Tijdbesparen met een F.A.Q.

Ik zie je al denken “Niels, wat de FAQ is nou weer een FAQ!?” Ja, precies ja! Nou een F.A.Q. staat voor “Frequently Asked Questions”, oftewel in het Hollands zijn dat gewoon de “Veelgestelde Vragen” (maar VV staat natuurlijk minder ‘stoer’ dan FAQ).

Weet je wat mij wel eens opvalt als verschil tussen de meeste Zelfstandige Professionals en grotere MKB’s? Om de één of andere duistere reden komt het niet in Zelfstandige Professionals op om al die Veelgestelde vragen netjes te verpakken in een pagina op hun website! Raar eigenlijk. Want het zou toch logisch moeten zijn dat keer op keer dezelfde vraag beantwoorden zonde is van je tijd, je bent toch niet helemaal gek! Daarnaast is het voor Zelfstandige Professionals toch veel meer gedoe om veelgestelde vragen keer op keer te blijven beantwoorden? MKB’s hebben daar een bergje mensen voor in dienst, maar jij moet dat allemaal zelf doen. Zonde van je tijd!

Tijd besparen zit hem vaak juist in zulke simpele dingen. Keer op keer hetzelfde blijven doen, terwijl het te voorkomen is met één keertje 5 minuten werk. Maak gewoon nú een pagina aan op je website waar je deze veelgestelde vragen gaat dumpen. En houd vanaf nu die veelgestelde vragen gewoon netjes bij. Dan is het alleen nog de uitdaging om de grens te bepalen tussen wanneer is iets gewoon een vraag, en vanaf wanneer valt het in de categorie ‘veelgestelde vraag’. 😉

Elk mailtje wat je krijgt met een vraag over wie jij bent, wat je doet, of je kan helpen met probleem x, en elk andere vraag waarvan je stiekem een beetje denkt “Pff, weer zo één!” die zet je op de lijst met veelgestelde vragen erbij. Natuurlijk niet letterlijk, maar íets algemener (zodat vragen die iets breder zijn ook gelijk beantwoord worden). Vervolgens beantwoord je de vraag, op je nieuwe FAQ-Pagina! En dan beantwoord je de persoon, met een link naar die pagina.

Zorg ook zeker dat die FAQ-Pagina vindbaar is, verwijs ernaar vanaf je contact pagina (ik heb mijn FAQ-Pagina in het menu onder contact gezet) zodat iedereen het gezien zou kunnen hebben terwijl ze je mail adres zoeken. Dit voorkomt dat je elke keer opnieuw dezelfde vragen moet beantwoorden.

Eventueel kan je zelfs een ‘snippet’ aanmaken in je TextExpander (weet je het nog? iets met 1000x zo snel typen 😉). Ik heb zelf zoiets:

Hey [naam]! 🙂
Tof dat je contact met me opneemt. Stiekem ben ik in mijn vrije tijd waarzegger en wist ik gewoon al lang dat je dit zou gaan doen! Ik heb me er zelfs al op voorbereid door jouw vraag te beantwoorden op mijn website, kijk hier maar: https://strategischlui.nl/contact/faq/

– Niels Gouman
PS. Ik ben natuurlijk niet écht een waarzegger, maar ik krijg deze vraag wel vaker 😉

Goed. En nu, omdat ik erg nieuwsgierig ben, wat voor vragen ga jij nu direct op je pagina met veelgestelde vragen zetten? 🙂

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]