SLQA 037: Hoe zet ik mijn idee in de markt?

Deze week in de hoofdrol van de Strategisch Lui Q&A video podcast: René (met een streepje op de é).

René wil graag weten hoe hij zijn idee in de markt kan zetten.

Geen idee welk idee dat is, of welke markt.. Maar we doen ons best 🙂

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één van onze tijd krijgers.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: Ok. René. Met een accent op de é. Die vraagt aan ons: Hoe zet ik mijn idee in de markt?

Niels: Ja..

Martijn: En hij heeft niet verteld wat zijn idee is.

Niels: En ook niet wat zijn markt is?

Martijn: Ook niet wat de markt is.

Niels: Tja, dat is jammer dan.

Martijn: Altijd leuk hoe wij vragen krijgen zonder details.

Niels: Als je die details dan zou hebben kunnen wij er specifieker op in gaan. Maarja..

Martijn: Ach.. Zo houden we de vragen leuk voor iedereen.

Niels: Behalve als je geen ideeën hebt. Of geen markt. Of je idee staat al in de markt.

Martijn: Hoe zet je je idee in de markt. Ik heb wel een idee over hoe hij zijn idee in de markt kan zetten.

Niels: Ja, ik heb een markt over hoe hij zijn idee in de markt kan zetten denk ik.

Martijn: Dan ga ik wel eerst. Ik zou zeggen als je wat in de markt wilt zetten. Als het een bestaande markt is bijvoorbeeld. Met grote spelers misschien al.

Niels: Ja, anders moet je het sowieso niet doen denk ik.

Martijn: Mwah, kunnen we het een andere keer over hebben. Als je een bestaande markt in gaat en je zegt ik heb daar een nieuw idee voor. Het heeft al bestaande misschien wel grote spelers. Maak er dan gebruik van dat jij nog de kleine speler bent, door jezelf zo te positioneren.

Niels: De underdog.

Martijn: Precies. Dat je echt ergens voor staat. Je hebt een mening over iets.

Niels: Wie is dat voorbeeld die dat goed deed? Under Armour.

Martijn: Ik wilde het net zeggen!

Niels: Die zit eigenlijk gewoon constant op Nike te bashen vooral. Niet op adidas en alles volgens mij. Nike is de marktleider, en Under Armour is daar een beetje op aan het hameren.

Martijn: Ja, daar is echt een heel sterke concurrentie.

Niels: Inmiddels zijn ze zelf ook echt fakking groot natuurlijk.

Martijn: Maar ze hebben nog steeds ergens dat imago, zeker in Amerika, van de underdog. Mensen vinden dat toch.. Uiteindelijk willen mensen vaak dat de underdog wint. Als je kijkt naar wedstrijden ofzo en je hebt een grote speler tegen een amateur team. Of niet per se een amateur, maar iets wat in ieder geval wat lager ‘rankt’. Eigenlijk wil je stiekem een beetje dat dat andere team wint. Bij een boks wedstrijd ofzo je hebt een Mike Tyson tegen ehm..

Niels: Ja, nu loop je vast hé.

Martijn: Ja.. Jammer. Tegen iemand anders. Dan hoop stiekem eigenlijk dat die andere wint.

Niels: Gewoon om te zien dat die grote ook verslagen kan worden.

Martijn: Rocky ofzo.

Niels: Rocky! Iedereen was altijd voor Rocky! Ook in de eerste film al. En toen was hij echt nog een nobody.

Martijn: Nou! Zo zie je maar! Dus.. Zoals eigenlijk altijd in het leven: Probeer Sylvester Stallone te zijn. Dat is gewoon wel mijn levens motto.

Niels: Is dat jouw levensmotto?

Martijn: Ja! Sylvester Stallone.

Niels: Zo gespierd ben je niet..

Martijn: Ehh.. Dat lijkt zo.

Niels: Je bent ook niet zo’n goede acteur eigenlijk. Boksen kan je ook niet..

Martijn: Op de camera lijk ik minder gespierd.

Niels: De camera voegt 3 kilo toe ofzo toch?

Martijn: Ja, bij mij haalt die wat spieren weg.

Niels: Oh bij jou haalt die dat weg. Ja komt omdat die wat anders ingezoomd staat..

Martijn: Dat zal het zijn.. Dus.. Sta echt ergens voor. Een heel duidelijke mening. DIT is waar wij voor staan.

Niels: Een échte mening hebben. Dat is wel belangrijk.

Martijn: Een missie.

Niels: Niet gewoon zeggen “ik heb dit idee want dit lijkt me wel enigszins soort van leuk..” dan kom je er niet. Dit is mijn idee, en dat is belangrijk WANT. Je bent dom als je er niet naar luistert WANT. Dat je met iedereen het gesprek aan kunt gaan over die want.

Martijn: Ja. Maar tegelijkertijd dat iedereen niet de hele wereld is. Maar gewoon een specifieke groep mensen. Eigenlijk dus combineer een niche binnen die markt met een goede want. En lijk een beetje op Sylvester Stallone.