Wat is jouw gemiddelde snelheid?

In 1911 gingen twee expeditie teams voor het eerst de Zuidpool verkennen. De teams vertrokken kort na elkaar op 19 oktober en 1 november.

Het ene team liep elke dag zo veel als ze konden, om telkens het maximum er uit te halen. Dit betekende sommige dagen waarop ze meer dan negen uur liepen, waarmee ze automatisch konden compenseren voor de dagen dat ze — bijvoorbeeld door slechte weersomstandigheden — niet verder konden.

Het andere team liep elke dag dezelfde afstand van een kwart graden (wat uitkomt op ongeveer 15 zeemijlen, of bijna 28km), zonder daar ooit van af te wijken.

Beide teams haalden de heenweg, maar één van de teams kwam nooit terug in het thuiskamp. Beslis eens voor jezelf, voor je de rest van dit artikel leest, wat jouw aanpak zou zijn. Waarom? En verwacht je dat het team met “jouw” aanpak het gehaald heeft, of juist niet?

Schrijf dit even ergens op, voor je verder leest.

Een marathon of een sprint?

Ik ga graag hardlopen. Soms met Niels zelfs. En met het weer van de afgelopen tijd (ik schrijf dit artikel lekker op m’n balkon, met een glaasje sap naast me) ben ik toch wel dagelijks even buiten te vinden.

Nu ben ik van nature iemand die het beter doet op kortere afstanden, dan lange afstanden. Waar ik menig ander achter me wist te laten — al was het maar voor een paar seconden — op de 100m sprint, kwam ik meestal niet als eerste binnen wanneer we 10km moesten lopen.

Maar wanneer je je inschrijft voor een race van 10km, moet je deze ook lopen als een race van 10km. En wanneer je echt een lange afstand doet, bijvoorbeeld een marathon van 42km, wordt dit nog belangrijker: je moet een tempo kiezen wat je vol kunt houden voor die hele afstand.

Als jouw maximum snelheid (je “sprint-snelheid” zogezegd) bijvoorbeeld 16km per uur is, kun je die marathon niet de hele tijd op 16km per uur lopen.

Loop jij de marathon constant, of met sprints?

Dus dan heb je waarschijnlijk twee opties:

  1. Je loopt grote delen van de marathon op 7km/u, om energie te sparen voor die sprints van 16km/u
  2. Je loopt de hele marathon op een tempo van 10km/u

Waarschijnlijk is het handiger om de hele tijd één tempo te lopen. En niet alleen handiger, het is ook sneller – afhankelijk hoe vaak, en hoe lang, je die sprints doet natuurlijk. 😉

Wanneer je tijdens de marathon 10 sprints van 100m weet te doen op 16km/u, loop je de andere 41km dus op 7km/u: 41 / 7 =~ 5.86. En dan nog totaal 1 kilometer op 16km/u: 1 / 16 =~ 0.06

In totaal doe je dus 5.86 + 0.06 = 5.92-uur over de marathon met de sprint-methode. (Daar zit natuurlijk technisch gezien een afrondingsfout in, maar omdat het anders neerkomt op 5.9196428571 en dat ook afrond naar 5.92 vond ik het ok. 😉 )

Met een constante snelheid van 10km/u doe je er minder lang over: 42 / 10 = 4.2 brengt het bij 4.2 uur. Dat is ruim 1,5 uur sneller!

Zelfs wanneer je op 9km/u zou kunnen lopen, en genoeg energie over houdt voor 10 100m sprints op 16km/u, is de constante snelheid nog steeds beter! (De berekening: (41 / 9) + (1 / 16) =~ 4.6 laat zien dat het ongeveer een half uur scheelt.))

Wanneer “jouw marathon” het schrijven van een boek is, of een belangrijk project afmaken geldt natuurlijk hetzelfde: je kunt niet het hele project sprinten en je hebt een gemiddelde snelheid nodig.

Elke dag een stukje… of Red Bull?

Een ander voorbeeld deed zich voor toen ik nog op school zat — wat gelukkig al weer even geleden is, zeker als ik m’n studie aan Cal State niet meetel — was ik ook altijd zo: werkstuk moet ingeleverd op 13 december? Dan ging ik op 12 december de hele nacht doorwerken aan dat werkstuk, in plaats van 1 november te starten elke dag een stukje doen en het ruim op tijd af hebben.

redbull

Natuurlijk met goede redenen voor die andere dagen:

  • Ik moest ook nog een boekverslag schrijven voor Frans;
  • Ik had gisteravond een ruzie met m’n vriendin die ik moest goedmaken;
  • Ik ga altijd sporten op woensdagavond;
  • Op vrijdagavond werk ik niet, dan wil ik afspreken met vrienden…

En zo was er voor elke avond wel een excuus, om niet even het minimum aan werk te doen. Als ik op avond #1 begonnen was, had het waarschijnlijk ongeveer 15 minuten per dag gekost. Door het nu allemaal in één nacht te moeten doen werd dat plots 9 uur, een tray Red Bull en natuurlijk ook een werkstuk van matige kwaliteit.

70.000 stappen per week

Je zult het patroon al gaan zien, maar ik wil er nog één met je delen: recent is de Apple Watch aangekondigd. Eén van de mogelijkheden is het bijhouden van je stappen, met elke maandag een overzichtje hoe je afgelopen week ging.

Het aantal stappen dat je moet maken zal waarschijnlijk rond de 10.000 per dag liggen (een kilometer bestaat uit ongeveer 1250 stappen, dus dat is zo’n 8km per dag).

Wat zou hier beter werken? Elke zondag 56km (7×8) gaan rennen, of elke ochtend een wandeling van 4km doen en de rest van de dag voldoende bewegen?

Hoe doe jij dit in je bedrijf? Wat is jouw gemiddelde snelheid?

Al deze voorbeelden, of ze nu gaan over marathons lopen of werkstukken schrijven, zijn natuurlijk veel breder te bekijken.

Je kunt het concept van een gemiddelde snelheid toepassen op elk aspect van je leven, en dus ook van je bedrijf:

  • Artikelen schrijven voor je blog (en in ons geval bijvoorbeeld ook het Slimmer Werken eZine)
  • Nieuwe klanten aantrekken voor je producten
  • Een plan voor vijf workshops maken
  • Je email lijst opbouwen
  • Regelmatige video’s voor je YouTube kanaal maken
  • Een e-book schrijven zodat je dat kunt verkopen via je website
  • … en nog veel meer

Natuurlijk kun je niet elke dag 1.000 nieuwe klanten vinden, 25.000 woorden voor je boek schrijven of plannen voor complete workshops uitschrijven. Zelfs als je het één of twee dagen zou kunnen, komt er een punt dat het niet meer lukt en het gewoon simpelweg te veel wordt.

Maar elke dag 1.000 woorden (ongeveer 2 A4’tjes) schrijven? Elke dag één nieuwe klant vinden? Elke dag één nieuw lid op je nieuwsbrief? Dat is een stuk realistischer. Dat is een snelheid die je vol kunt houden!

Blijf je consistent? Kun je dit volhouden?

Deze methode van werken vraagt om één belangrijk ding: consistentie. Kun je het volhouden om elke keer dit minimum te doen? Het hoeft niet altijd makkelijk te zijn, maar het moet wel mogelijk zijn.

Als het voor jou niet realistisch is om elke dag 1.000 woorden te schrijven, kun je beter een lager doel zetten (bijvoorbeeld elke dag minstens 500 woorden) en dat elke dag halen, dan sommige dagen 250 en andere dagen 750.

Kies een doel dat past bij jouw leven en laat je niet te veel afleiden door wat anderen doen.

Hoe is het afgelopen met de Zuidpool-onderzoekers?

Nog even terug naar het begin van dit artikel. Ik vroeg je toen wat jouw strategie zou zijn: elke dag het maximum (ook als dat 0 is), of elke dag een gelijke afstand?

Je bent er inmiddels vast wel achter wat de beste strategie is. Ik wil nog even het einde van het verhaal met je delen: het team dat elke dag gewoon zo veel mogelijk liep, werd geleid door de Engelsman Robert Falcon Scott, die al eens eerder Antarctica bereikt had.

Toen hij 17 januari 1912 met zijn team na 89 dagen aankwam op de Zuidpool, zag hij daar al een vlag staan. Zijn “concurrent” uit Noorwegen, Roald Amundsen, was eerder aangekomen (en slechts twee weken eerder vertrokken): 14 december 1911.

Dit zal vast ook bijgedragen hebben aan de motivatie voor de terugweg. Hier zijn niet alleen Robert Scott zelf, maar ook al zijn overgebleven teamleden, om het leven gekomen.

Nu zal het in jouw bedrijf waarschijnlijk niet om leven en dood gaan. En barre omstandigheden gaan niet over extreme onder-nul temperaturen. Toch is het voor jouw onderneming ook belangrijk om je gemiddelde snelheid hoog te houden. Je kunt niet elke dag 200 nieuwe klanten werven, 25.000 woorden schrijven of ineens een eigen onderneming hebben naast je baan in loondienst.

Zet je doel, en werk er elke dag een stukje naar toe. Schrijf elke dag in een dagboekje je voortgang op (bijvoorbeeld Day One op je Mac, iPad of iPhone; of gewoon een simpel papieren notitieboekje) en over een jaar zul je zien wat een gigantische stappen je hebt gemaakt, door elke dag een gemiddelde snelheid te houden.

En om zeker te zijn dat je het niet vergeet, kun je hier onder onze motivatie-poster downloaden! Print ’m uit en hang ’m naast je monitor, of zet ’m als bureaubladachtergrond op je beeldscherm.

Download de poster.

Hoe ga jij je gemiddelde snelheid inzetten?

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[sl_lead_magnet_popup]
Download nu
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]