SLQA 058 (Marielle): Hoe bepaal ik het belangrijkste cijfer voor mijn onderneming?

We hebben hier een leuke vraag van Marielle. Want Marielle zegt “Ik heb nog geen inzicht in hoe je statistieken leest en cijfers interpreteren kan, om daar dan je doelen mee bij te stellen”.

Maar welke cijfers?

Online worden we overladen met cijfers. Google Analytics staat er vol mee. Die betekenen natuurlijk allemaal wat. Maar welk cijfer is voor jou relevant?

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één tijdkrijger.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: We hebben hier een leuke vraag van Marielle. Want Marielle zegt “Ik heb nog geen inzicht in hoe je statistieken leest en cijfers interpreteren kan, om daar dan je doelen mee bij te stellen”.

Niels: Welke eh cijfers?

Martijn: Nouja, daarom vond ik het wel een leuke vraag. Gewoon van “cijfers en statistieken”. Want zo gaat het natuurlijk wel een beetje hé. We kunnen in Google Analytics en in WordPress Dashboard, en weet ik veel wat, kun je natuurlijk duizenden cijfers vinden.

Niels: En die betekenen dan natuurlijk allemaal ook wel wat.

Martijn: Die betekenen allemaal iets. Dan zie je dat je bounce rate omhoog gaat en dan denk je “JA!”.

Niels: Nee, die moet laag zijn!

Martijn: Maar misschien moet die ook wel hoog zijn, want dat hangt af van wat voor site jij precies hebt. Nouja, heel hoop gedoe. Dus wij dachten hoe gaan we dit nou eens handig behandelen.

Niels: Nouja, laten we beginnen met een paar voorbeelden.

Martijn: Precies. Nou waar ik denk dat we wel even mee mogen beginnen. We gaan een aantal voorbeelden geven, maar kies er gewoon 1tje. Want sommige van die dingen zijn zelfs bijna dat ze een beetje contradicties zijn zeg maar (dat ze tegenover elkaar staan). Als jij bijvoorbeeld heel erg wilt gaan optimaliseren voor traffic, dat je heel veel verkeer naar je website wilt.

Niels: Dan gaat je bounce rate waarschijnlijk ook omhoog.

Martijn: Ja, en je winst misschien omlaag. Omdat je eventjes heel veel aan het investeren bent.

Niels: In advertenties bijvoorbeeld, voor meer traffic.

Martijn: Maar dat is dan ok. Als je dan naar allebei gaat kijken, dan ga je proberen om ze allebei.. zeg maar.

Niels: Het is allemaal heel sterk afhankelijk van wat is jouw doel, en welk cijfer is relevant voor dat doel. En dat wil je eigenlijk dat het er maar 1 is.

Martijn: Facebook bijvoorbeeld in het begin. Die hadden, dat zei Mark dan altijd, zo veel mogelijk gebruikers. Dus omzet deed er helemaal nog niet toe, want omzet kostte alleen maar gebruikersgroei. En nu gaat het best aardig met Facebook geloof ik.

Niels: Ik geloof dat ze wel winst draaien.

Martijn: Ik heb er ook een account.

Niels: Nou! Moet je nagaan. Daar draaien ze winst op joh op die account van jou. Daar kunnen ze al die miljarden anderen kunnen ze daarvan betalen.

Martijn: Geen probleem! Dus.. Een paar voorbeelden. Waar je bijvoorbeeld aan zou kunnen werken.. Wat je als doel zou kunnen zetten, waarvan je wilt dat die omhoog of omlaag gaat. We hebben hier bijvoorbeeld staan: Je global optin rate.

Niels: Ja, dat vind ik wel een mooie. Dat is zeg maar je traffic delen door het aantal nieuwe subscribers wat je hebt (nieuwe aanmeldingen voor je nieuwsbrief). En dan komt daar een x percentage komt daar uit. Meestal wil je die hoger hebben. Als je meer mensen hebt die naar je website komen, dat die zich dan ook daadwerkelijk inschrijven. Dus zeg maar de conversie van je website.

Martijn: Misschien, afhankelijk van wat voor tool jij gebruikt om dat te meten, kun je zelfs nog kijken of je de huidige leden kunt uitsluiten. Als je natuurlijk heel veel traffic juist vanuit je nieuwsbrief krijgt, en dat converteert vervolgens niet opnieuw naar je nieuwsbrief.

Niels: Wat logisch is, want daar zitten die mensen al op.

Martijn: Dan krijg je natuurlijk een beetje rare statistieken op een gegeven moment. Maar dat is inderdaad een heel goede om bij te houden. Hoe veel mensen converteren er naar jouw nieuwsbrief.

Niels: Die zijn genoeg geïnteresseerd om je te willen blijven volgen.

Martijn: En als jij als doel hebt om je nieuwsbrief heel erg te laten groeien. Dan zou je dat dus kunnen gebruiken, of je kunt ook het absolute aantal. Ik heb nu 1000 leden, ik wil naar de 5000, 10.000, 20.000.

Niels: En dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van waar jij mee bezig bent. Want als je alleen naar het absolute aantal kijkt kun je zeggen op mijn website blijf ik dit doen, maar ik doe ook op Facebook een advertentie die kan converteren. Of ik doe ook eens een keer een post op een andere website die zou kunnen converteren. En dan.. Tuurlijk je krijgt meer subscribers, maar het heeft niet per se invloed op jouw global optin rate.

Martijn: Die zou zelfs zomaar kunnen zakken. Wat niet per se erg is dan. Misschien ben je zo veel op andere plekken aan het doen, dat je minder hebt op je eigen site. Nouja, prima. Dat getal gaat omhoog.

Niels: Dus het zijn verschillende cijfers en je moet nog steeds blijven kijken naar wat is jouw doel, en welk cijfer is relevant voor dat doel.

Martijn: Je zou kunnen kijken naar de omzet die je hebt per subscriber (per nieuwsbrief lid). Dat je zegt die wil ik omhoog laten gaan.

Niels: Dan weet je dus ook hoe veel kan ik uitgeven aan een eventuele advertentie, en nog steeds winst draaien.

Martijn: Als je weet een gemiddeld nieuwsbrief lid levert mij €10 op. Dan kun je dus makkelijk voor €5.

Niels: En het kost.. Ja.

Martijn: Verkeer op je website. Is er overigens eentje waar ik zelf meestal niet zo’n heel grote voorstander van ben.

Niels: Verkeer op zich kost alleen maar geld.

Martijn: We noemen het wel eens een “vanity metric”. Hetzelfde als het aantal likes op je Facebook of iets dergelijks.

Niels: Ja. Op zich heb je daar niets aan. Het is wat die mensen nog verder doen waar je wat aan hebt.

Martijn: Maar het kan natuurlijk als je zegt ik wil gewoon eerst beginnen een super grote website te bouwen qua verkeer, omdat je bijvoorbeeld sponsorships wilt verkopen. Dat helpt als ik heel veel pagina weergaves hebt.

Niels: Zodat je tegen die sponsors kunt zeggen “het wordt zo vaak bekeken” zodat zij denken “hé dat klinkt interessant”.

Martijn: Maar als je daar op gaat focussen wil je misschien juist dat hele euro per subscriber zeg maar.. Die omzet per lid. Wil je dan helemaal vergeten. Want je wilt vooral heel veel leden dan, en heel veel traffic dus naar die website. Dan ga je ook weer misschien dingen anders doen met die nieuwsbrief bijvoorbeeld, dat je mensen vanuit die nieuwsbrief veel meer naar je website wilt hebben. Terwijl als je de nieuwsbrief wilt groeien vind je dat misschien minder belangrijk. Dus het zijn allemaal dingen. Je kunt natuurlijk naar omzet kijken. Omzet van je bedrijf, die mag natuurlijk ook altijd omhoog. Wat niet hetzelfde is als de winst van jouw bedrijf natuurlijk, dat is ook een cijfer.

Niels: Je kunt miljoenen omzet draaien zonder winst te maken. Je kunt zelfs nog verlies maken met heel veel omzet. Wil niet per se heel veel zeggen. Ik denk dat V&D nog steeds heel veel omzet had, maar ze zijn nu wel failliet.

Martijn: Kijk naar Amazon. Amazon draait gigantische omzet, en toch zie je elk kwartaal dat ze best wel weer verlies draaien. Maar dat is allemaal.. Wat is op dit moment jouw belangrijkste cijfer. Want dat kan ook veranderen.

Niels: Tuurlijk. Je hoeft niet altijd op één cijfer te blijven hangen omdat jij nou eenmaal gekozen hebt dat dat voor jou belangrijk is.

Martijn: Misschien focus je nu op traffic, omdat je over een half jaar sponsors wilt gaan werven. Nou dan over een half jaar wordt misschien je omzet een ding. Of het aantal sponsors dat je hebt. Of wat een gemiddelde sponsor jou betaalt. Of hoe veel sponsors je hebt per week. Of.. Nouja, er zijn natuurlijk allerlei cijfers voor te bedenken. Maar kies er één. Houd die ook heel goed in de gaten. En nouja, het is misschien een beetje raar. Ik zou haast zeggen: Negeer de rest.

Niels: Ja. Je kunt je niet op alles focussen.