Heb jij een arme mindset?

We hebben het hier wel gehad over financiële vrijheid, en dingen als een goed uurtarief bepalen.

Voor veel mensen zit daar een associatie in met rijkdom. En natuurlijk gaat het dan sowieso over geld.

Nu wil ik het ook hebben over arm en rijk, maar níet over geld. Het gaat om iets breders, iets groters: mindset. En het verschil tussen een arme mindset, en een rijke mindset. En natuurlijk: waarom dat zo gigantisch belangrijk is.

Wat bedoel ik met een mindset?

First things first: wat bedoel ik eigenlijk met een "mindset"? In deze context is het de manier waarop jij naar de wereld kijkt. Of misschien beter nog: de manier waarop je over dingen nadenkt.

Het filter wat je gebruikt, zou je ook kunnen zeggen.

Om maar een voorbeeld te gebruiken: iemand met een positieve mindset zou je waarschijnlijk een optimist noemen, en een pessimist is iemand met een negatieve mindset.

Wat is een rijke en een arme mindset?

Dus wat is dan een rijke, en een arme, mindset?

Eigenlijk komt het vrijwel in de buurt van de optimist en pessimist. Maar toch zijn er ook optimisten met een arme mindset.

Het heeft ook niet met geld te maken: je kunt leven op droog brood en water, en toch een rijke mindset hebben. Je kunt ook een arme mindset hebben, terwijl je multi-miljonair bent.

Iemand met een rijke mindset ziet kansen, wil ontwikkelen, en denkt lange termijn. Iemand met een arme mindset ziet problemen, wil snel snel resultaat, en kijkt alleen naar de korte termijn.

Wat is het gevaar van een arme mindset?

Het gevaar van een arme mindset is hetzelfde gevaar als het direct uitgeven van al je geld: ja, je hebt misschien een gezellige avond als je je hele maandomzet besteed aan rondjes in het café… Maar de rest van de maand heb je er misschien toch wat spijt van.

Zo is het ook met een arme mindset: je gaat dingen doen die op korte termijn misschien goed zijn, maar waar je op lange termijn niets aan hebt.

Hoe herken je de mindset bij jezelf?

Zoals de meeste van dit soort dingen is het allemaal niet helemaal zwart/wit, en is er aardig wat nuance. Bijna niemand valt exclusief in een "arme" of "rijke" mindset. Maar je kunt wel bij jezelf nagaan hoe je "scoort" op de volgende onderdelen.

Dit geeft je een aardig idee hoe jij er in staat.

Direct resultaat, of later pas?

Mensen met een rijke mindset zoeken steeds naar manieren om hun tijd en energie te investeren op een manier die later nog steeds effect heeft. Het bouwen van systemen die omzet genereren.

Mensen met een arme mindset denken in een uurtarief. Alles wat niet direct geld oplevert is niet goed.

De tijd die je gebruikt om het wiel te vervangen kom je niet vooruit. Maar betaalt het zich later terug?

De tijd die je gebruikt om het wiel te vervangen kom je niet vooruit. Maar betaalt het zich later terug?

"What’s in it for me?"

Natuurlijk is het belangrijk om te checken of het zinvol is wat je doet. Zo maar dingen doen heb je niets aan.

Maar het gevaar is dat je alles gaat evalueren met een "What’s in it for me?"-bril.

Dit wordt vaak bekeken op de korte termijn, en zie je terug in alles:

  • Relaties: "ik heb jou laatst geholpen, DUS jij moet mij nu helpen!" of "ik help je, ZODAT je mij later moet helpen";
  • Cursussen: "ik ga haar toch geen 1000 euro voor een weekend betalen, voor iets wat ik zelf wel op internet bij elkaar kan zoeken?" [al ben ik er dan vijf weken mee bezig, en is de informatie lang niet zo goed];
  • Het uitbesteden van diensten: "ik kan best zelf een website bouwen", "ik maak mijn logo wel in Word", "iedereen kan toch wel een tekst schrijven?";
  • Gezondheid: "Een personal trainer? Ik ga zelf wel willekeurige oefeningen doen", "Een diëtist? Nee hoor, dan moet ik vast allerlei dingen eten die ik niet lust."
  • … en zo kun je zelf vast ook nog voorbeelden verzinnen. (Probeer er eens één te vinden in je eigen leven, als je dat durft. 😉)

Investeren of consumeren?

Als ik je nu 200€ geef… Investeer jij dat dan in jezelf, een cursus, je bedrijf, een handig boek, of zelfs je computer?

Of zit je nu al op bol.com te kijken voor een paar speakers?

Mensen een rijke mindset weten dat ze moeten investeren om er later profijt van te hebben. Mensen met een arme mindset geven het gelijk uit aan korte-termijn plezier.

Klagen of fixen?

Goed, real talk: de wereld is niet eerlijk. Je kunt heel hard wensen dat het wel zo was, of weet ik het … Maar het feit is dat de wereld niet eerlijk is.

Nu kun je twee dingen doen:

  1. Continu klagen dat de wereld niet eerlijk is, en jij [vul hier jouw oneerlijk nadeel in]
  2. Accepteren dat de wereld niet eerlijk is. Inzien dat je ook een oneerlijk voordeel hebt, en dat gebruiken.

Dit gaat heel erg om klagen vs. fixen.

Stop met klagen. Begin met fixen.

Stop met klagen. Begin met fixen.

Mag je af en toe best een keer zeggen dat iets vervelend is? Ja hoor. Maar het is aan jou om actie te ondernemen. Niet aan "de wereld" om je dingen te geven.

Reputatie op lange termijn, of snel scoren?

Wat vind je belangrijker: je reputatie op lange termijn, of gewoon even snel scoren?

Dit gaat er niet zo zeer om "wat mensen van je denken", maar wel dat het belangrijk dat al je acties bijdragen aan je reputatie.

Mensen met een rijke mindset vechten voor hun reputatie. Ze bouwen vertrouwen en respect op.

Dat betekent overigens niet dat je gewoon alles maar laat gebeuren. Je kunt ook een reputatie opbouwen als iemand die nooit rekent voor meerwerk; die geen herinneringen stuurt bij openstaande facturen; die zich altijd maar schikt.

Een voorbeeldje: als je een coaching-praktijk hebt, en iemand komt steeds te laat, mag je ze natuurlijk gewoon hun sessie rekenen. Jij zat daar, je had dat uur gereserveerd, en ze zijn niet op komen dagen.

Als iemand een keer vergeet af te zeggen door een plots familie-ongeval wil je ze misschien wél even dat uurtje gunnen.

Met beide bouw je reputatie op.

Vieren of afkraken?

We zijn allemaal wel eens jaloers.

De nieuwe auto van de buurman. Het succes van je beste vriendin. Al je Instagram- en Facebook-vrienden die 365 dagen per jaar met vakantie lijken te zijn, terwijl jij nog geen weekend vrij kunt vinden.

Maar ben je altijd jaloers, of vier jij de successen van anderen?

Iemand met een rijke mindset viert mee. Bestaande spelers in een markt? Dan is er waarschijnlijk een markt. Een nieuwe concurrent? Mooi, dan leren meer mensen over dit type product en kun je elkaar scherp houden.

Een arme mindset is jaloers. Wil een markt niet in als iemand anders het al doet, want dat is dan toch te laat. Een nieuwe concurrent? Dan kun je net zo goed stoppen.

Vier alle successen, ook die van een ander

Vier alle successen, ook die van een ander

Wanneer ben je klaar?

Je bent nooit klaar. (Hier wil ik het nog een keer over hebben met je trouwens, maar dat is voor een andere keer. 😉)

Je hele leven kun je blijven leren. Blijven ontdekken. Blijven groeien.

Ja, natuurlijk willen we met de tijdrevolutie bereiken dat je tijd hebt voor de dingen die jij écht belangrijk vindt.

Maar dat is dus niet "nu hard werken, straks op een strand liggen". Dat is nu slim werken (nu Strategisch Lui werken? 😉), zodat je nu al tijd hebt om te genieten.

Alles-wetend?

Mensen met een arme mindset weten alles. Ze hebben geen team nodig, zijn zelf overal specialist in, en "als je iets goed gedaan wilt hebben, moet je het zelf doen".

Iemand met een rijke mindset ziet dat een team meer kan bereiken. Dat niet iedereen overal goed in is. Dat het geheel groter is dan de som der delen.

Dat wil niet zeggen dat je een gigantisch bedrijf moet hebben, met duizenden medewerkers. Maar wel dat je weet wanneer iets niet in jouw kern competenties zit, en je hulp vraagt.

Waarom stop je?

Je kunt niet alles wat je start ook echt blijven doen.

Maar de reden om te stoppen verschilt sterk voor mensen met een arme, of een rijke mindset.

Iemand met een rijke mindset stopt een advertentie-campagne, omdat de statistieken uitwijzen dat de conversie te laag is en niet genoeg gaat verbeteren.

Een arme mindset stopt omdat het te moeilijk bleek, en de ROI van de eerste week niet hoog genoeg was.

En de andere kant van deze munt: waarom ga je door? Ga je door omdat je nu toch al duizenden euro’s geïnvesteerd hebt in de campagne? Of ga je door omdat je ziet dat de conversie verbeter en dit op lange termijn winst wordt?

Wat kun je doen om een rijke mindset te creëren?

Je hebt met bovenstaande voorbeelden vast wel een idee gekregen van de verschillen. En gemerkt waar jij misschien nog kunt werken aan een rijkere mindset.

Dat is dan eigenlijk ook alles wat je hoeft te doen: wees je bewust. Als je merkt dat je jaloers bent; dat je iets alleen maar blijft doen omdat je er nu toch al zó veel tijd in hebt zitten; dat je wilt stoppen omdat je één keer gefaald hebt…

Stop.

Wees je bewust van dat gedrag.

En check bij jezelf "Is dit wat iemand met een rijke mindset zou doen?"

Als het antwoord "nee" is, weet je waar je kunt verbeteren. 😉

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]