SLQA 059 (Saskia): Wanneer gebruik je Evernote, en wanneer OmniFocus?

Saskia is een oud cursist van ons. Zij is aan de slag gegaan om een systeem voor zichzelf te bouwen.

Waar ze nu tegenaan loopt is dat ze zowel Evernote heeft, als OmniFocus. En dingen lopen een beetje door elkaar heen.

Vaak noteert ze dingen en in Evernote en ook in OmniFocus. Niet echt efficiënt om dat op twee plekken te doen. Dus nu vraagt ze ons: Hoe pakken jullie dat aan?

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één tijdkrijger.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Martijn: Ehm.. Ik zie hier.. Saskia. Want ze zegt “Ik ben Saskia”.

Niels: Ok, dan is het Saskia. Dat geloven we gelijk. Ook als het iemand anders is, dan nouja. We noemen haar nu in ieder geval Saskia.

Martijn: Is een oud cursist van ons zelfs.

Niels: Die heeft een hele lange vraag.

Martijn: En ze heeft een lange vraag.

Niels: Tenminste, het is gewoon een vraag met meer informatie ertussen.

Martijn: Dus ik ga hem even een beetje samenvatten. Ze geeft aan ik gebruik Evernote en OmniFocus. En als ik een idee krijg dan zet ik dat en in Evernote, en in OmniFocus. Dat kost steeds heel veel tijd, en het is niet echt efficiënt om dat op twee plekken te doen. Dus ze vraagt hoe pakken jullie dat zelf aan?

Niels: Dus in het kort is het eigenlijk een kwestie van wat gebruik je waarvoor? Dat lijkt me het belangrijkste. Ze heeft heel veel staan over Evernote doe ik dat mee, en dat mee, en dat mee. En dat zien wij eigenlijk vaak met Evernote. Dat is eigenlijk een reden waardoor wij redelijk (niet helemaal letterlijk) een hekel hebben aan Evernote soms.

Martijn: Ja, ik ben er van afgestapt daardoor. Ik snap best de aantrekkingskracht voor mensen. Daar moet je het ook zeker voor gebruiken. Maar het wordt soms een beetje te veel..

Niels: Een beetje voor alles.

Martijn: Een ding met Evernote is natuurlijk ook. Heel veel mensen gebruiken zeg maar een heel kleine subset, maar die subset is niet voor iedereen hetzelfde. Maargoed, daar kunnen we het een andere keer over hebben.

Niels: Laten we het voor de rest niet over Evernote hebben.

Martijn: Of je nou Evernote gebruikt, of Dropbox, of Google Docs, iCloud, of wat dan ook.

Niels: Of gewoon fysiek papier.

Martijn: Of gewoon fysiek papier.

Niels: Het maakt allemaal niet uit.

Martijn: Je wilt een scheiding tussen de taak die nog moet gebeuren. Die gaat in OmniFocus. En aan de andere kant je referentie materiaal, het artikel waar je aan werkt eventueel.

Niels: Je aantekeningen. Alles. Alle dingen die je nodig hebt om die taak uit te voeren.

Martijn: Ja, dat is het eigenlijk. Je zet je taak in OmniFocus.

Niels: Als je maar een goede scheiding hebt.

Martijn: Dus als jij een idee krijgt dan zet je dat in OmniFocus. Dat heeft niets met Evernote te maken. En op het moment dat je zegt van.. Laten we zeggen dat jij dus je artikel schrijft in Evernote. Dan is het als je artikel gaat schrijven, dan open je Evernote, en dan ga je daar je artikel schrijven. En je weet dat je dat “moet” schrijven, omdat je dat in OmniFocus gezien hebt.

Niels: Dus je zet het eerst in OmniFocus, daar ga je het verwerken. Dan komt daar uit dat het inderdaad een taak is (of een project, of whatever). En bij die taak of project, daar horen aantekeningen en het daadwerkelijke document waar je het in gaat aanmaken, en dat soort dingen. En die kunnen in Evernote staan.

Martijn: Dan in Evernote kun je (volgens mij in ieder geval in de Mac versie is dat). Als je rechts klikt op een notitie, dan zie je iets van link kopiëren of iets dergelijks, en dan kun je dat in OmniFocus bij je notitie veld zetten. Dan kun je vanuit OmniFocus klikken om je notitie te openen. Die koppeling is prima natuurlijk. Dan maak je het makkelijk voor jezelf.

Niels: En dan gebruik je ook de applicaties waar ze goed in zijn. Want ik weet. Evernote wil wel van alles kunnen, maar is eigenlijk niet zo heel goed in jouw hele takensysteem. OmniFocus is daar verschrikkelijk goed in. Maar OmniFocus is niet goed in jouw notities bijhouden. Je hebt maar zo’n heel klein rot blokje, en daar moet je alles in proppen.

Martijn: Ja, daar is het ook helemaal niet voor bedoeld.

Niels: Je kan er weinig mee. Daar is Evernote weer heel goed in.

Martijn: Wij zeggen hier nu heel de tijd Evernote en OmniFocus. Je hoort ons vaker over OmniFocus. Ik kan me voorstellen dat Saskia OmniFocus heeft gekozen omdat wij het in de cursus wel eens genoemd hebben. Maar dit geld natuurlijk ook als je ToDo, of Todoist, of..

Niels: Things.

Martijn: Things. Of hoe heet die ene? Wunderlist. Of wat dan ook gebruikt.

Niels: Of Dropbox. Dat soort dingen.

Martijn: Inderdaad ook aan de Evernote kant. Dropbox, iCloud, papier. Het gaat er om. Gebruik gewoon elk systeem wat je hebt voor waar het goed in is.

Niels: Het ene is goed voor taken, het andere is goed voor je materiaal wat bij die taak hoort. En maak die verdeling op die manier.