Uurtarief bepalen voor zelfstandig ondernemers

Iets waar opvallend veel zelfstandig ondernemers moeite mee lijken te hebben is het bepalen van hun uurtarief. Diverse fora overstromen met hulpvragen van mensen die er écht niet uitkomen wat ze nou moeten rekenen als hun uurtarief. Er zijn zelfs allerlei calculators voor ontwikkeld door goed bedoelende belangenbehartigers.

Iedere zelfstandig ondernemer die zich bezig houdt met zijn of haar uurtarief mist het punt. Ondernemer zijn is fundamenteel anders dan in loondiest werken. Het hele concept van tijd ruilen voor geld matcht niet met het zijn van zelfstandig ondernemer, en al helemaal niet met Strategisch Lui. Het is niet verstandig voor je productiviteit, niet voor de bedrijfskundige inrichting van jouw onderneming, en ook niet voor jouw financiële intelligentie.

Uurtarief: De oorsprong

Het uurtarief is ontstaan in de loondienst, tijdens de industriële revolutie, in fabrieken, bij lopende band werk. Van oorsprong werden mensen betaald naar wat ze opleverden (stuksloon), maar bij de lopende band werd dit voorspelbaar en hebben ze ooit eens besloten dat rekenen per uur makkelijker zou zijn. Vervolgens zijn we als samenleving op een bepaald punt (ik heb geen idee waar of wanneer) de weg kwijt geraakt en kan je je nu geen beroep meer voorstellen waar je niet betaald krijgt naar het aantal gewerkte uren. En helaas nemen de meeste mensen dat principe dan ook mee zodra ze stoppen met loondienst en zelfstandig ondernemer worden.

Gelukkig is er hoop aan de horizon: Er is een evolutie gaande met “Het Nieuwe Werken” waarbij één van de principes is dat je stuurt op resultaat in plaats van aanwezigheid, en het lijkt mij dat je dáár dan ook naar betaald gaat krijgen. Misschien dat we daardoor het uurtarief minder als een standaard gaan zien.

Uurtarief: Het probleem

Het voornaamste probleem waar je tegenaan loopt als je uurtje-factuurtje werkt is dat slimmer werken en tijdbesparen niet kunnen, of een stom idee zijn. Denk er maar eens over na: Als je slimmer gaat werken, door bijvoorbeeld de Pomodoro Techniek goed toe te passen, en 2 uur op een werkdag van 8 uur kan besparen, dan zou je ineens minder betaald krijgen voor hetzelfde werk. Waarom zou je dan tijd willen besparen?

Andersom gaat ook op: Stel je hebt slecht nieuws te horen gekregen, je moeder ligt in het ziekenhuis, en je kunt je maar moeilijk concentreren op je werk. Dan doe je langer over je werk, en dus zou je meer betaald krijgen.

Raar concept dus dat je beloond wordt voor slecht werk of tijdrekken, en gestraft voor efficiëntie.

Bob de Bouwer heeft geen UurtariefVoor klanten is het ook erg vervelend. Klanten willen simpelweg een bepaald resultaat. Die website bijvoorbeeld moet gewoon af zijn, online zijn, en werken. En ik heb er toch helemaal niets mee te maken of jij daar nou 2, 12, 42, 60, of 100 uur mee bezig bent? Ik wil gewoon dat het af is, en het liefst eigenlijk gisteren al.

Daarnaast heb je ook nog het probleem dat als je uren rekent, je deze ook moet verantwoorden (Wat ironisch genoeg ook nog best wat uren in beslag kan nemen). Als jij zegt 30 uur over die website te doen en mij een prijs geeft voor die 30 uur, en we zijn het daarover eens. Maar ineens blijk je uit te lopen naar 40 uur, wat dan? Die eerste 30 uur boeit het me helemaal niets wat jij gedaan hebt, want in mijn hoofd kost die website niet 30x uurtarief maar gewoon dat totaalbedrag in euro’s en dat leek me prima. Maar toen bleek dat jij er langer over deed, en dan zou mij dan meer geld gaan kosten? Best raar dat ik zou moeten opdraaien voor jouw ‘fouten’.

Ook andersom gaat dat weer op: Stel je bent een consultant en gaat meedenken met een groot bedrijf over hoe ze efficiënter met hun middelen om kunnen gaan. Als je met een uurtarief werkt heb je dus de voorkeur om lekker uitgebreid van alles te analyseren en daar een onnodig dik rapport over te schrijven met een paar tips, zodat je in ieder geval veel uren bezig bent. Maar stel nou je komt daar om te analyseren een vergadering bijwonen, er worden wat dingen besproken en toevallig schiet jou iets te binnen: Één kleine verandering die ze makkelijk en snel kunnen doorvoeren. Jij geeft die tip, en blijkt dat dat bedrijf al snel enkele duizenden euro’s per maand kan besparen daardoor. Bedrijf blij: Mooie besparing. Jij trots voor het snelle resultaat, maar hebt slechts een paar uurtjes die je kan factureren. Klinkt niet echt eerlijk, toch? De tip nog even voor je houden en “tijdrekken” had hierbij zeker in jouw voordeel kunnen werken, hoe onlogisch ook.

Maar misschien nog wel het ergste: Je verliest als ondernemer het doel uit ogen. Waarde leveren, waarde voor jouw niche, daar draait het om. In elk bedrijf. En die waarde heeft meestal helemaal niets met tijd te maken.

Uurtarief: De alternatieven

Er is dus nogal wat onlogisch met uurloon, maar wat kan je dan wél doen? Nou bijvoorbeeld:

  • Productiseren – Maak producten van je diensten. Stel gewoon vast wat zo’n website nou eigenlijk kost. Elke keer dat iemand dan een website wilt kan je gewoon zeggen dat kost zoveel. Simpel. Helder. Duidelijk. Met als extra voordeel dat jij van alles kunt gaan standaardiseren, waardoor het voor jou steeds minder werk gaat kosten.
  • Resultaatgerichte offerte – Stel je werkt meer als zo’n consultant dan kan het ook lonen als je zegt “Een besparing van x euro, kost je €5.000″ als je dan na een uurtje al een mooi inzicht hebt die hen genoeg kan besparen zijn jullie allebei snel blij
  • Waarde Bepaling Achteraf – WBA is een concept dat je makkelijk kan gebruiken als het verzoek leuk genoeg is om te willen doen, maar uitzoeken hoeveel zoiets nou waard is meer moeite kost dan het daadwerkelijk gewoon uitvoeren. Met Waardebepaling Achteraf zeg je eigenlijk gewoon: Ik kom dat wel even regelen voor je, en bepaal jij achteraf maar wat het geleverde resultaat jou waard is.

Persoonlijk kan ik geen enkel groot bedrijf, of rijk persoon, bedenken dat rijk wordt dankzij hun uurtarief. Rijken verdienen geen geld door tijd te ruilen voor geld. Ze verdienen hun geld altijd met iets dat schaalbaar is los van tijd.

Ontvang gratis hét Slimmer Werken eZine

Vul hieronder je naam en e-mailadres in om wekelijks gratis het Slimmer Werken eZine te ontvangen, met onder andere:

  • Inspiratie over hoe jij jouw vrije tijd kunt verdubbelen
  • Aanbiedingen voor cursussen die Strategisch Lui aanbiedt
  • Tips & Tricks om het leven makkelijker te maken

Aanmelden

Al 3026 mensen zijn je voorgegaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>