Hoe je zelf (bijna) al je computer problemen kan oplossen

Ken je dat? Komt iemand wat aan je vragen over zijn/haar computer die stom doet, want “jij bent technisch, toch?”. Ik heb hier regelmatig last van, en dat terwijl ik meestal ook geen flauw idee heb. Sterker nog, 9 van de 10 mensen heeft meestal geen flauw idee hoe ze jou kunnen helpen met je probleem en toch lukt het ze vaak wel. In deze post zal ik voor onze ‘niet-technische’ mensen uitleggen hoe je de meeste van jullie computer problemen makkelijk kan oplossen zonder dat je enig idee hebt van waar je mee bezig bent.

Advies Vooraf

Om te beginnen even een beetje fanboy-achtige opmerking: Koop een Mac! Er zijn vele argumenten voor en ik wil daar best een keer over praten, maar wat mij opvalt is dat als je geen Windows computer hebt je dan veel minder bezig bent met problemen te verhelpen en meer met het daadwerkelijk gebruiken van je computer. Hierbij doel ik niet alleen op Mac maar ook Linux, BSD en Solaris. Bij al die systemen was het bij na installatie en instellen dat ik over kon gaan naar het gebruiken en ik vrijwel nooit meer iets hoefde te fixen. Ik adviseer Mac omdat dit voor de meeste gebruikers makkelijker is om op te zetten en te gebruiken dan de andere opties.

Als je geen Mac wilt, om wat voor reden dan ook, ook prima. Zorg er in ieder geval voor dat je een virusscanner hebt en een firewall. Ook moet je ervoor zorgen dat je van zowel Windows als van al je programma’s (en zeker ook van je virusscanner) alle updates hebt geïnstalleerd! Virusscanners zijn over het algemeen best wel duur voor iets waar je in principe helemaal niets aan hebt, maar je kan natuurlijk ook de gratis versie van AVG downloaden, dat is in ieder geval al beter dan niets.

Updates zijn belangrijk, maakt niet uit of je nou Windows, Mac, Linux, BSD, Solaris, of wat dan ook hebt. Zorg dat je alles hebt bijgewerkt naar de meest recente versie. De ontwikkelaars brengen niet voor niets nieuwe versies, vaak is dat omdat er een fout is ontdekt en ze deze hebben opgelost en het kan zijn dat jij daar op dit moment geen last van hebt maar wie weet op een ander moment wel.

Foutmeldingen

De meeste problemen geven een foutmelding en deze kan je prima in Google gooien. Let er bij het zoeken wel op dat je niet de volledige tekst gaat Google’n; dit werkt niet altijd even geweldig. Je kan bijvoorbeeld beginnen met het foutmeldingsnummer, een code die er vaak wel bij staat. Meestal krijg je dan al resultaten van fora of blogs waar iemand het zelfde probleem had. Even verder lezen en dan staat er vaak ook commentaar bij van andere mensen over hoe je het kan oplossen. Als de foutmeldingscode niets oplevert, kan je bijvoorbeeld de fout en/of melding omschrijven in 2 á 3 woorden en daar naar zoeken.

Als je het niet kon vinden met Google is het misschien een goed idee om het zelf te vragen aan iemand; via internet of persoonlijk aan iemand die je kent. Maar! Zorg wel dat je weet wat het probleem is voor je andere mensen hun kostbare tijd eraan laat besteden. Hoe kan je dit doen? Simpel, probeer te herhalen wat je deed toen de fout kwam. Komt hij dan weer? Zo ja dan weet je waar het fout gaat en dan kan je dat aan de andere persoon vertellen en zo veel sneller een oplossing vinden. Komt de fout dan niet weer? Probeer het nog eens, komt hij dan wel? Als je het niet voor elkaar krijgt om de fout te herproduceren is het waarschijnlijk niet de moeite om er iemand over lastig te vallen. De fout komt niet terug dus je hebt er geen last meer van.

Helaas krijg je niet bij elke ‘fout’ een foutmelding. De foutmeldingen geven duidelijkheid, al hebben de meeste een tekst waar niemand iets van snapt. Toch is het dan op te zoeken; je hebt een referentie. Als dit niet het geval is, maar je kan de ‘fout’ wel herproduceren dan is het waarschijnlijk handig om er iemand naar te laten kijken. Je kan op vele verschillende manieren iemand mee laten kijken naar wat er bij jou op het scherm gebeurt. Elke IT afdeling heeft hier een beetje zijn eigen systeem voor. Als je niet bij een bedrijf werkt waar je terecht kan bij een IT afdeling is het waarschijnlijk handig om af te spreken met iemand om te kijken wat jij fout doet. Laat hem/haar naast je zitten en meekijken naar wat jij doet, wat jij verwacht en wat er gebeurt. Als dit niet kan (door bijvoorbeeld drukke agenda’s) kan je opnemen wat er gebeurt en dan via internet laten kijken op een tijd dat het hem/haar uitkomt, dit kan bijvoorbeeld met een website zoals ShowMeWhatsWrong.

Onwetendheid

Niet alle problemen bestaan uit fouten, crashes, waarschuwingen, meldingen, etc. Soms weet je simpelweg niet hoe iets moet. Dit is helemaal niet erg, iedereen moet alles een keer leren, niemand weet van te voren al gelijk hoe alles moet. Moet je dan gelijk een ‘Computer Cursus’ gaan doen? Nee, absoluut niet.

Ook als je het niet weet, kan je het meestal wel vinden via Google. Omschrijf in 2 á 3 woorden wat je wilt doen, zet er eventueel bij in welk programma, en vinden zal je het. Er zijn bizar veel mensen in de wereld en de meesten daarvan bespreken van alles op internet. Hoe uniek denk je dat jouw probleem is? Mijn ervaring is dat je meer dan 90% op deze manier kan vinden en als het eerste antwoord voor jou onduidelijk is, zijn er nog duizenden andere resultaten, misschien moet je de omschrijving iets veranderen of simpelweg het volgende resultaat eventjes lezen.

Als de tekst voor jou niet duidelijk genoeg is, zijn er waarschijnlijk ook genoeg resultaten als filmpjes te bekijken. Pas als blijkt dat je het niet kan vinden of je snapt de tekst/filmpjes niet, dan pas vind ik dat je andere mensen hun tijd eraan mag laten besteden. Dit betekent niet dat jij er uren naar moet zoeken voor je het gaat vragen, maar je moet er zelf wel al wat moeite voor hebben gedaan; dan voelt de ander zich ook meer gewaardeerd.

Tot Slot

Om terug te komen op de ‘ik ben niet technisch’ instelling die veel mensen hebben; je hoeft helemaal niet technisch te zijn om de computer te gebruiken. Om iets te maken voor computers wel, dat geef ik toe, maar dat doe jij niet. Als jij een applicatie wilt maken voor de computer, dan moet je technisch zijn. Of als je zelf computer onderdelen wil ontwikkelen, dan moet je ook wel technisch zijn. Maar zelfs voor het in elkaar zetten van een paar computer onderdelen vind ik niet dat je technisch hoeft te zijn, alles past maar op één manier erin, daar kan dus niets fout gaan al is het misschien wel handig om even in het boekje te lezen voor je ermee aan de slag gaat.

Om de computer te gebruiken hoef je niet technisch te zijn, je moet simpelweg eventjes weten hoe iets moet. Dat is bij alles toch? Als jou nooit wordt verteld hoe iets moet, lijkt het lastig, maar zodra je het weet valt het best wel mee. Veel mensen worden voor een computer gezet zonder ooit uitleg te krijgen over hoe je zo’n ding (handig) kan gebruiken. Als ‘slimmer werken coach’ help ik mensen onder andere met het handig(er) gebruiken van hun computers.

Ter illustratie hebben ze bij XKCD een leuke flowchart gemaakt over deze situatie:

Techsupport Cheat Sheet

Het komt simpelweg hier op neer: Wees niet bang dat je iets kapot maakt, dat kan namelijk meestal niet eens. Probeer dingen uit en dan lukt het waarschijnlijk wel. Zo werken ze bij de alle helpdesks, en zo leren de meeste ‘computer nerds’ hoe alles werkt, en dat kan jij ook!