SLQA 052 (Sacha): Hoe doe ik wat ik moet doen?

Vraag van Sacha.

Sacha volgt veel tips van ons, en van Lifehacking.nl. Allemaal heel interessant. Maar de hamvraag is voor haar nog niet beantwoord.

Zij wil weten: “Hoe zet ik mezelf er toe om dat te doen wat ik moet doen?”

Uitstelgedrag dus waarschijnlijk. Weten dat je bijvoorbeeld een email moet versturen naar iemand, maar in plaats daarvan juist gaat opruimen. Ook nuttig, maar niet wat je op dit moment zou moeten doen.

Bang dat je niet kunt onthouden hoe het werkt? Geen probleem. We hebben ook een flowchart van de pomodoro techniek waarin precies staat hoe het werkt. Kun je downloaden en printen.

Heb jij ook een vraag voor ons?

Elke week beantwoorden we een vraag van één van onze tijdkrijgers.

Heb jij een vraag over financiële vrijheid, lifehacking, online business, passief inkomen, of productiviteit? Als je wilt dat we jouw vraag behandelen hoe je eigenlijk maar 1 ding te doen: Reageer onder deze video.

Transcript

Niels: Vraag van Sacha. GO!

Martijn: Ok.. Een vraag.. Wat Niels zegt. Een vraag van Sacha. Sacha zegt hier “in alle tips en lifehacking artikelen en al die dingen zeg maar, vind ik altijd heel veel interessante dingen.”

Niels: Dat is in ieder geval fijn. Daar doen we ons best voor.

Martijn: “Maar de hamvraag die voor mij nog niet beantwoord is: Hoe zet ik mezelf er toe om dat te doen wat ik moet doen?”.

Niels: In plaats van andere dingen te doen? Die niet moeten?

Martijn: Ik denk het. Misschien dat ze zegmaar zegt ik moet eigenlijk een email sturen naar iemand, maar in plaats daarvan ga ik.. opruimen. Wat ook nuttig is.

Niels: Maar niet per se wat nu zou moeten gebeuren.

Martijn: Dat is hoe ik het zou opvatten.

Niels: Dus ook wel een soort van uitstel gedrag eigenlijk.

Martijn: Misschien doet ze dat wel echt gewoon hoor. Dat ze weet ik moet een email gaan sturen, maar in plaats daarvan ga ik een film kijken. Maar ik geef haar het voordeel van de twijfel. In alle gevallen denk ik dat we dezelfde kant op kunnen met de oplossing.

Niels: Ja. Je moet gewoon een sprint trekken.

Martijn: Dat is het.

Niels: En dan eigenlijk niet letterlijk, want dan is het weer uitstelgedrag. Niet een sprintje buiten, maar een sprintje qua werk. Want wat het meestal is qua uitstelgedrag. Je gaat uitstellen omdat je denkt “oh jezus” iets is heel groot, heel moeilijk, heel veel. Komt toch nog niet af voorlopig. Dus wat je eigenlijk moet doen is zeggen “weet je wat ik doe, ik ga 5 minuten.. 10 minuten.. kwartiertje.. 25 minuten maximaal, ga ik me er gewoon eens even er toe zetten om een begin te maken. Iets te doen”. En daarna heb je weer 5 minuten pauze.

Martijn: En die periode. We gaan meestal uit van 25 minuten inderdaad. Ga je ook helemaal geconcentreerd werken.

Niels: Ja, dan doe je niks anders.

Martijn: 25 minuten is ook wel te overzien om helemaal focus te houden. Zelfs als je het werk leuk vind is het nog steeds.. Je kunt waarschijnlijk geen 6 uur achter elkaar 100% focus er op houden. Dan ga je toch op een gegeven moment afdwalen. Nouja, waarom zou je dat niet gelijk inplannen dan.

Niels: Dat is beter voor je. Dan houd je het veel beter vol.

Martijn: Dus je neemt gewoon zo’n kookwekkertje ofzo. Ik wilde de microfoon zo draaien.

Niels: Nee maar dat werkt niet.

Martijn: Je neemt zo’n kookwekkertje die zet je dan op 25 minuten.

Niels: Of een digitale dan hoef je alleen maar zo. Piep piep piep piep. Zo, klik.

Martijn: Ik ben ouderwets.

Niels: Of er zijn honderd duizend verschillende apps voor op je computer en op je telefoon en van alles. Het wekkertje is het probleem niet.

Martijn: Als je op Google zoekt naar pomodoro. Dan kan het eigenlijk niet missen. Maargoed. Je zet dat wekkertje.

Niels: Dan gaat die tik tik tik.

Martijn: En dan ga jij ook tik tik tik. Als dat is wat je moet doen. En na 25 minuten gaat dat ding zo EEeeEE.

Niels: Tring Tring Tring Tring.

Martijn: Dan stop je dus met dat werk.

Niels: Dan laat je alles uit je handen vallen gewoon. Klaar ermee.

Martijn: Dat is ook belangrijk dat je dat wel écht doet. En dan zet je je pauze bijvoorbeeld op 5 minuten. Het helpt als je van te voren alvast denkt “ok ik moet er 25 minuten aan werken, maar daarna mag ik.. 5 minuten een iPhone spelletje spelen”.

Niels: Wel iets waar je naar uit ziet. Zodat je denkt ik ga nu dat werk doen wat moet, waar ik eigenlijk geen zin in heb, wat ik eigenlijk wil uitstellen. Maar daarna mag ik in ieder geval.. iets waar je blij van word.

Martijn: Daarmee beloon je jezelf ook een beetje. Het werkt ook het beste als je dat achteraf doet. Niet eerst zo van.. Ik mag nu een spelletje spelen, en dan moet ik straks..

Niels: Oh, je begint niet met die 5 minuten pauze?

Martijn: Je begint niet met die 5 minuten pauze, je begint met het werk.

Niels: Ah, jammer.

Martijn: Dat kun je eigenlijk wel blijven herhalen. Op een gegeven moment neem je een wat langere pauze.

Niels: Als je dat 4x achter elkaar gedaan hebt dan neem je gewoon een pauze van een half uurtje.

Martijn: Dan heb je 2 uur gewerkt ongeveer. Dan mag je wel even een half uurtje pauze.

Niels: Op je gemak een theetje drinken, lunchen, whatever.

Martijn: Rondje lopen.

Niels: Dan kan je gewoon echt uitgebreid een spelletje spelen.

Martijn: Misschien een korte serie kijken. En dan ga je gewoon weer terug.

Niels: En, zo. Als je dat blijft herhalen, kom je heel je dag wel door.

Martijn: Je krijgt gewoon wat momentum, en dat werkt wel meestal.

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]