Durf te investeren

Als ondernemer verkoop je vermoedelijk een product of dienst. Als je dat allebei niet doet, is er een redelijke kans dat het meer een hobby is. 😉

Uiteindelijk verwacht je dus dat andere mensen hun geld aan jou geven, omdat jij iets voor hen doet wat waarde oplevert. Logisch. Niets mis mee ook.

Dus waarom zijn we als ondernemers — met name hier in Nederland — dan zo verschrikkelijk bang om geld uit te geven?

Kan dit gratis?

Ik zie het zo vaak voorbij komen in Facebook-groepen en dergelijke: "Weet iemand een gratis manier om X te doen?", "Ik zoek zoiets als Y, maar dan gratis", "Wil iemand mij helpen met Z? Ik kan er niet voor betalen, maar ik zal je naam er bij zetten ."

Ook in mijn andere onderneming krijg ik met enige regelmatig reacties van mensen die vragen of er geen gratis versie is van een app; degene die ik noemde was ten slotte € 1,99. (En dan wel voor je iPhone van 1000 euro natuurlijk. Maar goed, dat is misschien nog een andere discussie.)

Mindset

Altijd op zoek naar de gratis oplossing heeft twee problemen. De eerste heeft alles te maken met mindset.

Wanneer jij jezelf steeds vertelt dat je niet moet betalen voor diensten, maar op zoek moet naar de gratis oplossing… Hoe kun je dan verwachten dat mensen jou wél willen betalen voor jouw oplossing?

Dit gaat er niet om of mensen je serieus nemen als er een VistaPrint-logo op je visitekaartje staat, maar gewoon wat er mentaal gebeurt in je eigen hoofd.

Je gaat op deze manier heel erg denken in kosten, in plaats van waarde. Zo is het ook veel moeilijker om de waarde van je eigen product te zien, en zul je daar ook in kosten blijven denken. Dan voelt het ook raar om je dienst te verkopen als een product, en ga je dan maar denken in een uurloon. Geen goed idee.

Verder wil ik het hier niet te "zweverig" maken, maar op het moment dat je zelf zo denkt, zal dat ook het type klant zijn wat je aantrekt. De klanten die je mailen voor kortingen, je product te duur vinden, op zoek gaan naar het gratis alternatief voor jouw product, et cetera.

Return on Investment

Dan het tweede probleem.

In het Engels is er een heel mooie term: return on investment. Vaak afgekort tot ROI. Het is eigenlijk heel simpel: als je meer terugkrijgt voor je inleg, heb je winst.

Stel dat ik tegen jou zou zeggen dat ik je € 5,- geef voor elke € 1,- die je mij geeft. Als je 100% zeker zou zijn dat dit waar was, dan gaf je me toch direct al je geld? En daarna opnieuw, maar dan dus vijf keer zo veel? 😉

Dit is je ROI, in dit geval 400%.

Investeer in je onderneming en jezelf

Dit hebben we ook gezien met backups (dat noemde ik niet voor niets de belangrijkste investering in je computer) en natuurlijk met tovertypen via TextExpander.

Je kunt natuurlijk 50 euro besparen, en geen backup maken van je computer. Maar hoe veel kost het je als er dan een keer iets gebeurt?

Je kunt natuurlijk tovertypen met de ingebouwde tools, maar daar kun je lang niet zo veel tijd mee besparen als TextExpander.

Stel dat TextExpander je 30 uur per jaar bespaart. En je betaalt ongeveer 30 euro per jaar voor TextExpander.

Als je dan een uurtarief hebt van 1 euro per uur kom je nog steeds goed uit! En iets zegt me dat je uurtarief hoger ligt dan dat. Dan kun je dus uitrekenen wat de ROI van TextExpander zou zijn voor jouw situatie.

Maar durf ook in jezelf te investeren. Koop boeken waar je wat van kunt leren, volg cursussen, ga naar workshops en trainingen.

Al haal je één supergoed idee uit een boek van 15 euro, waardoor jij 150 euro kunt verdienen, heb je al weer een erg positieve ROI.

Wees niet bang om te investeren, maar zie het als de belangrijke groei die het is.