SLQA 040: Hoe weet ik waar mensen voor willen betalen?

We hebben een vraag van Jonathan. En Jonathan zegt “Ik wil een succesvol eigen bedrijf starten, met mijn kwaliteiten en vaardigheden, maar ik kan mij zeer moeilijk bedenken wat ik te bieden heb waar mensen voor willen betalen”.

Maar hij kan zich niet voorstellen dat andere mensen betalen voor iets wat hij al kan

Want tja waarom zouden mensen daar geld voor hebben.. Voor iets wat waarschijnlijk voor hem heel makkelijk lijkt.

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één van onze tijdkrijgers.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: We hebben een nieuwe vraag. We hebben een vraag van Jonathan. En Jonathan zegt “Ik wil een succesvol eigen bedrijf starten, met mijn kwaliteiten en vaardigheden, maar ik kan mij zeer moeilijk bedenken wat ik te bieden heb waar mensen voor willen betalen”. Hij geeft wel aan dat hij dingen heeft die hij kan.

Niels: Maar hij kan zich niet voorstellen dat andere mensen betalen voor iets wat hij al kan?

Martijn: Zo begrijp ik het wel. Want tja waarom zouden mensen daar geld voor hebben.. Voor iets wat waarschijnlijk voor hem heel makkelijk lijkt.

Niels: Ja ik denk dat je dan gewoon moet testen.

Martijn: Testen?

Niels: Testen. Laatst zag het van.. Hoe heet die jongen. Pim. Pim die deed dat. Ik had dat een beetje gevolgd hoe hij dat gedaan heeft zijn strategie. Heeft hij ook weer van iemand afgekeken, maar hij heeft het dus in Nederland gedaan. Dus we weten ook dat het in Nederland werkt. Dat is af en toe de vraag. Maar van wat ik weet wat Pim heeft gedaan. Weet niet precies van wie hij dat had afgekeken. Maar hij heeft dus ongeveer bedacht dit is ongeveer de product of dienst wat ik wil gaan leveren, en dan is hij gaan zoeken op Facebook naar wat zijn doelgroep zou zijn. Want op Facebook vind je ongeveer iedereen, zelfs mijn opa. En hij is die mensen gewoon.. Je hebt van die groepen zeg maar, je hebt van die Facebook groepen, en daar hebben ze het dan over bepaalde zaken waarvan hij dan zegt dit is relevant voor de dienst die ik aan wil bieden. En dan heeft hij via daar, en via persoonlijke berichtjes, heeft hij contact gezocht met die mensen. Heeft hij een beetje zitten sparren eigenlijk. Dit is ongeveer wat ik van plan ben, wat vind je daar van? Wat moet ik verbeteren? Dan heb je al gelijk een beetje feedback. Weet je gelijk dat mensen het zus en zo willen hebben. Dat je precies de hoek weet hoe je het kunt insteken. En dan op een gegeven moment kom je op het punt waar je zegt “Ok, zou je er voor betalen?”. En als ze dan zeggen “Ja”, moet je ook gelijk een manier hebben hoe ze je kunnen betalen.

Martijn: Ja dat is inderdaad wel een ding he. Als je aan mensen vraagt “Zou je hier voor betalen?” heel vaak zeggen ze dan “Ja”, en als je dan zegt “Nou ok, ik heb hier dat ding”. Dan beginnen de smoesjes “ja.. maar niet nu..”. Dus je wilt echt mensen die niet alleen zeggen ik zou er best voor betalen, maar die ook echt betalen. Niet zo zeer omdat je dat geld per se moet hebben. Maar om inderdaad te laten zien ze betalen echt, het is echt een product.

Niels: En het hoeft nog niet heel formeel gekoppeld te zijn aan facturen en dat soort dingen. Zeg bijvoorbeeld PayPal ofzo, dat is redelijk simpel. Zeg gewoon “Maak een x bedrag over naar mijn PayPal, en dan regel ik het voor je”. Als ze dat dan doen weet je in ieder geval aan de ene kant jouw product is goed, want dat heb je helemaal met ze besproken. En ze willen er echt voor betalen. Dat is dan eigenlijk je eerste omzet al voor de dienst die jij bedacht hebt.

Martijn: Samenvatting van jij zegt. Je hebt een product, bijvoorbeeld ik wil patronen voor breien verkopen. Ik weet niet of die mensen patronen gebruiken..

Niels: Tja, het klinkt wel als een ding.

Martijn: Ik blijk heel goed die patronen te kunnen maken. Nou dan ga ik dus zoeken is er een Facebook groep voor mensen die breien. Denk het wel..

Niels: Hoeft natuurlijk niet per se Facebook te zijn hé. Gewoon een plek waar je mensen kunt vinden met die interesse.

Martijn: Kan ook een forum zijn. Als het een zakelijke dienst is misschien een LinkedIN groep. Dit zou bijvoorbeeld best op Pinterest kunnen zitten, als daar groepen zijn. Zoiets. Maargoed, daar ga ik heen.

Niels: Dan kom je in contact met die mensen. Je gaat in gesprek. Is dit van meerwaarde die breipatronen? Hoe wil je dat ik die vormgeef? Dat het duidelijk is voor jou hoe je ze moet gebruiken.

Martijn: En je kunt daar dus ook een beetje kijken.. Vaak wordt er al wat gepraat over problemen. Dat je bijvoorbeeld heel vaak de vraag ziet terug komen van mensen “Ik wil wel dingen breien maar ik kan nooit een leuk patroontje vinden”. Dan weet je, misschien is er wel een markt. Of ze zeggen “Ik vind altijd wel patronen, maar ik snap nooit..”

Niels: Of er zijn 100.000 patronen voor sjaals, maar niets voor sokken.

Martijn: Precies. Zo vind je al gelijk een beetje een niche waarschijnlijk. Daar kun je dus contact zoeken met die mensen. Kan je ook een beetje privé praten met die mensen, als je een beetje een relatie opbouwt. En daarmee kun je dus verder inderdaad met wat we zeggen: Een simpel product aanbieden met inderdaad bijvoorbeeld een betaal me via PayPal. Zelfs gewoon boek geld even over naar mijn rekening en ik stuur het naar je op.

Niels: Maak het in ieder geval super concreet dat je echt dat geld al krijgt. Dan weet je 100% zeker dat er interesse is.

Martijn: En ik vind. Zeker als het een digitaal product is. Dat jij niet echt verliest als ze niet betalen. Dan kun je het best wel veilig even proberen. Ik stuur het naar je op, in het vertrouwen dat je mij betaalt. Want als mensen geld moeten overboeken naar zomaar een rekening heb je kans dat ze het niet doen omdat ze dát raar vinden. Terwijl ze er best voor zouden betalen, maar tja.. Het kan een beetje raar overkomen, als je het nog niet zo professioneel hebt opgezet.

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]