Multitasken Bestaat Niet!

Wat geleerd?

Een term die onder kenniswerkers vrij populair lijkt te zijn is: Multitasken. De mythe gaat over “Als je nou 2 (of meer) dingen tegelijk doet, ben je veel efficienter!”. Klinkt op zich vrij logisch toch? De stelling op zich wel, ja. Maar waar je ook rekening mee moet houden is of jij als mens daar wel geschikt voor bent.

Multitasken

Wij als mensen zijn prima geschikt om te “Multitasken”, denk maar eens over wat je nú allemaal aan het doen bent: Ademen, voedingsstoffen verwerken, bloed rondpompen, deze tekst lezen. Je kan dus prima dingen tegelijk doen, zolang dat op een onbewust niveau is.

Het gaat dus om dingen die jij zelf kiest om te doen, waar je bewust aandacht aan moet geven. Als jij van deze bewuste taken er meerdere probeert te combineren gaat er iets mis.

Het is namelijk zo dat het in theorie klinkt als een goed idee, maar in de praktijk:

  • Doe je er 1,5 keer zo lang over
  • Zelfs simpele taken vereisen grote concentratie
  • Krijg je last van het “stroop-effect” (je doet alleen de makkelijke dingen)
  • Kost veel meer energie
  • Het resultaat is kwalitatief een stuk minder

Geloof je me niet? Probeer deze test eens. Benoem zo snel mogelijk de kleuren, hardop:
Stroop-test

Nog best lastig hé? Dit alles komt omdat je feitelijk niet kan multitasken. Wat je werkelijk doet is constant wisselen tussen taken, ook wel Switchtasken of Serial tasken genoemd.

Nog nog overtuigd? Dan heb ik nog een testje voor je.

  1. Pak een stopwatch (of online-stopwatch.com)
  2. Start de stopwatch, en tel zo snel mogelijk tot 10 (noteer je resultaat)
  3. Start de stopwatch opnieuw, en citeer het alfabet van A t/m J (noteer weer het resultaat)
  4. Neem een momentje voor jezelf om trots te zijn over hoe snel je was
  5. Start opnieuw de stopwatch, en combineer nu het tellen en citeren om en om. A, 1, B, 2, C, 3, D, 4, etc (en noteer weer het resultaat)
  6. Vergelijk je tijden. Is de som van tijden 1 en 2 kleiner dan de tijd van 5? ;)

Waarschijnlijk was je tijdens het tellen en citeren los een stuk sneller, en maakte je nog minder fouten ook. Raar eigenlijk dat de combinatie zo veel lastiger was want je hebt van te voren zelfs nog geoefend met eerst beide manieren los te doen. Dit is dus wat multitasken met je doet.

Elke keer dat je wisselt tussen taken kost je dit tijd en energie. Je hersens moeten zich opnieuw instellen voor deze taak, andere informatie klaar hebben staan en andere denk onderdelen activeren.

Waar je dus voor moet zorgen is dat je zo min mogelijk probeert te multitasken, want dat bestaat niet. Zo min mogelijk Switchttaskt, want dat kost veel tijd en energie. En dus zo veel mogelijk Singletaskt, gewoon simpelweg één ding tegelijk doen.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Let maar eens op hoe verleidelijk het is om te multitasken.

  • Je gaat geconcentreerd een blogpost typen *BLIEP* een mailtje van die ene prospect, die moet je toch even snel beantwoorden.
  • Terug geconcentreerd aan je blogpost *TRINGG* een telefoontje van je moeder, toch maar even snel opnemen dan.
  • Nou hup snel een slokje thee en weer verder met je blogpost, *iel* je thee is inmiddels koud, maar even een nieuw kopje thee halen dan maar
  • En nu dan toch eindelijk die blogpost afmaken *Klop klop* huisgenoot die komt vragen hoelaat je van plan was te gaan lunchen.

Geen voorbeeld van iemand die hard zijn best doet om door middel van multitasken meerdere dingen tegelijk voor elkaar te krijgen. Toch switch je elke keer van taak, met alle (nadelige) gevolgen van dien.

Een aantal concrete tips om multitasken te verminderen en écht geconcentreerd aan één taak te kunnen werken:

  • Zet alle mogelijke meldingen en herinneringen UIT. Email, Twitter, Facebook, SMS, Alles. Daar kom je wel weer aan toe zodra je klaar bent met je taak.
  • Plan een pomodoro per dag dat absoluut onderbrekings vrij moet zijn. Doe dan je deur op slot, telefoon uit, internet uit, alle vormen van contact eventjes afzetten om daadwerkelijk dingen gedaan te krijgen
  • Stel mensen waarmee je samenwerkt op de hoogte van jouw reactietijd. Vertel ze dat als ze dinsdag om 15:00 bellen dat je sowieso niet opneemt, want dan is jouw onderbrekingsvrije pomodoro
  • Train je bewustzijn van wanneer je multitaskt. Pas als je bewust bent van welke ‘verleidingen’ jij hebt kan je manieren bedenken om deze te voorkomen

Tof? Wil je meer gratis tips zoals deze?

Zo ja, sluit je aan bij meer dan 3.000 mensen die het gratis het Slimmer Werken eZine ontvangen. Gratis tips over hoe ook jij stappen kunt zetten richting het ultieme doel van €100.000 per jaar, met 90% vrije tijd.

Klik op de groene knop hieronder.

BEGIN HIER.