BHAG: Big Hairy Audacious Goal

We hebben het hier vaak over doelen: bijvoorbeeld doelen stellen met S.M.A.R.T., doelen kunt stellen met P.R.I.S.M.A., en het verschil tussen doelen en projecten.

Maar dan hebben we het meestal nog steeds over relatief kleine doelen. Een kwartaal-target, een jaar-doel, misschien zelfs een vijf-jaren-plan…

Maar heb jij al nagedacht over je gigantische, grote, eigenlijk-onbereikbare-maar-je-gaat-het-proberen doel?

Het type doel dat je zet nadat je Norman Vincent Peale iets1 hebt horen zeggen.

Zo’n gigantisch doel (wat we ook wel een Big Hairy Audacious Goal noemen) is belangrijk, want het geeft enorm veel richting.

Voorbeelden van (bekende) Big Hairy Audacious Goals

Om je gelijk op weg te helpen hier een paar voorbeelden van verschillende bedrijven en hun Big Hairy Audacious Goal:

  • Google: Organize the world’s information and make it universally accessible and useful.
  • Amazon: Every book, ever printed, in any language, all available in less than 60 seconds.
  • Microsoft: A computer on every desk and in every home.
  • Twitter: To become the pulse of the planet.
  • Disney: To be the best company in the world for all fields of family entertainment.
  • Apple: To democratize technology by providing products everyone will want to use.
  • Starbucks: To become the most immediately recognizable beverage brand in the world.
  • Ford: Democratize the automobile

Het Big Hairy Audacious Goal van Strategisch Lui was lang:

Alle Zelfstandige Professionals een business van minstens €100.000,- met 90% vrije tijd

(Die hebben we later aangepast, maar dat is een verhaal voor een andere keer. 😉 )

Hoe een BHAG ons heeft geholpen keuzes te maken

Toch heeft het Big Hairy Audacious Goal van Strategisch Lui ons in het verleden vaak geholpen.

Zo zijn we bijvoorbeeld gestopt met 1-op-1 coaching. Waarom? Een combinatie van de BHAG en simpele wisunde.

Er zijn ongeveer één miljoen zelfstandige professionals in Nederland.

Die zijn dus onmogelijk allemaal te bereiken met één-op-één coaching.

Workshops dan? Eén-op-twintig is al beter. Maar nog steeds zou je dan zo’n 50.000 workshops moeten geven. Zeg dat je zo’n 250 werkdagen per jaar hebt en twee workshops per dag kunt geven.

Dan zou je dus 100 jaar bezig zijn om je doel te bereiken. (En dan vergeten we nog even dat je ook dagen nodig hebt voor marketing, sales, afzeggingen, et cetera.)

Ok… Spreker voor grotere groepen dan? 300 mensen in een zaal. Eén dag. Alle werkdagen. Dan zijn we er in minder dan 15 jaar. Wordt al beter. Maar we houden natuurlijk weer geen rekening met alle dingen er om heen.

Bovendien kun je mensen ook gewoon niet alles leren door één keer wat te vertellen. Je hebt meer nodig.

Een platform waarmee je in één keer, asynchroon, heel veel mensen kunt bereiken.

Mmmm…

Het internet? Juist.

Dat bleek voor onze missie de logische oplossing: deel alle kennis online. Of dat nu hier op de website is, via het Slimmer Werken eZine, of zelfs in online cursussen waar we uitgebreid op de materie in kunnen gaan.

Dan zouden we in theorie in één dag gewoon één miljoen mensen kunnen bereiken. Opgelost.

(Dat daar natuurlijk ook weer meer bij komt kijken is ook weer een ander verhaal. 😉)

Maar hoe werkt zo’n Big Hairy Audacious Goal voor jou? Waar moet je rekening mee houden? En wat zijn de stappen?

De B in BHAG: Big

De eerste stap in een Big Hairy Audacious Goal is het groot te maken.

Héél groot.

Overdreven groot.

Zó groot dat je het waarschijnlijk nooit gaat halen. Dat je het nooit zou halen is niet erg, een Big Hairy Audacious Goal gebruik je vooral om te bepalen of je nog steeds op de juiste weg zit.

Net negeerde we het voor het gemak, maar één miljoen zelfstandige professionals bereiken is natuurlijk gigantisch. Eerlijk? Waarschijnlijk lukt het niet.

Maar dat is ok. We gaan er toch voor. En het helpt om te sturen, om te controleren of we op de juiste weg zitten.

En vooral ook om écht na te denken, en creatief te blijven.

Als je vooruit redeneert op basis van je huidige doelen ("Ik heb dit jaar 100 mensen bereikt, dat kan wel 10% meer, dus volgend jaar ga ik er 110 bereiken") kom je nooit uit bij je BHAG.

Door te focussen op dat grote, gigantische doel, haal je het misschien nog steeds niet… Maar kom je in ieder geval dichterbij. (Als je dan "maar" 5000 mensen bereikt is het toch een stuk beter dan 110.)

De H in BHAG: Hairy

Harig, lief, schattig, aaibaar.

Je Big Hairy Audacious Goal moet tot de verbeelding spreken. Een goed Big Hairy Audacious Goal is, in tegenstelling tot de meeste SMART doelen, inspirerend.

Als mensen jouw Big Hairy Audacious Goal horen moeten ze het zó tof vinden dat ze je gelijk willen helpen om het te bereiken.

Het kan ook helpen om nog een keer naar PRISMA-doelen te kijken, die al meer lijken op BHAG dan SMART.

De A in BHAG:Audacious

Stoutmoedig, brutaal, onbeschaamd.

Het lef hebben.

Het klinkt simpelweg onmogelijk. Mensen kunnen er met hun hoofd niet bij hoe ambitieus jouw Big Hairy Audacious Goal wel niet is.

Niet alleen in de grootte voor jou, maar ook in de enorme impact op de wereld.

Kijk nog eens naar de BHAGs van bijvoorbeeld Microsoft, Google en Ford…

Of ze het 100% behaald hebben maakt niet uit, maar door te streven naar hun missie ziet de wereld er toch compleet anders uit, of niet?

De G in BHAG: Goal

Het blijft een doel.

Ook al ga je het misschien nooit halen, maak je toch plannen. Bedenk je creatieve manieren om het toch te kunnen halen.

Je redeneert terug vanaf je doel, naar je huidige situatie.

Welke stappen kun jij vanuit je huidige situatie zetten om ooit bij dat doel uit te komen?

Moet je — zoals wij deden — stappen zetten om de hoeveelheid mensen op te gaan schalen? Of misschien moet je juist nadenken over het gebruiksvriendelijker maken van een systeem (Apple / Ford / Microsoft). Of nadenken over het toegankelijker maken van informatie (Google / Amazon).

Wat kun jij vandaag doen om, al is het maar 0,1%, dichter bij je BHAG te kunnen komen?


  1. Shoot for the moon. Even if you miss, you’ll land among the stars. ↩︎