Makkelijker je doelen bereiken

Neem een paar seconden en denk aan jouw grootste doel. Persoonlijk of zakelijk, dat maakt niet uit.

Ik ga er vanuit dat je een heel tof doel hebt, bijvoorbeeld zoiets als mijn Big Hairy Audacious Goal:

1 miljoen zelfstandige professionals leren hoe ze minstens 3 uur per dag kunnen besparen

Wat ga je doen om dit doel te bereiken? Ongeacht hoe ‘SMART‘ je je doelen hebt opgesteld, ze daadwerkelijk bereiken blijft toch het lastigste van doelen. Ik zal je alvast op weg helpen met 2 tactieken die het een stuk makkelijker gaan maken. 😉

Houd je doelen geheim!

Stel je nu eens voor dat je dat doel aan iemand vertelt. Hoe reageren ze? Waarschijnlijk enthousiast “Wow echt tof dat je dat doet!” Wat doet dat met jou? Je bent trots. Zó trots dat het voelt alsof je het doel al (bijna) gehaald hebt.

Daar zit dus direct het ‘probleem’ met je doelen delen. Als je het voor jezelf had gehouden, had je hard moeten werken om het doel te bereiken en pas dan krijg je complimenten over hoe goed je wel niet bezig bent. Maar nu, omdat je het al gedeeld hebt, krijg je die complimenten al vóór je daadwerkelijk iets bereikt hebt waardoor je het goede gevoel al krijgt vóór je het harde werk gedaan hebt. En laten we eerlijk zijn: Waarom zou je het harde werk nog gaan doen als je het goede gevoel nu toch al hebt? Houd je doelen dus lekker voor jezelf!

Deel je doelen met de wereld!

Enorm tegenstrijdig met de vorige tactiek, maar het kan prima aanvullend zijn.

Er zijn namelijk verschillende soorten doelen. Mijn doel over dat ik 1 miljoen zelfstandige professionals wil leren hoe ze minstens 3 uur per dag kunnen besparen is mijn Big Hairy Audacious Goal, het is zeg maar mijn levensmissie. Een doel voor ooit. Een doel waarvan ik eerlijk gezegd geen flauw idee heb hoe of wanneer ik het moet gaan bereiken.

Zo’n gigantisch doel kan ik heel goed delen met de wereld. Het spreekt mensen aan, zegt veel over wie ik ben, en werkt prima voor mijn marketing. Door dit te delen zijn er mensen die mij in de gaten willen houden, of mij zelfs willen helpen. En voor zo’n doel waarvan ik geen flauw idee heb hoe, maar zeker groter is dan mijzelf, is het fijn dat mensen je willen helpen.

Wanneer je doel delen, en wanneer niet?

Waar zit het verschil dan? Wanneer deel je je doel, en wanneer is het beter om je doel voor jezelf te houden?

Ik gebruik mijn Big Hairy Audacious Goal om kleinere, haalbaardere, doelen te stellen voor bijvoorbeeld dit jaar. Het doel voor dit jaar is een stuk makkelijker, daarvan weet ik wel hoe ik dat moet doen. Het doel voor dit jaar heeft ook weinig met de buitenwereld te maken.

En dáár zit het verschil! Weet je wat je moet doen? Dan heb je de publieke hulp niet nodig. Is het een doel wat weinig tot niets met de buitenwereld te maken heeft? Dan hoeft de buitenwereld dat ook niet te weten.

Dus.. het doel voor dit jaar deel ik lekker niet. 😉

Bijvoorbeeld:

  • Ik wil 30 kg afvallen – Weet je wat je moet doen? Ja duh, sporten en me aan een dieet houden. Heeft de buitenwereld er iets mee te maken? Nee, als je de buurman laat hardlopen heb jij daar niet zo veel aan. Niet delen dus! Hoogstens misschien met je personal trainer of andere vorm van begeleider.
  • Ik wil de McDonalds Boycotten – Weet je wat je moet doen? Misschien. Heeft de buitenwereld er iets mee te maken? Ja, heel veel. Wel Delen dus! Dat de McDonalds bagger voedsel voorschotelt aan massa’s onwetende slachtoffers is groter dan alleen jou dus moet het doel ook bekend zijn bij meer dan alleen jou, hoe moeten gelijkgestemden anders weten waar ze moeten zijn om te kunnen helpen
  • Ik wil €1.500 per maand meer omzetten – Weet je wat je moet doen? Misschien. Heeft de buitenwereld er iets mee te maken? Nee. Niet delen dus! Je kan wel cursussen volgen of om tips vragen om erachter te komen wat je moet doen.
  • Ik wil een cursus opzetten over Getting Things Done Weet je wat je moet doen? Ja. (Tenzij je geen verstand hebt van Getting Things Done, maar het zou raar zijn als je dan een cursus over Getting Things Done wilt opzetten..) Heeft de buitenwereld er iets mee te maken? Half. Pas zodra ze klant kunnen worden is het voor hen interessant. Niet delen dus!