SLQA 044 (Janne): Hoe maak je (betalende) klanten van Facebook fans?

Geen idee wat klanten zijn als ze niet betalen. Leads misschien..?

Ach, maakt niet uit.

Janne wil betalende klanten maken van haar Facebook fans.

Best een lastige vraag voor ons. Vooral omdat wij “slecht” zijn met Facebook. Wij stoppen weinig tijd in Facebook, en dat komt door één simpele reden.

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één van onze tijdkrijgers.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: Ok! Even kijken.. Ja.

Niels: Ja? Weet je haar naam?

Martijn: Ja ik moest even kijken. Ik denk heel de tijd dat het Janine is, maar het is gewoon Janne. Ook geen Janneke. Gewoon Janne. Een vraag van Janne. Janne vraagt: Hoe maak je (betalende) klanten van Facebook fans? En dan weet ik niet wat klanten zijn als ze niet betalen.

Niels: Ja dan zijn het leads denk ik?

Martijn: Of mensen waarvan je nog geld krijgt?

Niels: Ohja, wanbetalers.

Martijn: Wanbetalers, precies. Dus natuurlijk wil je inderdaad betalende klanten. Maar hoe maak je betalende klanten van je Facebook fans? Ik vind dat best een lastige.. Maar misschien is dat gewoon omdat wij eigenlijk heel slecht zijn met Facebook.

Niels: Ja, dat is sowieso een ding.

Martijn: Misschien. En gaan we een super slecht advies geven. Maar ik denk dat we wel een goed advies kunnen geven.

Niels: Ik zie niemand zie ik het namelijk doen. Gewoon direct van Facebook fans klanten maken.

Martijn: Ik ook niet.. Nouja je ziet het soms wel van kledingwinkels of iets dergelijks, die doen het wel eens. Een aanbieding bijvoorbeeld op Facebook van 50% korting bij Zalando.

Niels: Die volg ik dan weer niet.

Martijn: Ik heb gezien. Janne zit in de personal training hoek. En dan is het.. Volgens mij kun je ze beter eerst naar je email lijst halen, en dan vanaf daar verkopen. Dan heb je meer controle.

Niels: Dat is ook de reden dat wij.. Nou dat we “slecht” zijn met is vooral omdat we er weinig tijd in stoppen. Maar dat is ook natuurlijk omdat je er geen controle over hebt. Facebook kan vandaag of morgen zeggen “weet je wat we doen Janne. we veranderen ons algoritme.” of “we veranderen de richtlijnen” of “we besluiten dat jij je pagina kwijt bent”.

Martijn: Ja, dat gebeurt.

Niels: Dus je wilt dus die mensen, die fans, naar een kanaal krijgen waar jij meer controle over hebt.

Martijn: Precies. Waar je ook weet dat ze, niet met 100% zekerheid misschien, maar dat ze al je berichten zien. Op Facebook zien ze misschien 1 op de 5 berichten van jou. En je emails zullen ze waarschijnlijk 9 van de 10 zien. Ze kunnen best eens 1tje missen.. Maar je weet ook veel beter of ze bepaalde berichten missen. Je zou kunnen besluiten als ze deze allemaal niet openen, dan stuur ik dit ook maar niet.

Niels: Ja, je hebt statistieken. Je kan ook specifiek opvolgen. Je kunt zien ze hebben deze wel geopend, en op die link geklikt, dus ze hebben interesse op enig niveau. Maar ze hebben niet gekocht. Dan kun je daar ook naar vragen.

Martijn: Je kunt ook zien. Ze openen wel altijd alle emails over voeding, maar nooit als het over sporten gaat. Daar kun je natuurlijk weer allemaal dingen mee doen, specifiek voor die persoon. Dat zou wel in een notendop mijn advies zijn. Haal ze van Facebook naar je email lijst toe, en ga vanaf daar proberen om er klanten van te maken. Door gewoon, zoals we altijd zeggen natuurlijk, waarde te bieden. En uiteindelijk ook je product gewoon aan te bieden.