Een belangrijke “drie keer”-regel

"Nog één keer, nu met vol gewicht", denk je als je tegen je schuurdeur duwt. En bam!, de deur schiet dicht en je stapt op je fiets.

Een uurtje later kom je terug, zet je je fiets in de schuur, en doe je weer vijf pogingen om de deur dicht te krijgen.

Als dit één keer voorkomt, omdat het toevallig écht heel erg vriest, is er niets aan de hand.

Maar sta je iedere dag zo met je schuurdeur te rommelen? Dan is het tijd voor een permanente oplossing.

Maar waar trek je die grens nu precies? En hoe zit dat met andere dingen?

Zoals alles in het leven is dit een regel van drie.

De stelling is als volgt:

Alles waar je je drie keer aan ergert, moet je permanent oplossen.

Als je drie keer van het bord geslagen wordt in dit spelletje, is de oplossing misschien gewoon te stoppen. 😉

Waarom je een permanente oplossing wilt voor kleine ergernissen

Dit heeft drie redenen:

  1. Elke keer dat je hier tegenaan loopt kost het je uiteraard tijd. Het is misschien maar vijf minuutjes hier, twee minuutjes daar… Maar dat telt op;

  2. Ook kleine dingen kunnen enorm bijdragen aan je stress-niveau. Als jij al wat laat bent, én je krijgt je schuurdeur niet dicht, kom je misschien gelijk al gestresst aan bij je afspraak.

    En ook hier geldt: het telt allemaal op…

  3. En het belangrijkste misschien wel: hoewel je je wellicht wel 35 keer op een dag ergens aan stoort, zou het goed kunnen dat je door twee dingen op te lossen gelijk 80% hebt opgelost. (Klinkt misschien bekend.)

    Als je ergens al drie keer tegenaan bent gelopen is er een vrij grote kans dat er ook nog wel een vierde, vijfde en tiende keer komt. Investeer een klein beetje tijd nu, om er straks niet steeds last van te hebben.

Hoe los je ergernissen op?

De meeste kleine ergernissen kun je eigenlijk heel eenvoudig oplossen. De deur heeft waarschijnlijk gewoon wat WD-40 nodig.

Engineering flowchart: Does it Move? Should it? #WD40 vs. Duct Tape (original artist unknown)

Andere dingetjes kun je misschien (laten) automatiseren, uitbesteden (zodat jij het niet meer hoeft te doen) of zelfs helemaal stoppen.

Maar wat ook voor héél veel van die kleine zaken helpt… Documentatie.

Documenteer je processen

We zullen het hier nog wel een keer apart over hebben, maar het documenteren van je processen lost vaak 99% van je ergernissen op.

Heel veel kleine irritaties zijn namelijk terug te brengen naar "Hoe moet dit ook alweer?"

En dan ben je weer 10 minuten aan het zoeken hoe je ook alweer die factuur download uit dit systeem, de grootte van een foto op je website aanpast, of het koffiezetapparaat ontkalkt.

Als je gewoon één plek hebt waar precies, stap-voor-stap, omschreven staat wat je moet doen kun je daar op terugvallen en direct verder.

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]