Mastermind groep: dé succesfactor voor jouw business

Je bent zelfstandig ondernemer. De vrijheid is geweldig. Je werk inspirerend. Maar toch twijfel je.

Niet vakinhoudelijk. Je bent een expert op jouw gebied. Nee, je twijfelt over het ondernemen en alles wat daar bij komt kijken.

Vakinhoudelijk heb je ervaring zat, dat is het probleem niet. Maar ondernemen is nieuw. Je bent er niet mee groot gebracht en hebt eigenlijk niet echt mensen in jouw omgeving die je om advies kunt vragen.

Aan de ene kant een beetje eenzaam, maar vooral ook lastig. Soms is een goed overleg nou eenmaal even nodig om twijfels weg te kunnen nemen. Gewoon even overleggen, zodat je weet dat je de juiste dingen doet. Geen twijfel meer.

Tijd dat je jezelf aansluit bij een “Mastermind Groep”.

Wat is een Mastermind Groep?

Napoleon Hill deed begin vorige eeuw ruim 20 jaar lang onderzoek naar de rijkste en succesvolste mensen van die tijd.

De conclusie van dat onderzoek heeft hij gebundeld in het boek Think and Grow Rich.

In dat boek opperde Napoleon voor het eerst de term “mastermind”, wat hij omschrijft als:

Napoleon Hill

…a friendy alliance with one or more persons who will encourage one to follow through with both plan and purpose

~ Napoleon Hill

Een mastermind groep is dus een soort adviesraad.

Je kunt het een beetje vergelijken met (real life, niet op Twitter) durftevragen sessies. Een groep mensen die bij elkaar komt om elkaar verder te helpen. Met tips, ervaringen, advies, en contacten.

Leg je uitdagingen voor aan de groep, en samen brainstorm je over mogelijke oplossingen.

Over het algemeen is het zo dat de groep samen meer weet dan alle individuen gecombineerd. Dus door je als groep in te zetten voor één individu creëer je in feite een meester brein.

Wat is een Mastermind Groep Niet:

  • Een Cult – Heeft niets met geloof of religie of iets dergelijks te maken. Gewoon mensen die elkaar verder helpen.
  • (Business) Partnership – Je bent er niet om partnerships te vormen met je mastermind groep. Partnership kunnen ontstaan, maar zijn niet het doel.
  • Roddel uurtje – Mensen die niet in de groep zitten komen niet te sprake, zonde van de tijd.
  • Feestje – Biertje drinken met elkaar kan heel gezellig zijn, maar houd de focus op het vooruit helpen van je business.
  • Je Moeder – Je komt niet om te zeuren. Natuurlijk vertel je even waar je vast zit, maar alleen als vertrekpunt voor constructieve feedback. In een mastermind groep kom je alleen maar om elkaar verder te helpen. Huilen doe je maar bij je moeder.

En wat is zo’n Mastermind Groep dan wél?:

  • Formeel – Het is zakelijk. Je bent er allemaal voor hetzelfde doel. Houd het serieus.
  • Gestructureerd – Er is een agenda, en daar houd je je aan.
  • Gefocust – Je focust je als groep op één individu tegelijk.
  • Consistent – Elke week, op een vast moment in de week.
  • Exclusief – Het is een besloten groep. Niet iedereen is welkom. Geen netwerkclubje met vrije inloop.
  • Productief – Je komt samen om verder te komen.
  • Inspirerend – Inspireer elkaar met je overwinningen.
  • Aanmoedigend – Niet per se koste wat kost positief, maar probeer elkaar wel aan te moedigen naar nieuwe hoogtes.
  • Eerlijk – Je bent 100% eerlijk naar elkaar. Als je iets geen goed idee vind, dan zeg je dat (en waarom). Wind er geen doekjes om.
  • Vertrouwen – Alles wat in de groep besproken wordt blijft in de groep.
  • Kritisch – Je komt bij elkaar om kritisch te zijn op elkaars plannen en ideeën. Alleen maar “ja” zeggen voegt niets toe.
  • Klein – Een mastermind groep bestaat nooit uit honderden mensen, want dan is het onmogelijk om regelmatig te focussen op dezelfde persoon. 4–5 mensen is ideaal, zodat iedereen ongeveer één keer per maand aan de beurt is.

Mastermind Groep

Waarom een Mastermind Groep

Een mastermind groep is één van de grootste steunpilaren voor het groeien van jouw business.

Serieus.

Praktisch al mijn (goede) ideeën ontstaan als ik nadenk samen met andere mensen.

Na zijn onderzoek naar de succesgewoonten van Andrew Carnegie raakte Napoleon Hill er van overtuigd dat mastermind groepen essentieel waren voor het succes van Carnegie.

Een mastermind groep kan je helpen om jouw blinde vlekken aan het licht te brengen.

Tijdens zo’n brainstorm denken al die mensen met jou mee. Mensen met verschillende achtergronden, verschillende expertises, verschillende niches.

Het is bewezen dat mastermind groepen miljonairs hebben geholpen om hun fortuin te verdienen.

De echte vraag is niet waarom je in zo’n groep zou willen, maar waarom we nog niet allemaal in zo’n groep zitten.

Het boek Think and Grow Rich is geschreven in 1937 en is meer dan 70 miljoen keer verkocht.

Je zou zeggen dat het na bijna 100 jaar (en waarschijnlijk bestonden de groepen daarvoor ook al) inmiddels algemene kennis is.

Maar niets is minder waar.

Het zijn de uitzonderingen die de moeite hebben genomen om een mastermind groep op te zetten. Alleen de écht serieuze en ambitieuze ondernemers.

Waarom? Het kost moeite.

Niet veel. Maar het is net die stap buiten je comfort zone. Je moet je open stellen voor afwijzing als je de groep samenstelt, en je moet je regelmatig kwetsbaar opstellen als de groep samenkomt.

Maar als je die stap aandurft, dan zijn de voordelen bijna te goed om waar te zijn.

  • Ondernemersvaardigheden – Je ontwikkelt je ondernemersvaardigheden minstens 5x zo snel. Omdat je niet alleen nadenkt over je eigen uitdagingen, maar ook over de uitdagingen van de rest van de groep.
  • Persoonlijke Groei – Echte groei komt aan het eind van je comfort zone, en de groep pusht jou constant nét buiten je comfort zone.
  • FOCUS – Doordat je continue “verantwoording” aflegt bij jouw groep zul je minder snel afwijken van de gemaakte plannen.
  • Netwerk – Ineens heb je toegang tot niet alleen je eigen netwerk, maar ook tot het netwerk van iedereen uit de groep.
  • Kennis – Iedereen denkt met elkaar mee, de groep weet altijd meer dan jij alleen.
  • Kritische noot – Eerlijke feedback. Bevestiging in je keuzes, of behoeding voor fouten. Je kunt kortzichtig doen alsof je alles al weet en nooit om advies vragen, maar het is bijna altijd beter om de mening van anderen te vragen.
  • Motivatie – Iedereen deelt hun successen. En hun uitdagingen. Enthousiasmeer elkaar, en help elkaar naar een hoger niveau.
  • Groepsdruk – Je stelt doelen met elkaar, en houd elkaar aansprakelijk.
  • Kameraden – Niemand kan het alleen. Je hebt nog steeds je eigen business, maar je staat er niet meer alleen voor.

Dat gezegd hebbende. Ik ben wel benieuwd. Welk van deze voordelen spreekt jou het meest aan?

Voorbeelden

Het is bewezen dat mastermind groepen miljonairs hebben geholpen om hun fortuin te verdienen.

Andrew Carnegie is zo’n miljonair. Hij verkocht zijn bedrijf in 1901 voor $480 miljoen. Dat zou omgerekend meer dan $310 miljard zijn vandaag de dag. (De huidige marktwaarde van Microsoft is €313 miljard, om dat even in perspectief te zetten.)

Dat succes kwam, volgens Carnegie, zeker niet dankzij hem zelf.

Andrew Carnegie

We have here in this business a master mind. It is not my mind, and it is not the mind of any other man on my staff, but the sum total of all these minds…

~ Andrew Carnegie

Maar ook Walt Disney had een mastermind groep. “Nine Old Men” noemde hij het.

Met 9 man bedachten ze tussen 1930 en 1970 gezamenlijk alle klassieke Disney tekenfilms. Ongetwijfeld ken je ze: Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, Winnie de Pooh, Assepoester, Alice in Wonderland, Doornroosje, Bambi, en nog vele anderen.

Ook J.R.R. Tolkien, bekend van bijvoorbeeld The Lord of The Rings en The Hobbit maakte deel uit van een mastermind groep. De zogenaamde Inklings.

Ook in de politiek werd er veel gebruik gemaakt van elkaars hersens. Benjamin Franklin had bijvoorbeeld in de 18e eeuw een groep die zichzelf Junto noemden.

Het meest iconische voorbeeld is misschien nog wel Koning Arthur, met zijn ridders van de ronde tafel.

Allemaal legendarische voorbeelden.

Mensen die inmiddels niet meer leven, maar een impact achter hebben gelaten op de wereld.

Allemaal dankzij hun mastermind groepen.

Tijd dus dat wij zelf ook zo’n groep hebben.

Een Mastermind groep vinden of starten

Voordat je jouw groep kunt vinden of gaan starten is het belangrijk om eerst een beeld te hebben voor wie een mastermind groep geschikt is.

Als jij succes wilt behalen samen met je groep is het belangrijk dat alle leden:

  • Een gezamenlijke interesse hebben in het groeien van hun business
  • Een verlangen en drive hebben om impact te maken op de wereld
  • Behoefte hebben aan een support team
  • De wil hebben om hun gestelde doelen te bereiken of te overtreffen
  • Bereid zijn om hun passie te doen (her)leven
  • Belemmerende angsten willen overwinnen
  • Er voor open staan om hun business te laten ontleden
  • … en er ook voor open staan om andermans business te ontleden

Dat gezegd hebbende. Wie wil jij dan in je groep?

Het meest lastige van de mastermind is het vinden van de juiste deelnemers.

Je wilt mensen waarmee je een klik hebt. Mensen met (ongeveer) dezelfde kernwaarden.

Maar ook wel mensen waar je wat aan hebt.

Als je alleen mensen in je groep hebt die duidelijk nog een paar niveau’s achter lopen op het punt waar jij al bent, kan het al snel voelen als een soort consultancy gesprekken.

Misschien fijn voor die mensen, maar daar heb jij niets aan.

Probeer te mikken op een groep die allemaal ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Dan houd je het voor iedereen interessant.

Gelijkgestemden van ongeveer hetzelfde (ambitie) niveau, maar met verschillende vaardigheden.

Het beste is als de mensen uit verschillende niche’s komen. Dan heb je ook geen gedoe over concurrentie.

Zou natuurlijk zonde zijn als je elkaar niet zo veel helpt als je zou kunnen, puur omdat je je zorgen maakt om je concurrentiepositie.

Nee, concurrenten wil je meestal niet helpen, dus zorg dat het mensen zijn uit verschillende hoeken.

Met als extra voordeel natuurlijk dat ze dan waarschijnlijk ook totaal andere ervaring hebben dan jou. Met dus een ander perspectief. Daar kun je dan in ieder geval veel van leren.

Gelijkgestemden uit verschillende niche’s van ongeveer hetzelfde niveau. Daar wil je er een stuk of 5 van hebben. Inclusief jezelf moet je er dus nog 4 vinden.

Maar waar?

Als je al een lijst hebt met mogelijke leden is het natuurlijk simpel. Neem contact op met die mensen, en vraag ze of ze in jouw groep willen.

Deel eventueel gelijk dit artikel, zodat ze snappen waar het over gaat. Just in case.

Download gewoon mijn email template. Naam aanpassen, en sturen.

Hoe ziet een mastermind sessie er uit

Als je een groep hebt is het belangrijk om de sessies met jouw groep gestructureerd te houden.

Één van de eerste groepen waar ik in zat had 1x per maand een meeting. We spraken af hier in een café in Dordrecht.

En daar bleef het bij qua organisatie.

We hadden geen agenda. Geen eindtijd. En zelfs niet eens een commitment van de leden dat ze allemaal zorgden dat ze er waren.

De sessies waren er gezellig. Maar ongestructureerd. En niet erg productief.

Zonder structuur haal je nog niet half zo veel uit een sessie met je groep. Beetje zonde van je tijd.

Dus hoe doe je dat goed?

Begin met structuur. Download de checklist voor een gestructureerde mastermind groep

Een goede groep heeft 3 soorten meetings:

  • Dagelijks
  • Wekelijks
  • Elk half jaar

En alle leden van de groep hebben 3 verschillende rollen:

  • Voorzitter
  • Hot seat
  • Groepslid

Mastermind Hotseat

De Dagelijkse Mastermind Meeting

De dagelijkse meeting is kort, krachtig, en over het algemeen asynchroon.

Je hebt de dagelijkse meeting om momentum op te bouwen. Voor jezelf, en met je groep.

Één van de makkelijkste manieren is door simpelweg een geheime Facebook groep te maken.

Die Facebook groep gebruik je contact te houden met je groep. Deel vondsten. Stel vragen.

Daarnaast doe je daar de dagelijkse meeting van 2 minuten.

Elke ochtend (of avond) deelt iedereen waar ze zich die dag mee bezig gaan houden. Hun acties voor die dag. En hun dagdoel.

Doordat je dat deelt in de groep voel je je meer verantwoordelijk, en voorkom je uitstelgedrag.

Daarnaast weten de andere leden zo waar jij mee bezig bent, en kun je sneller de diepte in tijdens de wekelijkse meeting.

De Wekelijkse Mastermind Meeting

De wekelijkse meeting is waar je de diepte ingaat voor de leden van de groep.

Wekelijks, op een vast moment, gaan jullie je één uur lang focussen op de uitdaging van één van de leden.

Aangezien tijd schaars is, en we er allemaal te weinig van hebben, doe je dit virtueel. Gewoon via Skype of Google Hangouts.

Scheelt reistijd. 😉

Zo’n meeting ziet er zo uit:

  • 13:00: Welkom – Buffertijd. Heet elkaar welkom, en wacht totdat iedereen in de virtuele zaal is. Pak eventueel nog een kopje thee.
  • 13:05: Win – Iedereen deelt hun overwinningen van afgelopen week. Zorg dat je lekker in een positieve en enthousiasme stemming komt. Inspireer elkaar.
  • 13:15: Hot Seat – Begin de hot seat. Focus volledig op één persoon.
    • Wat heb je geleerd? – De persoon in de hot seat begint te vertellen over iets wat ze geleerd hebben sinds de laatste keer dat hij in de hot seat zat. Zo geef je waarde aan alle leden die je vraagt om met jou mee te denken, en zorg je dat de groep als geheel zich snel kan ontwikkelen.
    • Wat werkt goed? – In het verlengde van wat je hebt geleerd kun je ook iets vertellen over wat er goed voor jou heeft gewerkt de afgelopen periode. Ook hier weer vooral gericht op dat de groep sneller kan groeien. Misschien heb je tig dingen geprobeerd om je conversies te verhogen, maar is er één ding wat echt goed werkt. Deel dat met je groep, zodat zij een stukje kunnen afsnijden.
    • Waar ben je mee bezig? – Nu ga je over naar de introductie van jouw uitdagingen. Vertel de groep waar je momenteel mee bezig bent. Als je je dagelijkse meeting goed doet kun je dit vrij kort houden.
    • Waar heb je hulp bij nodig? – En dan waar het jou echt om te doen is. De hulpvraag. Zodra jouw groep weet waar jij mee bezig bent kun je vragen gaan stellen. Laat je groep meedenken. Laat ze hun ervaring, connecties en tips delen.
  • 13:40: Laatste vraag – Herinnering. Nog 10 minuten voor de hot seat, begin af te ronden.
  • 13:50: Doelen – Klaar met de hot seat, nu mag iedereen weer even. Stukje reflectie. Hoe ging je doel van vorige week? En iedereen deelt hun doel voor volgende week.
  • 14:00: Afronden – Klaar voor deze week. Terug aan het werk. Doei.

Natuurlijk is het zo dat de huidige voorzitter zijn best doet om de agenda in goede banen te leiden. Download de agenda, zodat je die altijd bij de hand hebt

De voorzitter stuurt het gesprek richting de agenda, en probeert de stille (nadenkende) leden in de discussie te betrekken.

In principe rouleren de rollen binnen de wekelijkse meeting elke week volgens een vast schema.

Als je deze week in de hotseat zat, ben je volgende week de voorzitter.

Als je bijvoorbeeld deze groep hebt:

  1. Loes
  2. Niels
  3. Lisanne
  4. Willem
  5. Floris

Waarbij Niels deze week voorzitter was, en Lisanne in de hot seat. Dan is Lisanne volgende week voorzitter, en zit Willem in de hot seat. Etc.

De rest van de groepsleden hebben geen extra verantwoordelijkheden.

Als groepslid luister je aandachtig, vraag je door naar de echte kern van het probleem, denk je mee, deel je jouw kennis en ervaring, en moedig je aan.

Zo verdeel je de lasten, en zorg je dat niemand echt de baas is. Beetje zoals met de ronde tafel van Koning Arthur en zijn Ridders.

Na de meeting zorgt de voorzitter dat de gestelde doelen gedeeld worden in jullie Facebook groep.

Aan de ene kant zodat je er de volgende meeting op kunt reflecteren, en aan de andere kant zodat de leden in de gaten kunnen houden of wat je tijdens de dagelijkse meeting aangeeft te doen wel logisch is.

De Halfjaarlijkse Mastermind Meeting

Tot slot heb je de halfjaarlijkse meeting. Zoals de naam al zegt doe je deze meeting slechts 2x per jaar.

Deze meeting neem je de tijd voor. Plan er gerust een hele dag voor in. In real life, want elkaar ontmoeten is ook belangrijk.

Tijdens de halfjaarlijkse meeting ga je er samen met je groep even echt goed voor zitten.

Je houd je bezig met het stellen van de grote doelen voor het aankomende half jaar. Je marketing planning. Product lanceringen. Etc.

Deze doelen zijn extreem belangrijk, omdat je ze gebruikt om de grote lijnen uit te zetten. Gebaseerd daarop kun je je weekdoelen stellen.

Deel ook deze weer in je Facebook groep. En print ze zodat je ze overal op kunt hangen.

Valkuilen

In theorie is het niet heel lastig om je eigen mastermind groep op te zetten. Toch zijn er enkele dingen waar het vaak fout kan gaan met groepen.

Tijd

Wegglippende Tijd

Ten eerste: tijd.

Lid zijn van een mastermind groep kost tijd. En de commitment om die tijd er voor over te hebben.

Minimaliseer de tijd die mensen in de groep moeten investeren door zo veel mogelijk online te doen.

Gebruik een Facebook groep en Google Hangouts.

Ergens afspreken voor de meetings is gezellig, en elkaar zien heeft zeker voordelen, maar dan kost elke meeting al snel 1,5x zo veel tijd.

Ligt niet eens aan hoe strak je de agenda aanhoud, maar puur en alleen al door de reistijd.

Verbinding

Aangezien bijna alle meetings online zijn is het zaak dat je in ieder geval zorgt voor een goede verbinding.

Je wilt elkaar kunnen zien en horen. Zonder constante haperingen.

Sluit als het kan een kabeltje aan. Een bekabelde verbinding is nog steeds stabieler dan WiFi.

Headset

Ja, natuurlijk heb jij ook een ingebouwde microfoon in je laptop.

Werkt prima voor opnames, en over het algemeen ook wel ok voor video bellen.

Maar! Zorg in ieder geval voor oordopjes zodat het geluid niet uit je speakers komt.

Het kan gebeuren (zeker met Google Hangouts) dat het geluid gaat “zingen”.

Mensen praten, dat geluid komt uit je speakers, en wordt gelijk weer opgepakt door je microfoon.

Echooo..

Hoeft niets bijzonders te zijn. Gewoon de oortjes van je telefoon zijn al voldoende om dat te voorkomen.

Niet weten waar je heen wilt

Doelen

Even heel bot gezegd: Als je geen doelen hebt voor jezelf, dan heb je er niets aan om lid te zijn van een mastermind groep.

Best logisch. Leden helpen elkaar om hun doelen te bereiken. Als jij geen doelen hebt, waar helpen ze je dan mee?

Zonder doelen ben je waarschijnlijk elkaars tijd aan het verspillen. Zonde.

Vandaar ook de halfjaarlijkse meeting.

Zorg dat je in ieder geval iets van een doel op papier hebt staan vóór je lid wordt van een groep.

Hoeft niet perfect, als je maar weet welke kant je op wilt.

De leden kunnen je dan in ieder geval helpen.

Als je die doelen weet kun je ook zorgen dat alle leden van jouw groep een gezamenlijk thema hebben.

Allemaal grofweg hetzelfde doel. Een succesvolle business. Een persoonlijke tijdrevolutie. Whatever.

Erg fijn als jullie hetzelfde voor ogen hebben met de sessies.

Gebrek aan Structuur

Hoe meer je qua “regels” vast zet, hoe succesvoller je groep.

Ik ben lid geweest van groepen zonder agenda. Groepen zonder vast wekelijks moment. Groepen zonder vaste hot seat roulatie.

Stuk voor stuk zijn de groepen uit elkaar gegaan.

Vroeg of laat wordt het te veel gedoe voor mensen. En dan haken ze af.

Download de agenda, en de structuur checklist. Zet jouw groep goed op. Voorkom dat jouw groep in het water loopt door iets wat je simpel kunt voorkomen.

Voorbereiding

Je weet de agenda punten voor de week. Die zijn namelijk elke week hetzelfde.

Zorg dus dat je voorbereid bent.

Houd de agenda er bij en schrijf voor jezelf vast op welke dingen je wilt zeggen.

Weet welke overwinningen jij hebt meegemaakt afgelopen week. Weet wat je doel was. Reflecteer vast op je doel. Weet hoe je doel gegaan is. En weet welk doel je wilt stellen voor volgende week.

Hoeft allemaal niet eens perfect. Je kunt nog prima bijstellen tijdens de meeting. Als je in ieder geval maar iets te zeggen hebt. Niets zo vervelend als dat de hele groep moet wachten op een “ik weet het niet…”.

Extra belangrijk als je in de hot seat zit deze week.

Heb respect voor de andere leden. Verspil hun tijd niet.

Leiderschap

Als je goede structuur hebt voor je groep, dan wéét je wie deze week de voorzitter is.

De voorzitter moet echt de rol van leider op zich nemen.

Stuur iedereen kort van te voren even een SMS. Start de Hangout. Zorg dat mensen op komen dagen.

Houd focus op de agenda. Betrek iedereen in de meeting.

Weet wie er in de hot seat zit. Ook al er onderling geruild is voor een spoedgeval.

Neem van te voren contact op met de hotseat persoon. Check even of de punten voorbereid zijn.

De rol van voorzitter rouleert elke week, dus deze last komt bij iedereen te liggen.

Zorg dan dus ook dat iedereen elkaar kan bereiken. Iedereen moet contactgegevens hebben van iedereen. Iedereen moet de roulatie weten. Iedereen moet elkaars doelen weten. Iedereen moet de agenda weten.

Opkomst

Ondanks de inspanningen van de voorzitter kan het voorkomen dat er mensen niet op komen dagen.

Misschien hebben ze dat van te voren aangegeven, misschien ook niet. In beide gevallen benadeel je de rest van de groep.

Het kan zo zijn dat jij nét die ene tip had waarmee de persoon die deze week in de hot seat zit geholpen zou zijn. Maar als je er niet bent kun je die tip niet geven.

Eeuwig zonde. En er is (los van dat je ontvoerd zou zijn door aliens) dus eigenlijk geen enkel excuus om niet aanwezig te zijn bij de sessies.

Toy Story Alien

Stel hier harde regels voor op. Bijvoorbeeld dat als je 2x achter elkaar niet aanwezig bent dat je direct uit de groep ligt.

Of! Er zijn zelfs groepen die elkaar een boete geven voor afwezigheid. Als jij er niet bent heeft de persoon uit de hot seat (degene die het meest benadeeld is) het recht om jou een factuur te sturen van een bepaald bedrag.

Als je besluit boetes uit te delen, combineer dat dan in ieder geval ook met de regel om die persoon uit de groep te zetten na een bepaald aantal keer. Anders riskeer je dat mensen hun schuldgevoel afkopen via die boete.

Nieuwe mensen toevoegen

Tot slot waarschijnlijk de meest kritische. Het toevoegen van nieuwe mensen aan de groep.

Het kan voorkomen dat leden uit je groep besluiten om er mee te stoppen. Dan heb je dus een plek vrij.

Of als je in eerste instantie zo snel mogelijk wilt beginnen, en je sowieso een groep hebt die nog niet “vol” is.

Het beste is om de groep te laten bepalen wie er mogelijk een goede persoon is om die plek op te vullen. Laat iedereen mensen aandragen, en stem op de nominaties.

Alleen als er unaniem besloten is dat iemand geschikt is om lid te worden kun je dat mogelijk nieuwe lid gaan benaderen. Degene die de persoon genomineerd heeft benadert hem/haar (die heeft waarschijnlijk de beste relatie met die persoon) om te vragen lid te worden van jullie groep.

Gebruik mijn email script om het potentieel nieuwe lid te benaderen. Kopiëren, naam aanpassen, versturen.

Het helpt om het te zien als een soort sollicitatie. Het potentieel nieuwe lid moet in jullie groep passen, en bij kunnen dragen.

Als het nieuwe lid mee wil doen plan je dus ook een sollicitatie gesprek. Gelijk met alle leden. Kort voorstellen, kijken of de klik er is, en screenen.

Stel vragen zoals:

  • Wat is je (persoonlijke en zakelijke) missie of visie?
  • Wat zijn jouw doelen, wat wil je over 5 jaar bereikt hebben?
  • Hoe maak jij tijd om deel te nemen aan de mastermind groep?
  • Hoe groot is jouw commitment voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling?
  • Waarom zouden wij jou moeten kiezen als deelnemer aan onze groep?

Maximaal een half uur zou genoeg moeten zijn om een goed beeld te krijgen van het nieuwe lid, te checken of het nieuwe lid meerwaarde heeft voor de groep, en te merken of de klik er is.

Goede match? Dan doet het nieuwe lid vanaf nu mee met de meetings. Sluit gewoon achteraan in de roulatie.

Spreek wel af dat er een proeftijd is van een maand. Als blijkt dat jullie nieuwste aanwinst toch niet goed past in de groep, dan nemen jullie weer afscheid. Die beslissing kan gemaakt worden door elk lid van de groep (óók door het nieuwe lid).

Ben jij al lid van een mastermind groep?

Lid zijn van een mastermind groep is eigenlijk verplicht voor elke ondernemer. En het liefst zelfs lid zijn van 2 of 3 (dan weet je zeker dat je zelf regelmatig in de hot seat zit).

Ons doel is om in Nederland een tijdrevolutie te ontketenen, en dat kan alleen als genoeg mensen hun eigen persoonlijke tijdrevolutie bereiken.

Een mastermind groep helpt daarbij. Dus ik wil jou helpen om een groep te hebben.

Je hebt alle informatie die je nodig hebt. Nu is het tijd voor actie.

Download de agenda, de structuur checklist, en de email scripts. En doe een oproep voor jouw groep.

Maak jij deel uit van een mastermind groep? Wat werkt goed voor jullie? Wat werkt niet? Staat de groep open voor nieuwe leden? Wie zoek jij voor in jouw mastermind groep? Wanneer spreken jullie af?

Vind je (nieuwe) mastermind kameraden hier in de reacties.

Welke ervaringen heb jij met mastermind groepen? Heb je vragen over mastermind groepen?

En als je de comments van anderen leest neem dan de tijd om te reageren, vragen te beantwoorden of in contact te komen… 😉