Terugblikken op het afgelopen jaar: waarom en hoe?

Aan het einde van het jaar, of het begin van het nieuwe jaar, is het een mooi moment om eens terug te kijken op het afgelopen jaar.

Wat is er gebeurd? Wat ging goed? Wat ging niet zo goed? Zijn er dingen die je nog dwars zitten, of die je nog kwijt moet? Dingen die je misschien beter zou kunnen doen?

Dergelijke reflectie, die je heel simpel kunt houden zoals ik je zo zal laten zien, kan je heel erg helpen om te groeien als mens.

In dit artikel wat tips om dat aan te pakken.

Mijn methode voor dit jaar

Persoonlijk gebruik ik niet altijd dezelfde methode om zo’n review te doen, als het maar iets is wat me helpt. Soms wil ik gewoon heel erg vrije vorm kunnen schrijven, omdat ik veel gedachten kwijt wil (bijna een braindump), en een ander jaar heb ik juist meer behoefte aan structuur.

Dit jaar heb ik gekozen om op te schrijven:

  • 5 dingen waar ik dankbaar voor ben
  • 3 dingen waar ik trots op ben
  • 1 ding wat ik het komende jaar beter wil doen

Verder heb ik op een aantal gebieden drie vragen beantwoord:

  1. Wat ging goed?
  2. Wat ging niet goed?
  3. Wat wil ik op dit gebied starten, stoppen, en blijven doen?

Volgens mij heb ik de vragen van Barrett Brooks, dus laten we hem credits geven.

Stel jezelf drie vragen

De drie vragen stel je op de volgende gebieden:

  • Spiritualiteit / geloof;
  • Fysieke gezondheid;
  • Mentale gezondheid en leren;
  • Relaties;
  • Werk;
  • Financiële gezondheid;
  • Reizen/avontuur.

Je kunt voor elk gebied beginnen met een korte samenvatting, en daarna beantwoord je de drie vragen.

Voorbeeldje van de drie vragen

Dus dit ziet er bijvoorbeeld zo uit1:

Relaties

Dit jaar heb ik weinig nieuwe relaties opgebouwd, maar de relaties die ik al had zijn juist versterkt

1. Wat ging goed?

We hebben dit jaar een wekelijkse virtuele borrel geïntroduceerd met Shanna, Louis, Pascalle, Eli, en Bruno.

Ook al konden we elkaar niet zien dit jaar, we hebben ze nu eigenlijk meer gesproken dan normaal, en dat heeft de relaties versterkt.

2. Wat ging niet goed?

Door het thuiswerken tijdens de lockdown zaten Yvana en ik veel dichter op elkaar dan we gewend zijn. Zeker in het begin was het erg zoeken hoe we daar mee omgaan, want ineens komen er kleine irritaties naar boven.

Daar hebben we meestal te lang mee gewacht, waardoor het dan plots grote ruzies werden.

3. Wat wil ik op dit gebied starten, stoppen, en blijven doen?

Starten: omdat ik dit jaar weinig nieuwe relaties heb op kunnen bouwen wil ik dit in het nieuwe jaar anders aanpakken.

Daarom ga ik op zoek naar een online community voor mijn hobby, om op die manier mensen te leren kennen.

Stoppen: kleine irritaties tijdig aangeven aan Yvana, zodat we er over kunnen praten als ze nog klein zijn.

Blijven doen: de virtuele borrels blijven we doen, ook als alle lockdown voorbij is. Ze helpen ons dichter bij elkaar te komen, en zijn makkelijker te organiseren dan "echte" borrels. (Die we ook weer willen doen natuurlijk.)

Actie: kopieer de vragen

Wil je hier zelf mee aan de slag? Om het je makkelijker te maken zijn hier de vragen alvast, zodat je het zo kunt kopiëren, en alleen je antwoorden er nog maar bij hoeft te schrijven:

Spiritualiteit / geloof

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Fysieke gezondheid

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Mentale gezondheid en leren

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Relaties

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Werk

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Financiële gezondheid

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Reizen/avontuur

  1. Wat ging goed?

  2. Wat ging niet goed?

  3. Wat ga ik voortaan doen?

  4. Waar ga ik mee stoppen?

  5. Wat wil ik blijven doen?

Een snelle versie (vijf minuten)

Als je die vragen allemaal wilt gaan doen kun je er best even voor gaan zitten (1-2 uur).

Nu denk ik dat het zich terugbetaalt in een soort helderheid, en dat je over een jaar (als je terugkijkt op dit jaar) blij bent dat je het gedaan hebt, maar ik kan me ook voorstellen dat je het te veel vindt.

De vragen

Daarom wil ik je vragen om in ieder geval 5 minuutjes te nemen, en voor jezelf op te schrijven:

  1. Eén ding waar je dankbaar voor bent
  2. Eén persoon waar je dankbaar voor bent (BONUS: vertel het ook aan die persoon!)
  3. Eén ding van 2020 waar je trots op bent
  4. Eén ding wat je in 2021 beter gaat doen

Voorbeeldje

Dit hoeft allemaal niet heel groots te zijn. Misschien schrijf je…

  1. Dankbaar dat ik mijn gezondheid heb
  2. Dankbaar voor Mandy, die boodschappen kwam brengen toen ik in quarantaine was
  3. Trots dat ik "nee" durfde te zeggen tegen Jelle
  4. In 2021 ga ik mijn slaap verbeteren, door geen koffie te drinken na 11.00 ’s morgens

Actie: schrijf het voor jezelf

Vier fictieve voorbeelden, en het kostte me minder dan vijf minuten. Dan moet het jou ook wel lukken in een paar minuutjes, met échte punten. 😉

Je hebt geen excuus om dit niet gelijk even te doen. Je kunt het typen op je telefoon, op de computer waar je dit leest, of gewoon opschrijven op de achterkant van een envelop.

Zelfs als je het achteraf weggooit, zal de actie van het opschrijven je nog steeds geholpen hebben.

Bereid je voor op het komende jaar

Nadat je dit gedaan hebt, kun je het ook gebruiken om je voor te bereiden op het komende jaar.

Als je de uitgebreidere versie hebt genomen, heb je heel concrete acties: wat ga je (blijven) doen, en wat ga je stoppen?

Zorg dan ook dat je een manier hebt waarop je weet dat je dat wilt doen. Denk bijvoorbeeld aan een niet-doen-lijstje voor de dingen die je wilt stoppen, en een goed systeem voor de dingen die je wél wilt doen.

Maar ook als je de korte versie gepakt hebt: wat is het ding wat je dit jaar beter gaat doen? Waar was je trots op, en hoe kun je dit jaar nog zoiets doen?

Al haal je er één (zelfs vage) actie uit, het kan je richting geven voor het jaar wat komt.


  1. Voor de duidelijkheid: dit is slechts een voorbeeld, niet een stuk uit mijn eigen reflectie. Ik ken helemaal geen Yvana en we werken al meer dan 10 jaar vanuit huis. 😉 ↩︎

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]