Delegeren: wat moet je uitbesteden, en wat moet je zelf doen?

Je hebt dankzij het vorige artikel hopelijk een idee wat je zou kunnen uitbesteden. Maar hoe weet je of het iets is wat je moet uitbesteden, of zelf moet doen?

Daar zijn verschillende manieren voor te bedenken, en we gaan er een paar bekijken.

Is het goedkoper om het uit te besteden?

Werk je met een uurtarief (wat je waarschijnlijk niet zou moeten doen overigens), of kun je in ieder geval redelijk inschatten wat jouw (omgerekend) uurtarief is?

Dan is er in ieder geval één makkelijke maatstaf die je kunt gebruiken: als het meer kost om het zelf te doen, dan het te laten doen, is het waarschijnlijk handig om het uit te besteden.

Als het jou bijvoorbeeld 4 uur kost om je BTW-aangifte te doen, en je hebt een (omgerekend) uurtarief van 60 euro per uur, dan kost het je dus eigenlijk 240 euro.

Maar misschien is er iemand die jou hele BTW-aangifte wel kan doen voor 35 euro per uur, en zijn zij maar één uur bezig. Dat kost je dus 35 euro.

240 euro is meer dan 35 euro, dus je kunt het beter uitbesteden.

Is het iets waar je blij van wordt?

Niet om nu heel zweverig hippie te gaan doen, maar ik geloof dat het gewoon echt een impact heeft: word je er blij van?

Of belangrijker: word je er niet blij van? 😉

Niet alleen is het fijn om alleen dingen te doen waar je blij van wordt (of in ieder geval geen dingen te doen waar je een hekel aan hebt), maar er zit ook een sneeuwbal-effect in. ALs jij…

  • … dingen doet die je leuk vindt, voel je je waarschijnlijk beter;
  • … je beter voelt, heb je waarschijnlijk meer energie;
  • … meer energie hebt, ben je productiever (in de dingen die je wél leuk vindt!);
  • … productiever bent, krijg je meer gedaan, en verdien je waarschijnlijk meer geld;
  • … meer geld verdient, kun je makkelijker dingen die je niet leuk vindt delegeren naar iemand anders;
  • … dingen die je niet leuk vindt delegeert naar iemand anders, voel je je waarschijnlijk beter. Hé, hier waren we net ook!

Het heeft dus mogelijk niet alleen een positieve impact op je energie, maar ook op je
inkomsten.

Ben je er goed in?

Er is een redelijke kans dat deze taken al zijn afgevangen door de vorige twee, maar … Ben jij er goed in?

Als je ergens gewoon simpelweg niet goed in bent kun je een paar dingen doen:

  • Accepteren dat je er niet goed in bent, en het daar bij laten (soms een prima optie);
  • Een workshop, cursus of andere training volgen van iemand die er wel goed in is én goed kan uitleggen;
  • Uitbesteden naar iemand die er wél goed in is.

Nu is er een redelijke kans dat je het niet leuk vindt als je er niet goed in bent. En ook een redelijke kans dat iemand anders het goedkoper kan, omdat zij er wel goed in zijn.

Als dat zo is heb je dus nog meer reden om het te delegeren, en is dit misschien waar je wilt beginnen.

Is het je core business?

De laatste vraag die je jezelf kunt stellen: is dit mijn werk?

Of je het nou je core business, je functieomschrijving, werk-definitie of iets anders wilt noemen, er is uiteindelijk iets wat jij zou moeten doen. Iets waar jouw werk om draait.

Als jij zwemleraar bent zul je het "leren zwemmen" waarschijnlijk zelf moeten blijven doen. (Ok, misschien ook niet. Maar dan gaan we nog een andere situatie in eigenlijk.)

Maar al het andere? Dat hoef jij waarschijnlijk niet te doen. Grote kans dat die andere dingen ook in één van bovenstaande categorieën vallen.

Je kunt je eigen ledenadministratie-systeem gaan maken, maar waarschijnlijk is het goedkoper (en heel eerlijk: beter) als je het laat doen. En de vraag is ook maar of je het leuk zou vinden om het zelf te doen natuurlijk.

Bovendien is het ledensysteem niet jouw core business, het is een gereedschap dat je nodig hebt om je core business uit te voeren.

Samenvatting

Dus, even samenvatten… De enige dingen die je waarschijnlijk niet moet uitbesteden, voldoen aan deze vier voorwaarden:

✅ Het is goedkoper om het zelf te doen
✅ Je wordt er blij van
✅ Je bent er goed in
✅ Het is de kern van je werk

Voldoet het niet aan deze vier voorwaarden? Overweeg dan iemand anders te vragen.