Hoe een badeend je productiever maakt

Er is een oude programmeurs-truc, een lifehack zou ik bijna zeggen, om een bad-eendje op je bureau te zetten.

Of, toen ik nog werkte als software-ontwikkelaar, had ik bijvoorbeeld een beertje staan.

En geloof het of niet: dat simpele beertje (of badeendje) heeft me enorm geholpen om problemen op te lossen. En bovendien bespaarde het andere mensen veel tijd.

Hoe dan?

Waarom je een badeend op je bureau nodig hebt

Toen ik nog als software-ontwikkelaar werkte had ik regelmatig gesprekken als deze:

  • Martijn: "Hey [collega die ook zelf druk aan het werk is], kun jij me even ergens mee helpen?"
  • Geïrriteerde collega die ik gestoord heb in z’n werk, maar nu tóch al gestoord is: "Ja, natuurlijk"
  • M: "Ik heb hier een veld FirstName en als ik dat dan hier probeert te gebruiken dan… Oh, ik zie het al. Het moest met een hoofdletter. Laat maar."
  • Collega: "Ok. 🙄"

Dat gesprekje duurt dan nog geen minuut, maar je hebt iemand anders wel uit hun focus-blok gehaald, en "terug komen" van een storing kost dan weer veel meer tijd.

Waarom een badeend beter is dan een collega

Het idee van een badeend op je bureau is dat je de badeend gebruikt om je problemen aan uit te leggen, en om advies te vragen.

"Ok, Martijn. Ff normaal nu, je wilt dat ik een PLASTIC EEND om advies vraag?"

Jazeker.

En daar zit een heel simpele gedachte achter: door je probleem uit te leggen, kom je vaak ook bij de oplossing. Daarom hoefde ik mijn probleem maar half uit te leggen aan die collega, toen ik er aan begon zag ik zelf de fout al.

Heel vaak is het hardop uitspreken (of zelfs uittypen) van een probleem genoeg om de oplossing te zien. Het forceert je namelijk om terug te gaan naar de basis, en alles even helder op papier te zetten.

Het voordeel van een badeendje is dat die geen gefocuste tijd nodig heeft, altijd beschikbaar is, en niet gaat klagen dat je ‘m gestoord hebt.

Wat als je geen programmeur bent?

Waar het idee precies ontstaan is heb ik niet kunnen vinden.

Het werd in ieder geval al besproken in het boek The Pragmatic Programmer wat verscheen in 1999. Ja, al even geleden dus.

En nu denk je misschien dat dit alleen voor programmeurs is (waar je overigens veel meer tips van kunt leren), maar het werkt net zo goed in andere vakken — zeker als jij een kenniswerker bent. En die kans is best groot als je dit leest.

Wat als je geen plastic eend hebt?

Je volgende excuus dan: ik heb geen badeendje.

Ten eerste koop je ze echt voor een euro per stuk ofzo, dus maak je er niet te druk om. 😉

Ten tweede: het gaat niet om de badeend. Je kunt een beertje gebruiken, tegen je planten praten (dat is goed voor ze!), of gewoon achterover leunen in je stoel en alles hardop uitspreken.

Maar als je dat allemaal gewoon wat ongemakkelijk vindt… Er is ook een andere methode.

Schrijf een e-mail of bel

Je kunt ook gewoon een e-mail schrijven. Of je telefoon oppakken, en net doen alsof je belt.

Misschien wilde je het eigenlijk vragen aan Emmeline, maar je wilt haar niet zomaar storen.

Pak je telefoon op, stel je even voor dat je Emmeline belt, en zeg gewoon "Hey Emmeline, met mij. Hey, ik heb een probleem waar ik graag jouw advies op wil. [Vertel je probleem]"

Grote kans dat je tijdens dat telefoontje bij de oplossing komt.

Op een zelfde manier kun je ook een e-mail schrijven.

Wilde jij advies van Jordy? Dan schrijf je een e-mail (zonder zijn e-mailadres gelijk in te vullen natuurlijk!), waarin je weer hetzelfde doet.

Het voordeel van deze methode: als je er toch niet zelf uitkomt heb je alvast een e-mail geschreven naar iemand die jou kan helpen, en kun je ‘m alsnog sturen. 😉

Wie zou jou het beste advies geven?

Wat als je niet zeker weet wie je moet "bellen" of "mailen"? Daar komt de volgende truc in beeld. (Die ik op deze manier volgens mij oorspronkelijk geleerd heb van Derek Sivers.)

Bedenk wie volgens jou de ultieme expert is op dit gebied. Als het kan is het mooi als ze boeken hebben geschreven, een blog bijhouden, of YouTube video’s maken. (En laten we eerlijk wezen: als je ze ziet als de ultieme expert, is die kans best groot.)

Maak nog een e-mail…

Nu ga je het probleem weer in een e-mail zetten. Je legt het zo goed mogelijk uit.

Maar je stuurt ‘m niet. Misschien weet je het e-mailadres niet eens, of is de kans dat je antwoord krijgt klein.

Daar gaat het ook niet om.

Nee, je gaat nu zelf aan de slag: wat denk je dat zij gaan zeggen? En wat zou jij daar dan weer op zeggen?

Als je niet zeker weet wat zij zouden zeggen, ga dan eens kijken of ze het niet beantwoord hebben in een blogpost, video, of zelfs boek.

Probeer je echt te verplaatsen in hun huid, en wat zij zouden doen. En wat jouw tegenargument is.

Tegen de tijd dat je e-mail af is, heb je waarschijnlijk het antwoord wat je zocht.

Gebruik je glazen bol

Kun je niemand in je netwerk bedenken, weet je niet wie de ultieme expert is?

Dan is er vaak toch één persoon die weet wat je zou moeten doen.

Toekomst-Tom.

Toekomst-Tom is de toekomstige versie van… jou. (Als je geen Tom heet wil je ‘m misschien anders noemen, mijn versie heet bijvoorbeeld Toekomst-Martijn.)

Toekomst-Tom leeft meestal zo’n vijf jaar in de toekomst. En als er iemand is die precies weet wat jij moet doen, dan is het Toekomst-Tom wel.

Nu heb je waarschijnlijk geen glazen bol, dus we gaan voor het beste alternatief: een spiegel.

Toekomst-Tom leeft in je spiegel

Deze techniek werkt in een paar simpele stappen:

  1. Ga voor een spiegel staan, waarin je in ieder geval je eigen gezicht kunt zien

  2. Jij bent nog steeds jij. En de persoon in de spiegel, is Toekomst-Tom; jij, in de toekomst.

  3. En nu ga je gewoon een gesprek hebben: "Hoe heb jij, Toekomst-Tom, dit probleem wat ik, huidige-tijd-Tom, nu heb… Hoe heb jij dat opgelost?"

  4. Toekomst-Tom kan nu met afstand naar jouw probleem kijken. Hij zit er niet zo middenin, en kan dus advies geven.

    En jij bent een tijdkrijger (nog geen tijdkrijger? meld je gratis aan voor het Slimmer Werken eZine!), dus je bent ook slim genoeg om dit probleem op te lossen.

    Alleen weet je nu nog niet hoe. Maar als je het straks opgelost hebt wel. En Toekomst-Tom leeft ver genoeg in de toekomst, dat het probleem daar al is opgelost.

    Dus hij kan je precies vertellen hoe het moet.

Waarom werkt dit?

De reden dat dit werkt, is dat het je de ruimte geeft om afstand te nemen. Onderzoek bewees meer dan tien jaar geleden al dat dit werkt.

Herken je dit: "Als andere mensen mij om advies komen vragen, dan weet ik precies wat ik moet zeggen. Maar als het om m’n eigen problemen gaat…"

Misschien ben jij wel de go-to voor veel van je vrienden. Als ze het niet meer weten, dan gaan ze naar jou.

Maar als jij het niet meer, naar wie moet jij dan?

Jij kunt dus naar de toekomstige versie van jezelf. Die gewoon wat objectiever naar het probleem kan kijken, en je kan vertellen hoe je het hebt opgelost.