Big Hairy Audacious Goal

Wat geleerd?

Heb jij al doelen gesteld voor je bedrijf? En dan niet van die kleine doelen zoals “10% meer omzet in Q2″, maar grote doelen. Doelen waarvan je weet dat je ze dit jaar sowieso niet gaat halen, en in de volgende 5 jaar waarschijnlijk ook nog niet. Een doel zó ontzettend groot dat je het best wel eens je levensmissie zou kunnen noemen. Zo’n gigantisch doel (ook wel Big Hairy Audacious Goal genoemd) is belangrijk, want het geeft enorm veel richting.

Een aantal voorbeeldjes van bekende Big Hairy Audacious Goals:

  • Strategisch Lui: Alle Zelfstandige Professionals een business van minstens €100.000,- met 90% vrije tijd
  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Amazon: Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.
  • Microsoft: A computer on every desk and in every home.
  • Twitter: To become the pulse of the planet.
  • Nokia Siemens: Connecting 5 billion people by 2015.
  • Disney: To be the best company in the world for all fields of family entertainment.
  • Apple: To democratize technology by providing products everyone will want to use.
  • Starbucks: To become the most immediately recognizable beverage brand in the world.
  • Ford: Democratize the automobile


Zo kan ik bijvoorbeeld uit ervaring zeggen dat het Big Hairy Audacious Goal van Strategisch Lui mij al een aantal keer enorm heeft geholpen bij reflectie momenten.

Ik ben namelijk ooit eens begonnen als Slimmer Werken Coach. Ik had het opgezocht: Er waren ongeveer een miljoen Zelfstandige Professionals. Maar als coach, met 1-op-1 werk, ga je nooit die miljoen Zelfstandige Professionals halen. Dus heb toen besloten dat ik méér mensen tegelijk zou moeten helpen. Vervolgens ben ik vooral Slimmer Werken Workshops gaan geven, dat was ongeveer zo’n 1-op-20. Ook daarmee ga je die miljoen niet halen. Ben toen nog verder gaan opschalen en werd Slimmer Werken Spreker. Daarbij had ik soms groepen van zelfs zo’n 300 mensen.

Als je dan gaat doorrekenen blijkt dat als je elke dag een spreekbeurt geeft voor zo’n 300 mensen, dat je dan na zo’n 11 jaar het miljoen gehaald zou hebben. Dus in theorie zou ik dan de miljoen kunnen halen! Dan weet ik nog niet of het ook allemaal Zelfstandige Professionals waren in de zaal, maar desnoods zou ik het dan misschien 40 jaar moeten doen in plaats van 11. Helaas staat er ook nog dat ik wil dat die mensen zoveel slimmer gaan werken dat kunnen gaan genieten van zelfs 90% vrije tijd, en zoveel leren tijdens een spreekbeurtje wordt behoorlijk lastig.

Blijkt dus dat ook Slimmer Werken Spreker ook al niet de oplossing is.. maar wat dan wel? Online cursussen denk ik. Een online cursus kan diepgaand genoeg zijn om zoveel te leren dat je daadwerkelijk vele uren kan gaan besparen, en schaalbaar genoeg dat in theorie een miljoen mensen de cursus kunnen volgen. Dus dat is nu mijn volgende stap. :)

Maar hoe werkt zo’n Big Hairy Audacious Goal nou voor jou? Waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de stappen?

Big

Allereerst moet het groot zijn, heel groot. Overdreven groot misschien zelfs. Zó groot dat je het waarschijnlijk nooit gaat halen. Dat je het nooit zou halen is niet erg, een Big Hairy Audacious Goal gebruik je vooral om te bepalen of je nog steeds op de juiste weg zit.

1 miljoen zelfstandige professionals is veel. Zo veel dat ik mezelf moet dwingen om te blijven nadenken. En ook zo veel dat simpelweg vooruit blijven redeneren niet werkt. Veel mensen stellen doelen door te denken “Ik heb nu x, en 10% erbij is haalbaar, dus dan zou ik y moeten kunnen bereiken dit jaar”, maar als ik op zo’n manier zou blijven nadenken haal ik mijn Big Hairy Audacious Goal waarschijnlijk nooit.

Hairy

Harig, lief, schattig, aaibaar. Je Big Hairy Audacious Goal moet tot de verbeelding spreken. Een goede Big Hairy Audacious Goal is, in tegenstelling tot de meeste SMART doelen, inspirerend om te horen. Als mensen jouw Big Hairy Audacious Goal horen moeten ze het zó tof vinden wat je wilt bereiken dat ze je willen helpen.

Audacious

Stoutmoedig, brutaal, onbeschaamd. Het klinkt simpelweg onmogelijk. Mensen kunnen er met hun hoofd niet bij hoe ambitieus jouw Big Hairy Audacious Goal wel niet is. Niet alleen in de grootte van wat je wilt bereiken, maar ook in de enorme impact wat dat moet gaan hebben. Stel je eens voor dat we ineens 3 miljoen uur per dag aan tijdwinst hebben in ons land, wat gaan we daar dan mee doen? Wat voor invloed gaat dat hebben op onze samenleving?

Goal

Het blijft een doel. Ondanks dat je het misschien nooit gaat halen, toch maak je plannen over hoe je het zou kunnen halen. Toch redeneer je terug vanaf je doel, naar je huidige situatie. Welke stappen kan jij vanuit jouw huidige situatie zetten om ooit bij dat doel uit te kunnen komen? Moet je zoals mij stappen zetten om de hoeveelheid mensen op te gaan schalen? Of misschien moet je juist nadenken over het gebruiksvriendelijker maken van een systeem (Apple/Ford/Microsoft). Of nadenken over het toegankelijker maken van informatie (Google/Amazon)

Tof? Wil je meer gratis tips zoals deze?

Zo ja, sluit je aan bij meer dan 3.000 mensen die het gratis het Slimmer Werken eZine ontvangen. Gratis tips over hoe ook jij stappen kunt zetten richting het ultieme doel van €100.000 per jaar, met 90% vrije tijd.

Klik op de groene knop hieronder.

BEGIN HIER.