Tijd besparen met de 80/20-regel (het Pareto Principe)

Als je een tijdrevolutie wilt ontketenen is het natuurlijk belangrijk dat je weet welke activiteiten écht de moeite zijn, zodat je zoveel mogelijk op die dingen kunt focussen.

Meer dan 100 jaar geleden heeft de econoom Vilfredo Pareto een interessante ontdekking gedaan: hij stelde vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de bevolking.

Oneerlijk? Misschien. Maar hij is verder gaan kijken, en ontdekte dit patroon vaker. En wij kunnen het nu in ons voordeel gebruiken.

Het Pareto-principe (in de volksmond ook wel de 80-20-regel genoemd) geldt namelijk voor ook voor veel activiteiten in je werk, en zelfs daar buiten. De veralgemeende regel schrijft: 80% van de uitkomsten worden veroorzaakt door 20% van de oorzaken.

Zo kan in een schoolklas 20% van de kinderen 80% van het lawaai veroorzaken, 20% van de mensen in een team 80% van het werk doen, of 20% van jouw klanten 80% van je omzet genereren.

Natuurlijk is de verhouding 80:20 niet altijd exact 80% tegenover 20%. Let ook op dat het gewoon toeval is dat 80 en 20 samen 100 zijn.

15% van de kinderen kunnen ook 95% van het lawaai maken, en er zijn bedrijven waar 25% van de klanten voor 85% van de omzet zorgt. Dit zou nog steeds redeljik binnen de grenzen van het principe vallen.

Dit Paretoprincipe is interessant om twee redenen:

  1. Het is fijn om om te weten dat 80% van je omzet komt door slechts 20% van je klanten. Je kunt je dan nu focussen op dit type klanten;
  2. Maar de andere kant is minstens net zo interessant, want blijkbaar is er dus ook 80% van de klanten die slechts 20% oplevert.

(En dan is er nog het stukje dat dus één belangrijke klant die weggaat een behoorlijke impact kan hebben op je omzet. Maar dat is een verhaal voor een andere keer. 😉 )

Uiteindelijk wil je dus "positief misbruik" gaan maken van deze regel. Zoveel mogelijk resultaten, met zo min mogelijk inspanning.

Om dit te bereiken zul je onderzoek moeten doen in je eigen bedrijf, zodat je verschillende 80%- en 20%-aspecten in je werkzaamheden kan ontdekken.

Klein voorbeeldje: als jij na een reis door je eigen cijfers ontdekt dat de klanten die via social media marketing bij jou terecht zijn gekomen behoren tot de groep die 80% van je omzet oplevert, kun je ervoor gaan kiezen om volledig te stoppen met andere vormen van acquisitie. En dan bijvoorbeeld juist wel weer een cursus te volgen om nog beter te worden in social media marketing, zodat je nog meer van dit soort klanten gaat aantrekken.

Het kan natuurlijk ook dat je na dat het zien van de cijfers concludeert dat je 80% van je acquisitie-tijd besteed aan social media marketing, en dat social media marketing slechts 10% van je klanten oplevert. Dan is het misschien verstandig om met deze activiteit te stoppen (tenzij deze 10% van de klanten ook zorgt voor 80% van je omzet natuurlijk 😉).

Als je écht veel tijd wilt gaan besparen, is het essentieel dat je regelmatig onderzoekt hoe het er bij jou momenteel voor staat met dit Pareto-principe. Zoek constant naar die 20% van je inspanningen die zorgen voor 80% van de resultaten.

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]