Tijd besparen met een F.A.Q.
FAQ is een afkorting voor Frequently Asked Questions, oftewel: veelgestelde vragen. (Maar "VV" klinkt gewoon niet zo goed als "FAQ".)
En door een FAQ te publiceren op je website, kun je mogelijk heel veel tijd besparen. Toch doen heel veel mensen dit niet. Raar eigenlijk, want het is een simpele actie die veel kan schelen.
Hoe helpt een FAQ je tijd te besparen?
Hoe vaak krijg je dezelfde vraag? En zit je steeds het antwoord te typen?
Hopelijk gebruik je een vorm van tovertypen zodat het niet té veel tijd kost, maar zelfs dan zijn het e-mails die jij toch weer moet lezen en beantwoorden.
Zou het niet handiger zijn als mensen zelf het antwoord op hun vraag direct op je website kunnen vinden?
Tijd besparen zit vaak juist in zulke simpele dingen. Keer op keer hetzelfde blijven doen, terwijl het te voorkomen is met één keer vijf minuten werk.
Hoe bouw je heel snel een FAQ op?
Hoe je in vijf minuten een FAQ maakt? In drie stappen:
- Doe een braindump van de vragen die je vaak hoort. Je hoort ze vaak, dus je hebt ze waarschijnlijk wel in je hoofd zitten.
- Maak een pagina op je website waar je die vragen plaatst als kopjes, en de antwoorden er onder schrijft.
- Wanneer je een e-mail krijgt met een vraag waarvan je weet dat je die vaker krijgt, voeg je dit toe aan de FAQ.
Die laatste stap is ook erg belangrijk: zorg dat je het bijhoudt. Niet dat het de bedoeling is dat je uiteindelijk 78 vragen hebt op die pagina (op dat moment kun je jezelf ook gaan afvragen of je product misschien niet zo duidelijk is), maar wel zodat je voor de meest gestelde vragen één plek hebt waar mensen snel hun antwoorden kunnen vinden.
Brede vragen, diepe antwoorden
De vragen die je wilt plaatsen hebben een interessante balans van breed én diep genoeg.
Je wilt aan de ene kant namelijk zo veel mogelijk afvangen met je FAQ, en aan de andere kant wil je ook zorgen dat je specifiek bent.
Daarom is het handig om de vragen breed te houden, maar in de antwoorden voldoende detail te geven.
Als je bijvoorbeeld regelmatig de vraag krijgt of je klant zelf verantwoordelijk is voor retourkosten zou je een vraag in je FAQ kunnen opnemen: "Hoe zit het met retouren?".
In het antwoord leg je uit voor wie de kosten zijn, wat de kosten zijn, wanneer de klant het geld terug kan verwachten, en wat de termijn is waarin het product teruggestuurd mag worden.
Daarna kun je een e-mail terugsturen met een link naar je (vernieuwde) FAQ-pagina.
Maak je FAQ vindbaar
Je kunt nog zo’n mooie FAQ maken… Als mensen niet weten waar de pagina staat, gaan ze het ook niet lezen.
Dan kun je natuurlijk wel mailen met een link naar de FAQ als de vraag binnenkomt, maar dan heb je dus weer een e-mail die je moet afhandelen — dat willen we nou net niet!
Een prima plekken om op z’n minst een link naar de FAQ te hebben is je contactpagina. Voor iemand een e-mail stuurt kunnen ze dan eerst de FAQ inspecteren.
Ga er overigens niet vanuit dat iedereen dat doet, maar maak het je bezoekers in ieder geval makkelijk.
Tovertypen en een FAQ combineren
Eventueel kun je zelfs een "snippet" aanmaken in TextExpander, om te linken naar je FAQ.
Bijvoorbeeld zo:
Hey [naam]! 🙂
Tof dat je contact opneemt. Stiekem ben ik in mijn vrije tijd waarzegger en wist ik gewoon al lang dat je dit zou gaan doen!
Ik heb me er zelfs al op voorbereid door jouw vraag te beantwoorden op mijn website, kijk hier maar: [link naar je FAQ]
Met vriendelijke groeten,
[jouw naam]
p.s. Natuurlijk ben ik niet écht een waarzegger, maar ik krijg deze vraag wel vaker. Daarom houd ik een FAQ bij.
Maak het vooral in je eigen stijl natuurlijk, maar zo’n mailtje klaar hebben staan scheelt je weer nóg meer tijd.
Pas wel op met je mail dat het niet passief-agressief wordt. Dit komt waarschijnlijk niet zo fijn over op je lezer, hoe goed het ook bedoeld is:
Deze vraag is al beantwoord in onze FAQ, [naam]. Wil je daar eerst kijken voor je mailt?
[link naar je FAQ]
Met vriendelijke groeten,
[jouw naam]
De vindbaarheid van je website te verbeteren
Ten slotte kan een FAQ helpen om de vindbaarheid van je website te verbeteren, en kunnen de antwoorden zelfs gelijk op de Google-resultatenpagina geplaatst worden.
Dit is nog al een technisch verhaal, dus dit zul je wellicht even moeten checken met de bouwer van je website. Met behulp van de technieken uit Schema.org kun je specifiek aangeven dat het om een FAQ gaat.
Sommige platformen zullen het makkelijker voor je maken om je FAQ technisch goed in te stellen. Als je website bijvoorbeeld op WordPress draait kun je dit doen met de bekende Yoast SEO plugin.
Informeer bij je webbouwer voor de mogelijkheden in jouw website.