7 tips om geld te besparen

Aangezien veel mensen mij vertellen dat er een financiële crisis is en het is zelfs regelmatig in het nieuws is, leek het mij wel handig om eventjes een paar tips te geven over hoe je geld zou kunnen besparen binnen de organisatie. Het maakt niet uit met wat voor soort organisatie jij te maken hebt; er valt altijd te besparen.

Licenties

Vaak zijn licenties terugkerende kosten; je moet ze bijvoorbeeld per jaar, per gebruiker (of computer) betalen. En die kosten lopen best wel hard op. Ga daarom eens na of je de software wel echt gebruikt en nodig hebt. Voor heel veel software zijn prima, gratis, alternatieven beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Microsoft Office ➜ OpenOffice.org / Google Docs
  • Windows ➜ Linux (op servers sowieso een must)
  • VMWare / Virtual PC ➜ VirtualBox

Besteed het uit

Veel dingen kan je beter door anderen laten doen simpelweg omdat zij daar in gespecialiseerd zijn en daar dus veel beter en sneller in zijn. Je kunt gespecialiseerd personeel aannemen, maar dat houdt in dat zij regelmatig salaris verwachten, terwijl je ze misschien niet zo vaak écht nodig hebt.


Ook is het zo (mijn ervaring bij IT) dat je simpelweg een aantal uur kan besparen door gedeeltelijk uit te besteden, hosting huren in plaats van zelf regelen en onderhoud is soms veel gedoe waardoor je niet meer aan je echte werk toe komt. Hierbij moet je niet alleen denken aan je website maar bijvoorbeeld ook je email en agenda. Deze kan je heel goedkoop (en zelfs gratis voor kleine bedrijven) uitbesteden aan Google met hun Google Apps For Your Domain.

Zet alle computers ’s nachts UIT

Misschien wel een beetje een te simpele tip, maar veel bedrijven doen dit niet. Zet simpelweg een tijdschakelaar op de computers en eventueel ook andere apparatuur. Als jullie van 9 tot 5 werken, kan je makkelijk een schakelaar zetten van 8 tot 7. Als je dan vroeg bent, werkt het en als je eventjes iets af maakt, is er ook geen probleem. Dit scheelt behoorlijk op de energie rekening en het is nog beter voor het milieu ook.

Koop nooit het goedkoopste

Over het algemeen ben je snel geneigd om het goedkoopste te kopen; waarom meer betalen als het hetzelfde doet? Vaak is hetgene dat nu (bij aanschaf) het goedkoopste is uiteindelijk duurder. Simpelweg omdat goedkoop materiaal meestal niet van al te beste kwaliteit is en dus snel kapot gaat. Als het kapot gaat, kan dat simpelweg betekenen dat je weer een nieuwe moet kopen, maar vaak is het ook zo dat het verdere gevolgen heeft. Misschien zijn er wel een paar mensen die hun werk niet (goed, efficiënt) kunnen doen als gevolg van de ‘storing’.

Voorbeeld van mij: Iedereen moest op school in het laatste schooljaar ineens verplicht een laptop. De meeste mensen kopen dan een zo goedkoop mogelijke (acer of iets dergelijks). Ik had (en heb nog steeds) een MacBook Pro. Mijn laptop was in vergelijking met de meeste laptops bijna 2x zo duur. Verschil is dat veel van de laptops binnen een half jaar al vervangen moesten worden vanwege verschillende storingen. De meeste anderen waren na een jaar aan vervanging toe. Mijn laptop doet het nu na ruim 2 jaar nog steeds prima, al heb ik vorige week wel de batterij vervangen. Verschil in directe kosten: 2 of zelfs 3x een laptop kopen in plaats van 1x en 2 goedkope laptops kosten toch echt meer dan 1 duurdere. Natuurlijk zit je ook met downtime, en eventueel ben je belangrijke bestanden kwijt.

Schrap verzekeringen

Denk eens goed na; heb je al die verzekeringen wel écht nodig? Volgens mij zijn de meeste verzekeringen simpelweg onzin, mensen zijn bang van niets. Klinkt allemaal leuk dat dingen betaald worden voor je als er iets mis gaat. Maar! Verzekeringen betalen vaak minder dan jij hoopt en ze hebben vervelende voorwaarden. Ook is het zo dat jij natuurlijk elke week/maand/kwartaal/jaar moet betalen voor je verzekering, dus eigenlijk heb jij al lang betaald wat je uitgekeerd krijgt.

Kijk verder dan geld

Te veel mensen zien geld alsof het alles is. Geld is simpelweg een handig hulpmiddel. Vroegâh was er alleen ‘ruilhandel’, toen hadden ze geld bedacht als handig tussenmiddel om makkelijker te ruilen, meer is het niet. Wees creatief als je iemand hebt ingehuurd. Misschien kan je voor die persoon wel veel meer van waarde zijn op een manier die voor jou veel goedkoper is.
 Bijvoorbeel door:

  • Diensten aan te bieden in ruil
  • De ander gebruik te laten maken van jouw netwerk
  • Helpen met het bereiken van doelen (handige tip, connectie)
  • Ongebruikte apparatuur ‘doneren’

Slimmer Werken

Door slimmer te werken kan je al snel een aantal uur per persoon, per week (zelfs per dag), besparen. En dat loopt best wel hard op. Tegen het eind van het jaar kan het best zo zijn dat je (in verhouding) een paar extra weken aan tijd had. Aangezien de meeste mensen nog steeds per uur betaald worden kan je hier dus heel veel mee gaan verdienen/besparen. Als je hier meer over wilt weten kan je contact met mij opnemen, ik kan je bijvoorbeeld gratis een boek geven met 100 tips, en dan weet ik er nog veel meer. 😉

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]