Verhoog je productiviteit door je leven “saaier” te maken

Heb je er wel eens bij stilgestaan dat je eigenlijk enorm veel keuzes maakt iedere dag? En misschien weet je ook wel dat dat eigenlijk helemaal niet zo fijn voor je is.

Dit heeft een paar kanten: ten eerste word je er mogelijk ongelukkiger van (dat is in ieder geval wat Barry Schwartz zegt), en verder is het gewoon heel slecht voor je productiviteit.

Hier wil ik kijken naar dat tweede. Wat is de impact van "keuzes" op je algehele productiviteit?

De impact van keuzes

Als je er op gaat letten merk je dat je heel veel keuzes maakt, vanaf het moment dat je wakker wordt.

Stoppen met snoozen is sowieso een goed idee (ook voor je e-mail), maar stel dat je het soms doet. Dan word je wakker, en ben je al gelijk een keuze aan het maken of je gaat snoozen, of opstaat.

En daarna misschien nog een keer.

Dan sta je op, en moet je kiezen welke kleren je aantrekt.

Hup, naar beneden, koffie aan, ontbijtje kiezen…

Voor je onderweg bent naar je werk heb je al 50 keuzes gemaakt.

Wat is daar het probleem van?

Je keuzes als een flesje water

We hebben allemaal een beperkt reservoir voor het maken van keuzes.

Laten we het vergelijken met een flesje water. Als je goed geslapen hebt, begin je de dag met een volle fles. Een hele liter water.

Elke keuze die je maakt, is een slokje water wat je neemt.

Daarom weet je soms aan het einde van een drukke dag gewoon niet meer wat je wilt eten: je flesje water is leeg, en de keuze voor wat je gaat eten lukt niet meer.

Daar gaan weer een paar keuzes…

Daar gaan weer een paar keuzes…

Bovendien gebruik je ditzelfde flesje water voor je wilskracht. Dus wanneer je iets "moet" doen wat je eigenlijk niet wilt, neem je ook weer een slokje.

Allerlei onderzoek wat dit bewijst (bijvoorbeeld [deze over chocoladekoekjes en radijsjes), dus wat Jocko Willink ook denkt, het is waarschijnlijk waar.

Wat nu als je flesje water (bijna) op is, en je moet toch een keuze maken? Dan heb je minder energie om dat te doen, en maak je minder goede keuzes.

Wat vind je echt belangrijk?

Als jij ’s morgens je halve flesje water leegdrinkt over kleine dingen: blauwe of zwarte sokken, brood of muesli, de krant of YouTube, …

Tegen de tijd dat je dan "echte" besluiten moet gaan nemen, heb je geen energie meer over.

En het vervelende hier is: als kenniswerker word je voor een groot deel juist betaald om goede besluiten te nemen. Je moet werken met je hoofd, dus je hoofd moet helder zijn.

Stel dat ik je letterlijk zou vragen dat je vandaag 1 ding mag kiezen. Het andere wordt willekeurig bepaald:

  1. Je mag kiezen of je eerst je tanden poetst, of eerst je haar doet
  2. Je mag zelf een keuze maken in een belangrijk project voor je werk

Welke optie zou je dan nemen? Afhankelijk hoeveel haar je hebt is het misschien wel heel makkelijk, maar zelfs als je echt wakker wordt met "bed hair", zal het je eigenlijk nog steeds niet zoveel uitmaken in welke volgorde het gebeurt.

Het probleem is natuurlijk dat je er vaak niet zo over nadenkt, het is niet zo expliciet — je hebt helemaal niet eens door dat je een slokje water neemt door er over na te denken.

Versimpel voor minder keuzes(tress)

Wat je ook persoonlijk vindt van Barack Obama en zijn politieke ideeën, we kunnen het eens zijn dat hij als president van de Verenigde Staten toch wel een aardig veeleisende baan had.

En vooral één waarin veel keuzes gemaakt moesten worden.

Eén van de dingen die hij deed om goede besluiten te nemen, was simpelweg altijd een blauw of grijs pak te dragen. Los van het feit dat hij waarschijnlijk gewoon niet anders zou durven, had het ook te maken met productiviteit:

You’ll see I wear only gray or blue suits. I’m trying to pare down decisions. I don’t want to make decisions about what I’m eating or wearing. Because I have too many other decisions to make

Versimpelen is dus een prima optie om minder keuzes te maken.

Een aantal ideeën om je ochtend simpeler te maken:

  • Leg je volledige outfit de dag van te voren klaar1;

  • Zorg dat je gewoon weet wat je gaat eten door elke dag hetzelfde te eten2 of een weekplan te maken;

  • Kies gewoon een standaard ochtendroutine, zodat je dingen in dezelfde volgorde doet iedere dag.

    Dan hoef je geen energie te stoppen in de "ben ik iets vergeten?" of "wat ga ik nu doen?". (Voorkomt ook nog eens dat je per ongeluk in je pyjama op je werk komt, en het kan je productiever maken als je thuiswerkt.)

Gebruik een sopje

Als we dat laatste nog een stapje verder nemen komen we op een ander onderdeel wat je gaat helpen: een sopje.

Of eigenlijk: een SOP, oftewel een Standard Operating Procedure.

We hebben al eens eerder gezien dat een SOP kan helpen bij het delegeren van taken, maar laten we nog een keer kijken wat het is:

Het is eigenlijk gewoon een stappenplan: welke acties moet je doorlopen, in welke volgorde, om het resultaat te verkrijgen?

Dus, heel simpel gezegd: wat nu als je veel van je taken zou definiëren in een stappenplan? Ten eerste zorgt het er weer voor dat je niets vergeet, en ten tweede hoef je er niet over na te denken, of een besluit te nemen. Je volgt gewoon het plan.

En ben je er aan om dit door iemand anders te laten doen? Dan kun je nog eenvoudig delegeren ook. Je geeft ze namelijk gewoon dat plan wat je al gemaakt hebt, en dan volgen zij de stappen voortaan.

Maar of je het plan nu zélf volgt, of door iemand anders laat doen, het betekent in ieder geval dat je energie over hoort voor de keuzes die er écht toe doen.


  1. Om één of andere reden laten mensen hier dan vaak iets weg, een paar sokken of een stropdas ofzo, en moet je de volgende ochtend alsnog een keuze maken. ↩︎

  2. En als je nu denk dat dat heel saai klinkt… Waarschijnlijk doe je het eigenlijk toch al, maar zo maak je het een bewuste keuze. ↩︎