Je hoeft niet overal te zijn
Social media kan een relevant onderdeel van je marketing-strategie zijn, en zelfs veel opleveren.
Zelf geloof ik nog steeds dat je nieuwsbrief het belangrijkste platform is (daarom hebben wij het Slimmer Werken eZine), maar social media-websites kunnen een goede aanvulling zijn.
Waar het echter bij veel mensen mis gaat is overal (tegelijk) willen zijn. Laten we daar eens beter naar kijken.
Wat je veel hoort over social media
Toen ik nog wat meer in marketing werkte hoorde ik vaak dingen als:
We hebben een Facebook nodig!
En
We moeten overal zijn!
Of als je wat meer met een bepaald type ondernemers praat hoor je deze veel:
Wij halen heel veel business uit LinkedIn, moet je ook doen
Maar is dat allemaal wel echt zo…? Heb je een Facebook nodig, moet je overal zijn, moet jij ook iets met LinkedIn gaan doen?
Wat past bij jouw markt?
De eerste vraag die je jezelf kunt stellen is of het past bij jouw markt, bij je doelgroep.
Laten we LinkedIn als voorbeeld nemen: de mensen die daar veel werk uit halen werken meestal B2B. Als jij voornamelijk aan consumenten verkoopt heb je waarschijnlijk veel minder aan LinkedIn.
En zelfs binnen B2B zul je merken dat bepaalde doelgroepen meer op LinkedIn zitten dan andere.
Zomaar blind elk social media platform in rennen, omdat het werkt voor iemand anders is gewoon totaal zonde van je tijd.
Zorg voor een social media strategie
Stel nu dat je besloten hebt dat Twitter voor jou het ideale platform zou zijn. Dat is waar je doelgroep zit, je "begrijpt" het netwerk, en je wilt er vol op in zetten.
Wat ga je dan vervolgens doen?
Je kunt drie uur per dag Twitter lezen, tweets plaatsen, hashtags volgen, en kattenplaatjes liken… Maar wat levert dat op?
Het is niet per se verkeerd om dat te doen, maar houd jezelf niet voor de gek dat dat daadwerkelijk een strategie is.
Je hebt een plan nodig. Een strategie. Wat is het dat jij gaat doen op dat social media platform?
Ga je het gebruiken om korte tips te delen? Te linken naar je eigen website? Foto’s te laten zien van producten? Testimonials te delen van klanten?
Er zijn allerlei opties, en dingen die je zou kunnen doen met de verschillende social media, maar als je geen duidelijke strategie hebt gaat het nergens naar toe.
Geen social media
Plaats dit ook in het grotere plaatje: misschien past social media wel helemaal niet in jouw strategie, of bij jouw doelgroep. Dat is ook oké.
Dan gebruik je het niet. Niets aan de hand.
Het kan wel verstandig zijn om je bedrijfsnaam te registreren op de grote platformen, en daar gewoon een berichtje te zetten wat verwijst naar je eigen website. Dit is meer om te voorkomen dat iemand anders het zou "kapen" en zich voordoet als jou; iets wat meer gebeurt dan je misschien denkt.