De meerwaarde van Twitter

Twitter logoAangezien ik opvallend veel reacties kreeg op tweakers.net, dacht ik laat ik er maar een blogpostje over schrijven.

Het is mij opgevallen dat veel mensen de kracht van twitter niet inzien, grotendeels komt dit door de standaard vraag waar twitter om bekend staat “What are you doing?” en inderdaad op dat niveau is de meerwaarde behoorlijk beperkt.

Twitteren is tof, verdomd handig, bespaard geld, geen hype, en tegenwoordig ook nog verkozen tot woord van het jaar. Maar helaas snappen de meeste mensen het hele nut nog niet. Gelukkig ga ik iedereen nu in deze post proberen uit te leggen wat er dan zo tof is aan Twitter. 🙂

Wat is twitter?

Twitter is een internetdienst waarbij gebruikers korte berichtjes publiceren van maximaal 140 tekens. Per gebruiker wordt er een profiel aangemaakt, zoals Hyves en Facebook, op dit profiel staan al je berichtjes. Op dit profiel krijgen andere gebruikers ook de optie om jou te gaan ‘followen’ zodat zij automatisch op de hoogte worden gebracht als jij een nieuw berichtje plaatst. Voor meer info, kijk dit filmpje: Twitter in plain English

Lees wikipediaen deze artikels.

Hype?

Overal wordt veel gepraat over dat Twitter een hype zou zijn en een langzame dood gaat sterven. Het feit is dat inderdaad veel mensen Twitter een enkele keer gebruiken om te kijken wat het is, 1x tweeten, en vervolgens nooit meer terug te vinden zijn. Dit komt (mijns inziens) door het niet begrijpen van de kracht van Twitter, stiekem hoop ik dan ook dat al deze mensen deze post gaan lezen en daarna alsnog terug komen.

Zelf denk ik niet dat Twitter een hype is, of misschien net zo’n hype als Hyves. Sterker nog ik hoop dat het zo’n hype is als Hyves, beginnen met een paar keer in het nieuws komen en wat kritiek krijgen en voor je het door hebt wordt het gebruikt door iedereen.

Kennismanagement

Het probleem met kennismanagement software is dat veel gedoe is om in te vullen, waardoor de gebruiker weinig zin heeft om het te gebruiken. Daar komt ook nog eens bij dat het vaak slechte resultaten geeft als je het doorzoekt, dus nog minder meerwaarde om het te gebruiken. Twitter kan hierbij uitkomst bieden. Stel iedereen die je kent en iedereen binnen het bedrijf waar je werkt maken deel uit van jou Twitter netwerk, vervolgens loop je tegen een probleem aan, je probeert dit zelf op te lossen maar komt er niet uit, je besluit deze vraag via Twitter te stellen, op dat moment zijn er (afhankelijk van jou hoeveelheid followers) misschien wel een paar honderd mensen die deze vraag zien en de kans is er groot dat er één is die al ervaring heeft met dit probleem.

Een aantal voordelen van deze aanpak zijn:

  1. Niemand hoeft van te voren uitgebreide teksten te schrijven in een (slecht werkend) programma, waardoor tijd wordt bespaard.
  2. Je hoeft de vraag niet aan een specifiek persoon te stellen, je hoeft dus ook niet uit te zoeken wie er verstand heeft over dit onderwerp.
  3. Je bent niet gelimiteerd door alleen een beperkt aantal mensen binnen jou bedrijf om de vraag aan te stellen.

Nadeel hiervan is wel dat veel mensen niet durven te vragen als ze iets niet weten, maar helaas kan geen enkel programma daar wat aan verbeteren.

Geld besparen

Persoonlijk bespaar ik per maand toch wel een aantal euro’s aan bel-tegoed dankzij Twitter. Dit komt vooral omdat ik via Twitter makkelijk kan communiceren met meerdere mensen tegelijk en dus niet heen en weer moet bellen/sms’en over wat bijvoorbeeld de weekend plannen zijn. Ook een erg mooi voorbeeld hiervan is Boxcar, met dit prachtige programma krijg ik zogenaamde ‘push notification’ op mijn iPhone, als iemand mij dan een DM (Direct Message) stuurt op Twitter komt dit op mijn iPhone aan alsof het een SMS is, en een aantal vrienden heeft dit ook dus het komt regelmatig voor dat wij DM’s sturen in plaats van SMS omdat dit gratis is.

Makkelijk meerdere mensen op de hoogte brengen

Stel je hebt iets meegemaakt dat je aan meerdere mensen moet vertellen. Bijvoorbeeld dat je geslaagd bent, van school getrapt bent, promotie hebt, je bent ontslagen, hebt de loterij gewonnen, hebt een vraag maar weet niet aan wie je die kan stellen. Twitter is hiervoor het perfecte communicatie middel, plaats je tweet bijvoorbeeld “Hoezee ik ben geslaagd” en al je vrienden kunnen het gelijk weten. Zo hoef je niet iedereen 1 voor 1 te bellen om het enthousiast te vertellen (dat enthousiasme neemt dan ook al snel af) en bespaar je dus ook geld, tijd en moeite. Ook is het minder makkelijk om iemand te vergeten die het misschien wel wilde weten.

Democratie

Twitter is het meest democratische communicatie middel dat wij op dit moment kennen. Het is namelijk zo dat je naar niemand hoeft te luisteren, alle berichtjes die je binnen krijgt zijn helemaal naar eigen keuze, je kan zelf bepalen wie jij leuk genoeg vind om te ‘followen’. Is het zo dat jij mij leuk vind dan follow je mij, blijkt later dat ik iets stoms gezegd heb en jij me niet meer leuk vind, dan kan je op elk moment besluiten mij te ‘unfollowen’ en dus geen berichtjes meer ontvangen van mij.

Het is dus ook om die reden dat de meeste marketing en spam via Twitter keihard faalt, als jij niks zegt wat ik interessant vind volg ik je gewoon niet, en dus zie ik helemaal niets van jou berichtjes, dan kan je het hardst roepen van iedereen maar ik zie het lekker toch niet. 🙂

Nobelprijs van de Vrede

De veel indruk makende woorden van Martijn Aslander “wat mij betreft verdient Twitter de nobelprijs van de Vrede”, en ik ben het met hem eens. Voor iedereen in paniek raakt over de uitspraak zal ik dit even toelichten. Het is zo dat de meeste conflicten en problemen ontstaan door miscommunicaties, ik heb hier geen statistieken van maar kijk maar eens naar je eigen ervaringen. Aslander heeft hiervoor het voorbeeld over dat spelletje dat iemand in de zaal iets ingefluisterd krijgt en dat dan moet doorgeven aan de persoon naast hem/haar en die persoon ook weer aan de persoon ernaast, tegen de tijd dat we aan de andere kant van de zaal zijn is het meestal zo dat het een hele andere zin is geworden. Dit is niet het geval met Twitter, Twitter heeft hier namelijk een prachtige oplossing voor die wij ReTweets noemen. ReTweets worden aangegeven met de letters ‘RT’ en de gebruikersnaam van wie het originele bericht was, hierdoor kan je het exacte bericht én wie het zei direct doorgeven aan al jou followers. Natuurlijk kan er nog steeds opzettelijke miscommunicatie ontstaan maar dan nog kan je nagaan of die persoon dat wel echt gezegd heeft door simpelweg op de gebruikersnaam van die persoon te klikken.

Obama

Ik heb erg veel commentaar gelezen over dat Obama twitter gebruikt, dit eigenlijk alleen maar van mensen die de kracht en snelheid van twitter niet inzien. Ik zelf vind het prachtig dat iemand als Obama twitter gebruikt, op deze manier kan hij ongeacht van waar hij is toch binnen enkele seconden duizenden mensen over de hele wereld bereiken. Er is geen enkel ander middel dat zo simpel en zo snel zo veel mensen kan bereiken. Neem bijvoorbeeld een gevestigde media stroom zoals de televisie, bij tv is het zo dat Obama een persconferentie zou moeten houden, hierbij is het zo dat zowel Obama als een aantal verantwoordelijken van verschillende tv zenders aanwezig moeten zijn in dezelfde ruimte, ook zou er dan allemaal aparatuur aangesloten moeten worden, vervolgens moet Obama zijn verhaaltje vertellen, al die mensen nemen dat op, eventueel vragen een aantal van die mensen nog wat, dan wordt al het opgenomen materiaal uitgezonden via de zenders, en dan is het de bedoeling dat er veel mensen kijken, dit gaat al snel enkele uren duren en is er geen enkele garantie voor hoeveel mensen kijken. Hier heb je dus behoorlijke tegenstellingen van enkele seconden tegen enkele uren, een paar duizend volgers die het lezen tegen hopen dat mensen kijken, met één muisklik het bericht doorsturen naar al jou ‘followers’ tegen iemand vertellen dat ze moeten wachten op de herhaling, de hele wereld tegen alleen de kijkers van die zender(s).

140 Tekens limiet

Waarom de limiet precies 140 tekens is weet ik niet maar ik vind het prachtig en een echte kracht van Twitter. Vaak hoor je dingen als “Met die absurd korte berichtjes kun je geen behoorlijke informatie doorzenden.”, hier ben ik het totaal niet mee eens. Het is namelijk zo dat je in die 140 tekens prima een linkje kan zetten naar een interessant artikel dat je hebt gevonden op internet, in dit artikel kan veel meer staan dan 140 tekens maar dat staat los van de essentie van jou bericht. Ook is het zo dat je soms (vaak) nog een extra keer moet nadenken over wat je wilt zeggen omdat het in eerste instantie niet in het veld past, dit heeft mij toch al een aantal domme fouten gescheeld! Last but not least is het natuurlijk zo dat berichtjes van 140 tekens heerlijk kort zijn en je dus snel alles kan doorlezen.

Verkozen tot woord van het jaar 2009

Persoonlijk vind ik een verkiezing voor wat nou echt een tof woord is een beetje raar. Wie is ‘Onze Taal’ om voor mij te bepalen wat het tofste woord van dit hele jaar is? Wat ik hier wel leuk aan vind is dat ‘Twitteren’ dan in het woordenboek en op het nieuws komt, dit houdt in dat het bekender wordt en aangezien ik veel voordelen zie als meer mensen Twitter gaan gebruiken kan ik dit alleen maar aanmoedigen! 🙂

De zoekfunctie binnen Twitter is waarschijnlijk de meest krachtige op dit moment. Hoewel het bij Google/Bing/Yahoo zo is dat het een tijdje duurt voor de robots nieuwe dingen hebben gevonden en dat toevoegen aan de resultaten lijst, bij Twitter is dit direct. Het verschil is wel dat Twitter Search alleen zoekt binnen Twitter.com en Google/Bing/Yahoo over het hele internet.

Als je de meerwaarde van Twitter Search nog niet helemaal begrijpt wil ik adviseren om dit filmpje te kijken: Twitter Search in Plain English

#Hash tags

Zoals ook al in bovenstaand filmpje werd aangehaald kunnen #hash tags heel handig zijn om aan te geven dat jou tweet gerelateerd is aan een bepaald onderwerp. Hierdoor kan je makkelijk een overzicht krijgen van alle tweets over een bepaald onderwerp, of kan je een afkorting gebruiken om tekens te besparen.

Wel is het zo dat je soms denkt “Wat betekent dat # in die Tweet toch?”, als je dit dan niet uit de context van de tweet kan opmaken, en ook niet uit de context van de andere tweets die dezelfde #tag gebruiken. Dan kan je altijd nog kijken op bijvoorbeeld tagdef.

Hoe kunnen bedrijven profiteren van Twitter?

Over het algemeen gebruiken bedrijven Twitter “omdat het hip is” en hebben er dus niet over nagedacht hoe ze zoiets zouden kunnen gebruiken. Het probleem hiermee is dat ze terugvallen op de oude manieren, zoals reclame op tv, proberen zo hard mogelijk om aandacht te gillen “ons product is tof, koop het!” maar op twitter werkt dit niet omdat er niemand luistert, vervolgens wordt er gezegd dat Twitter niet werkt en stoppen ze ermee. Bedrijven moeten zich niet wagen aan Twitter op die manier, dat is alleen maar slecht voor je naam omdat als je er aandacht mee krijgt is het omdat mensen zeggen dat je een spammer bent.

“Hoe moet je dan wel Twitter gebruiken als bedrijf?” vrij simpel je kan bijvoorbeeld de Twitter Search volgen om te kijken wat er over jou product gezegd wordt, dat is ongetwijfeld handige informatie. Als er bijvoorbeeld iemand is die niet tevreden is met jou product kan je contact met deze persoon opnemen in de hoop het te verhelpen, waardoor daarna de kans groot is dat deze persoon nog wat positieve reclame tweet over een goede klantenservice of iets dergelijks, en deze persoon heeft waarschijnlijk wel mensen die hem volgen omdat hij niet alleen over jou product tweet.

Nog een veel beter voorbeeld is innovatie, heel vaak wordt er op Twitter iets getweet over dat product/service ‘x’ niet helemaal naar wens is want ze missen feature ‘y’, als bedrijf zou je prachtig in dit gat in de markt kunnen springen. Sterker nog stel je hebt iets interessants gevonden om te gaan ontwikkelen dat echt nieuw is, maak een twitter account en tweet regelmatig updates over de voortgang, vernieuwingen, en vraag om feedback en ideeën! Mensen willen graag helpen, zeker als ze er later iets moois voor terug krijgen dat al hun problemen oplost!

Uiteraard kan je als bedrijf ook prachtig gebruik maken van Twitter voor Kennismanagement, zoals hierboven beschreven. Bedrijven kunnen ook makkelijk alle werknemers op de hoogte houden van bepaalde ontwikkelingen, zoals nu vaak via email gebeurt.

Voor nog wat tips van Twitter zelf, lees je op de Twitter Best Practices pagina.

‘Nadeel’ voor bedrijven is wel dat dit alles interactief moet zijn, zo niet dan werkt Twitter simpelweg niet.

Tot slot

Je leert natuurlijk pas écht hoe het allemaal zit door het gewoon te gaan doen, daarom heb ik ook een artikeltje geschreven over hoe je in 6 simpele stappen begint met Twitter!

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]