SLQA 042: Hoe maak ik mijn marketing en acquisitie schaalbaar?

Gianne is erg druk met de uitvoerende kant van haar bedrijf. Veel bezig met acquisitie en het daadwerkelijk uitvoeren van haar core business.

Graag zou ze structureel tijd maken voor het managen van haar bedrijf.

Ook aan de slag met webinars? Check Webinar Jam Studio

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één van onze tijdkrijgers.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: De volgende vraag die we hebben is van Gianne. We hebben weer een naam waarvan ik denk “ik hoop dat we het goed zeggen”.

Niels: Waarschijnlijk niet, maar dat geeft niet.

Martijn: We moeten een veld maken voor “hoe spreek ik je naam uit”. De vraag van Gianne is: Hoe maak ik structureel tijd voor het managen van mijn bedrijf? Want we zijn vooral uitvoerend bezig met acquisitie en het daadwerkelijk uitvoeren van de core business eigenlijk. Dus hoe maak ik tijd om ook aan andere dingen te werken? En de core business hier is jobcoaching.

Niels: Ok. Dus veel bezig met acquisitie en dat coachen? Ja dan moet je het gewoon schaalbaar maken..

Martijn: De acquisitie moet schaalbaar?

Niels: Nouja jobcoaching misschien ook, maar laten we het even bij acquisitie houden voor deze video.

Martijn: Ok.

Niels: Ik denk als je acquisitie helemaal 1-op–1 doet kost dat natuurlijk verschrikkelijk veel tijd. Tegen de tijd dat je een nieuwe klant hebt, heb je een paar mensen moeten spreken.

Martijn: Je pakt deze telefoon of iets dergelijks. Of je staat op beurzen. Je kan steeds maar 1 persoon tegelijk. Misschien ben je dan wel 20 minuten in gesprek, en zeggen ze alsnog “nee”.

Niels: Nouja 10 personen verder, ben je 200 minuten later.

Martijn: 3 uur..

Niels: Dus dat is eigenlijk.. Als je dat nou schaalbaar weet te maken, dat je meerdere mensen tegelijk spreekt op de één of andere manier. Dan kun je daar tijd mee besparen. Kan natuurlijk op verschillende manieren. Wat je kunt doen is: een nieuwsbrief, of je geeft eens een keer gratis instap training ergens, of een kennismaking ding. Als je maar meerdere mensen tegelijkertijd kunt aanspreken, dan is eigenlijk alles prima. Een goed voorbeeld van wat wij regelmatig proberen te doen is: Webinars.

Martijn: Ja, de “live online trainingen”

Niels: Zo noemen wij ze, want wie zegt nou “webinar” dat klinkt raar. Wat je feitelijk in zo’n ding doet, of je dat nou online doet zoals wij met zo’n online training of je doet dat in een fysieke ruimte ergens. Als je ergens goedkoop in een zaaltje kunt zitten.

Martijn: En mensen een beetje uit dezelfde regio hebt.

Niels: Beetje afhankelijk van je dienst. Wat je doet in principe is: Sowieso mensen welkom heten, wel zo netjes. En dan eigenlijk een korte intro met dit is een beetje wat wij doen, je geeft wat tips daarover. Je probeert wel waarde te geven. Tuurlijk kun je niet alles weggeven, alleen al qua tijd lukt dat niet.

Martijn: Ik wilde net zeggen: vaak zijn je trainingen gewoon te kort, maar je kunt misschien een bepaald aspect er uit kiezen of iets dergelijks.

Niels: Als coach is er ongetwijfeld een thema wat eigenlijk voor (bijna) iedereen terug komt. Al is het maar het traject wat je doorloopt, en de vraagstukken die je regelmatig krijgt. Focus daar een beetje op, niet de individuele dingetjes. Dat gaat niet als je 1-op-veel bezig bent. Met één persoon in gesprek gaat dat wel, maar je hebt er nu misschien 10, 20, of 100 tegelijk.

Martijn: Misschien inderdaad de 8 stappen die je doorloopt of iets dergelijks. Als je die even noemt, en kort beschrijft. Dan weten mensen “Oh dit is wat ik kan verwachten”.

Niels: Geef mensen even een opdrachtje. Wat interactie is wel fijn. Dat je echt merkt dat het wel voor mij is bedoeld. Dat je niet alleen staat te dicteren. En dan op een gegeven moment zijn die mensen geïnteresseerd, of niet. Dat is bij elke acquisitie ding, of dat nou 1-op–1 of 1-op-veel is maakt niet uit. En dan eindig je gewoon met jouw aanbod. Ik heb je al wat verteld over. Dit is ongeveer wat ik doe. Het kost zo veel. Wil je meedoen?

Martijn: En dan hebben ze al iets van je gezien. Ze weten al een beetje wie jij bent. En of je er verstand van hebt. Of in ieder geval lijkt te hebben. En of ze je.. tja, een beetje aardig vinden. Klinkt raar, maar je krijgt toch al een beetje een indruk van iemand zo.

Niels: Je hebt toch wel een beetje vertrouwen gewekt. Dan denk je “Nouja, die weet wel waar hij over praat” zeg maar.

Martijn: En als je bijvoorbeeld die training redelijk informeel doet. Dan merk je dat is kennelijk hoe jij bent. Kan ik fijn vinden. Of juist niet, dat is ook prima, dan haak ik in ieder geval op tijd af. En een ander kan denken “dit was wel heel relaxt” of iets dergelijks. Of juist iemand die heel formeel was. Dat je denkt “Kijk! die is tenminste gewoon zakelijk” dan weet ik er worden gewoon no bullshit duidelijke zakelijke gesprekken. Kan ook heel fijn zijn. Maar laat dus jouw manier van werken hier in terug komen in die zin.

Niels: En dan dus afsluiten met jouw aanbod. Dan heb je eigenlijk jouw acquisitie gedaan. 1-op-veel. Dan moet je gewoon zorgen dat je eens in de x periode zo’n evenement gaat organiseren. Eigenlijk kun je dezelfde periode pakken als waarin je normaal gesproken zo veel mensen had bereikt. En dat dan naar 1 moment plannen. Dat is ook wel weer dat je een beetje opbouwt naar een evenement wat mensen kunnen reserveren in hun agenda, dan komt het voor hen waarschijnlijk ook beter uit dan dat ze ineens gebeld worden.

Martijn: Om nog even terug te komen op het 1-op–1 vs 1-op-veel. Beetje afhankelijk van wat voor software dat je gebruikt voor zulke trainingen. Wij gebruiken bijvoorbeeld Webinar Jam.

Niels: Webinar Jam Studio heet het tegenwoordig. Het is vernieuwd, dus nu heet het studio.

Martijn: Ok, wij gebruiken webinar jam studio. Daar kunnen mensen ook nog vragen stellen via een chatbox. Dus je zou kunnen zeggen “Aan het einde beantwoord ik wat vragen”. Of tussen, wat jij fijn vind.

Niels: Ja dat je zegt “dit is het algemene deel” wat jij hebt voorbereid. En tuurlijk je kunt niet individueel op alles in gaan. Maar dat bewaar je dan even voor het einde, dan heb je er tijd voor.

Martijn: Misschien kun je niet alle vragen beantwoorden, maar je hebt best kans dat een aantal mensen dezelfde vraag hebben. Zo heb je toch nog een beetje dat individuele er ook in zitten. En mensen kunnen natuurlijk contact met je opnemen naderhand. Geef ze altijd die opties waar ze je kunnen bellen of mailen.