Is dit nog steeds slim?

Ik sprak laatst met iemand die gewoon heel eerlijk tegen me zei: "Martijn, je bent geen 18 meer".

Hij heeft gelijk, ik ben van ’87, dus al een paar dagen geen 18 meer.

Zijn opmerking was in de context van hardlopen, maar zoals je misschien weet: hardlopen is de analogie voor alles in het leven. Zeker voor tijd besparen.

Nu ging het er om dat ik meer voorbereiding moet doen, maar dat is het punt niet. Waar het wel om gaat…

Hoeveel dingen doe jij nog steeds omdat je ze altijd zo gedaan hebt?

Doe je wel eens een stapje terug, om te kijken of je huidige aanpak nog wel logisch is?

Of doe je dingen nog steeds zoals je ze altijd deed? Als je nu helemaal opnieuw zou beginnen, zou je de dingen dan nog steeds zo aanpakken?

Voorbeelden van "altijd zo gedaan"

Typische voorbeelden die ik zie:

  • Toen je net begon had je geen geld voor een facturatie-software, of een boekhoudpakket. Dus facturen worden gemaakt in MS Word, en en je boekhouding kun je prima bijhouden in een spreadsheet.

    Nu doe je dat nog steeds, in plaats van gebruik te maken van een handig boekhoudpakket — iets wat je tijd kan schelen, fouten voorkomt (en dus mogelijk boetes van de Belastingdienst), en er vaak een stuk professioneler uit ziet.

    (Zelf gebruik ik overigens Moneybird, maar er zijn nog meer prima alternatieven; zo hoor ik ook goede verhalen over Moneymonk, ik heb er zelf gewoon geen ervaring mee.);

  • In het verlengde hier van: als je nog steeds je facturen uitprint, in een envelop stopt, het adres er op doet, en opstuurt…

    Check dan eens bij je klanten of zij niet liever een digitale factuur zouden ontvangen, misschien al met een iDEAL-linkje er in? (Dat kun je eenvoudig regelen via iets als Mollie, of de "zakelijk betaalverzoek"-functie van je eigen bank.)

    Grote kans dat zij het fijner vinden, jij eerder betaald krijgt, en het je enorm veel tijd bespaart.

  • Nog zo één: in het begin moest je vechten voor iedere klant.

    Nu heb je een wachtlijst, maar nog steeds kun je uren besteden aan de acquisitie van één klant, terwijl je die tijd ook declarabel had kunnen zijn. Of gewoon iets leuks kan doen;

  • Mensen die werken in MS Excel, en dan dingen uitrekenen met een fysieke rekenmachine. Dit zal ik gewoon nooit begrijpen. 🤷🏻‍♂️

  • Alle e-mails in mapjes organiseren, terwijl dat nu zonde van je tijd is, omdat zoekfuncties zo goed zijn geworden.

Doe eens een stapje terug

Het is echt belangrijk om soms even al je processen na te lopen.

Plan gewoon eens een middag in om echt goed naar je werk te gaan kijken. Waar doe jij dingen omdat je ze "altijd zo gedaan hebt", in plaats van de béste methode om dat te doen?

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]