Hoe een ochtendritueel mijn productiviteit heeft verbeterd

Ochtenden. Je hebt er waarschijnlijk zo’n 23.010 in je “volwassen” leven. De één houdt er van, de ander vind ze verschrikkelijk. Dat is voor een deel gewoon biologisch. Voor een ander, groot, deel komt het ook door je reden om op te staan. Hoe leuker die reden, hoe leuker je ochtend.

En zelfs als je helemaal zin hebt in je dag, kan het nog steeds zo zijn dat je toch niet zo van de ochtend houdt. Dat is dat biologische deel. Waarschijnlijk kun jij dan juist prima ’s avonds, of zelfs ’s nachts werken.

Eerlijk is eerlijk: ik ben eigenlijk nooit echt een ochtendmens geweest. Sterker nog, ik identificeer(de) veel meer als nachtuil.

Tegenwoordig is dat anders. Eigenlijk houd ik nu wel van de ochtenden. Dat komt natuurlijk voor een deel doordat ik nu elke dag iets doe wat ik leuk vind. Of we nu een paar toffe video’s over productiviteit gaan opnemen; ik dit artikel schrijf; of dat ik aan één van onze producten (zoals Geest als Water) werk: ik heb er altijd zin in.

… als ik eenmaal op ben ten minste. En dat is waar het vaak knelde bij mij. Natuurlijk vind ik het supertof om een dagje met het team op stap te gaan en in één of andere bouwval een video op te nemen. Maar dan moet ik wel eerst m’n bed uit. En misschien herken je dit: dat was vaak het lastige deel…

Voor je nu verder leest wil ik je eerst iets vragen. Een belangrijke check bij jezelf: word jij elke dag blij van je reden om op te staan?

Wakker worden met koffie?

Waarom je een ochtendritueel wilt: het voordeel van structuur

Of je er nu wel blij van wordt of niet, er is iets wat je in beide gevallen gaat helpen. Een simpele gewoonte die ochtenden veel aangenamer, en productiever, maakt.

Het grappige is dat ik daar voor twee dingen combineer, waar ik normaal niet zo van houd: ochtenden en structuur. Ik ben zo iemand die graag vrij is, niet te veel vastgelegd. Jij waarschijnlijk ook als je dit leest.

En dan ochtenden. Hield ik dus ook al niet zo van. Dus onder het motto “Three lefts also make a right”, heb ik ze dan maar samen gecombineerd.

Een groot voordeel daarvan is dat ik precies weet wat ik moet doen ’s morgens. Pas sinds ik daar een consequente gewoonte van gemaakt heb merk ik hoe belangrijk dat is. Eén van de grootste uitdagingen in de ochtend is namelijk te bepalen wat je gaat doen. Je hele dag ligt nog open.

Wat je natuurlijk kúnt doen, is gelijk je email checken. Daar zitten vast wel 2, 3 of 15 emails in waar een actie aan vast zit. Kun je direct aan de slag met de prioriteiten van anderen. Niet echt een goed idee dus. 😉

Hoe start je je dag productief?

Als Strategisch Lui lezer kies jij er natuurlijk voor om wel productief te starten, door te werken aan jouw eigen prioriteiten. (Check ook onze video over werken aan je prioriteiten.) Wat vind je belangrijk? Niet alleen in je werk, maar in je leven.

Stop even met lezen. Beantwoord die vraag. In ieder geval voor jezelf, en je kunt straks ook hier onder reageren met jouw antwoord. Wat vind je belangrijk in je leven?

Hoe snel zou je opstaan als je weet dat dit je uitzicht is?

Persoonlijk vind ik het bijvoorbeeld belangrijk om lichamelijk en geestelijk gezond te zijn. Daarom ga ik elke ochtend hardlopen of mediteren. Die keuze denk ik verder ook niet over na: dat heb ik al lang gedaan door een hardloopschema te kiezen in Runkeeper.

Soms ben ik eerder op dan m’n vriendin, en laat ik haar nog even verder slapen. Vaak is zij eerder op. Het eerste wat ik dan doe? Even het bed opmaken. Denk ik ook niet over na, het is een gewoonte geworden. Maar daarmee heb ik al wel gelijk voor mezelf de toon van de dag gezet: ik maak gelijk iets helemaal af. Vandaag word een dag waarop ik dingen doe, niet een dag waarop ik dingen half laat liggen.

Wat ik ook heel belangrijk vind, is onze missie: Alle zelfstandigen een business van minstens €100.000,- met 90% vrije tijd.

Daarom vraag ik mezelf steeds af wat ik kan doen voor jou. Ja, jij. Een tof persoon, die dit artikel leest. En je bent natuurlijk niet de enige. Er zijn er veel van jullie. En elke dag wil ik weten dat ik in ieder geval één ding gedaan heb voor jou.

Iedere dag eindig ik mijn ochtendritueel met de vraag: “Wat ga ik vandaag doen voor Tom?”

Welke vraag zou jij jezelf kunnen stellen aan het einde van je ochtendritueel?

Een paar ideeën:

  • Steel die van mij, dat mag gewoon. Maar vul de naam van jouw belangrijkste, leukste, allertofste klant in. (En als je nog geen klanten hebt, of niet goed kan kiezen, maak dan gewoon een omschrijving van je ideale klant en geef ’m ’n naam. Of dat nou Henk, Truus of Kim is bepaal jij. Als je er maar een helder beeld bij hebt.)
  • Hoe kan ik vandaag een (positief) verschil maken in het leven van mijn partner?
  • Welke (kleine) stap kan ik zetten om wereldvrede te bereiken?
  • Wat kan ik vandaag doen om de allerbeste vader ter wereld te zijn?
  • Wat ga ik vandaag doen om te kunnen starten met mijn eigen onderneming?
  • Als vandaag de laatste dag van m’n leven was, wat zou ik dan willen doen? (Klinkt bekend? Hij is los gebaseerd op deze speech van Steve Jobs misschien gezien.)
    Etc.

Je kunt vast zelf een betere bedenken. Heb je er één? Plaats jouw vraag dan in de comments! (En heb je er geen? Plaats dat dan ook gewoon als reactie. Dan gaan we er samen één verzinnen!)

ochtendritueel-3

Een voorbeeld: hoe mijn ochtendritueel er uit ziet

De rest van mijn ochtend verloopt altijd op dezelfde manier: ik word wakker, ofwel uit mezelf (meestal) of door mijn Wake-Up Light “wekker”. Die lamp helpt me rustig wakker te worden.

Het komt bijna nooit zo ver dat ik daadwerkelijk een alarm hoor. Dit doe ik om te voorkomen dat m’n dag gelijk al start met het roepen van negatieve dingen. Positiviteit (onze #1 kernwaarde) in het begin van je ochtend, helpt je de rest van de dag.

Als je wel graag met een wekker wakker wordt, zorg dan in ieder geval dat-ie niet gelijk naast je bed staat. Doordat je eerst op moet staan om de wekker uit te zetten, voorkom je dat je hard op de snooze-button slaat. Hoewel je misschien denkt dat je 10 minuutjes extra kunt gebruiken, zorgt het er vooral voor dat je je dag begint met uitstellen. Bovendien merk ik zelf vaak dat ik me fitter voel als ik direct opsta, dan dat ik een beetje in bed blijf liggen.

Vervolgens, wanneer ik nog een beetje moe ben, en zelf alles geloof wat ik zeg, vertel ik mezelf dat dit een succesvolle dag wordt. Hier voor gebruik ik mantra’s en affirmaties.

In volle overtuiging dat dit een succesvolle dag wordt (en dat wordt het !) neem ik gelijk m’n eerste glas water van de dag. En dan nog één. Een gewoonte die ik heb opgepakt toen ik ergens woonde waar meer zon is. Bovendien kwam ik er achter dat bijna alle succesvolle mensen hun ochtend beginnen met het drinken van water. Goed jatten dan maar. 😉

Ergens tijdens het drinken van dat tweede glas ga ik ook gelijk een stukje fruit pakken; meestal een banaan.

De avond van te voren leg ik m’n kleren altijd vast klaar, waarbij ik even nadenk over het type dag. Maar die trek ik nog niet aan!

Eerst pak ik m’n hardloopkleding. Nu kan ik er niet meer onderuit, en moet ik wel even gaan sporten. (Omdat ik momenteel sommige dagen alleen mediteer is dit iets anders natuurlijk, maar wanneer je hier mee start is het aan te raden elke ochtend exact hetzelfde te maken. Loop desnoods op sommige ochtenden bijvoorbeeld slechts 5 minuten, als je het niet ziet zitten om elke dag een volledig rondje te doen.)

Vervolgens kom ik thuis, bezweet van een lekkere workout, en spring ik onder de douche. Ik probeer mezelf nu aan te leren dat niet te warm te doen, maar daar heb ik nog wat moeite mee. 😉

(Dat is ook gelijk het leuke hier van natuurlijk: hoewel het structuur biedt, zit er nog steeds dynamiek in, omdat je blijft verbeteren. In het begin betekent dit ook dat je zult moeten opletten dat je niet alleen maar gaat “tweaken”, maar vooral gaat doen wat je zegt.)

Terwijl ik m’n haar nog wat droog probeer te maken na de douche, pak ik alvast mijn kleren voor de dag. Natuurlijk check ik even hoe ik er uit zie in de spiegel; zo ijdel ben ik dan wel weer.

Nu ik gedoucht en aangekleed ben kan ik eens even rustig gaan ontbijten. Ik maak een kopje (groene of witte) thee, een simpel ontbijtje (daar zit dan wel weer wat variatie in, afhankelijk van waar ik zin in heb) en zorg voor wat zonlicht bij de eettafel of in de woonkamer.

Soms doe ik dit deel van m’n ritueel zelfs samen met m’n vriendin. Soms, want meestal wordt zij liever even met rust gelaten ’s morgens. Heeft d’r eigen ritueel. Waar zo min mogelijk praten bij hoort. 😉

Nadat ik m’n ontbijt op heb, en alles gelijk afgewassen heb, ga ik nog een keer terug de badkamer in. M’n haar is inmiddels droog genoeg om het in model te brengen en zo kan ik gelijk m’n tanden nog een keer poetsen.

Ik loop naar m’n bureau (een voordeel van kantoor aan huis is het gebrek aan reistijd… ;)) en haal er eventueel nog wat spullen af, als ik er gisteravond nog laat wat opgelegd heb.

Dit is het eerste punt van de dag waar ik m’n laptop wakker maak en m’n drie belangrijkste taken voor de dag er bij neem. Hier stel ik mezelf ook de vraag of ten minste één van deze drie iets bijdraagt aan onze missie. Zo niet, is dit het moment om bij te stellen.

Omdat het bijna altijd wél zo is, pak ik die taak dan gelijk als eerste, start een Pomodoro timer in Moment en ga aan de slag!

Wat is jouw eerste taak van de dag meestal? Email? Iets leuks? Iets waar je tegenop ziet? Laat het horen in de reacties onder dit artikel.

Wat is het eerste wat je doet wanneer je op je werkplek zit?

Nu jij: wat ga jij elke ochtend doen om je dag productief te beginnen?

Je hebt nu mijn ochtendritueel gezien. Nog een keer snel samenvatten:

  1. Opstaan
  2. Water drinken en fruit eten
  3. Sporten
  4. Douchen
  5. Ontbijten
  6. Werken aan belangrijkste taak van de dag.

Wat ga jij nu doen, om je ochtenden — en daar mee je dagen! — productiever te maken?

Het is geen goed idee om te veel gewoonten tegelijk te leren, het best neem je steeds één kleine gewoonte. Dus nu ineens elke ochtend 10KM gaan hardlopen, om zes uur opstaan en 2 uur in een boek lezen is geen goed idee. Maar je kunt al wel wat structuur aanbrengen in de dingen die je toch al elke dag doet.

Vervolgens kun je langzaam af en toe iets toevoegen. Bijvoorbeeld sport (korte workout), water drinken (1 of 2 glazen) of even in een boek lezen.

Wat wij zeker aanraden voor je ochtendritueel:

  • Water. Drink bij voorkeur zelfs gelijk een halve liter. Nadat je ongeveer acht uur geslapen hebt, is het echt tijd om te zorgen dat je water binnen krijgt. De avond van te voren een flesje water in de koelkast zetten maakt het redelijk eenvoudig om gelijk te starten met een halve liter. (Terwijl ik dit opschrijf besef ik me dat ik dit ook weer moet gaan doen, in plaats van m’n twee glazen! ;))

    Nog een leuke tip voor water: nog voor je iets anders doet, even 2 of 3 keer koud water in je gezicht gooien. Ben je gelijk wakker. En het is niet zo erg als het lijkt. 😉

  • Sport. Je hoeft natuurlijk niet elke ochtend een marathon te lopen, maar zorg wel dat je een beetje beweegt. Een rondje hardlopen (of gewoon simpelweg wandelen), even stretchen, een paar push-ups, yoga of een rondje fietsen… Kies iets wat je prettig vindt en bij je past.

    Dit is ook een prima moment om te luisteren naar een podcast of audioboek. Als dat veilig kan natuurlijk: ga geen risico’s nemen wanneer je bijvoorbeeld gaat wielrennen!

  • Badkamer. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je ’s morgens op z’n minst even je tanden poetst. Toch is het goed om dit expliciet in je ochtendritueel op te nemen.

    Schrijf voor jezelf op wanneer je gaat douchen, je tanden poetst etc. Door hier een vast moment aan te koppelen blijf je elke dag in dezelfde flow zitten. Bovendien kun je gelijk een voldaan gevoel krijgen door het afvinken van dingen.

  • Schrijf in je dagboek. Jup, je dagboek. Dat hoeft natuurlijk niet een roze boekje met een slotje te zijn (mag wel ;)), maar kan ook prima in digitale app als Day One op je iPhone of iPad. (of op de Mac zelfs).

    Hoewel schrijven met pen en papier hier een lichte voorkeur heeft, is het ook prima als je typt. Waarschijnlijk moet je voor je werk ook dingen schrijven. Op deze manier maak je gelijk al een goede start!

  • Belangrijke taak kiezen. Het liefste kiezen wij de avond van te voren de meest belangrijke taak, gebaseerd op een weekdoel. (Die weer gebaseerd is op je Big Hairy Audacious Goal.)

    Check ’s morgens nog even of dit inderdaad het beste is wat je kunt gaan doen en ga er zo vroeg mogelijk mee aan de slag. Nog voor je je inbox opent: vol met emails die voor jou niet belangrijk zijn, wel urgent voor een ander.

    In plaats van je belangrijkste taak, kun je natuurlijk ook eerst een kikker voor je ontbijt nemen.

  • Ontbijt. Over ontbijt gesproken: ook een belangrijke. En je mag best iets anders nemen dan een kikker.

    Sommige mensen zeggen dat ze productiever zijn zonder ontbijt. Als je echt zeker weet dat dat waar is voor jou (test het!), is dat natuurlijk prima.

    Voor de meeste mensen is het overslaan van ontbijt echter iets wat ze doen omdat ze er geen zin in hebben, of geen tijd voor denken te hebben. Maak er tijd voor! Dat helpt je de rest van de dag, waardoor je het makkelijk terug verdient. Voor extra punten kun je je dag starten met een gezonde groene smoothie.

  • Visualiseer succes. Hoe ziet jouw perfecte dag er vandaag uit? Doe je ogen dicht, en stel het je echt even voor. Probeer zo veel mogelijk detail te gebruiken.

    Dit is iets wat je ook prima onder de douche kunt doen natuurlijk: even een paar minuten de tijd nemen om helemaal voor je te zien hoe je dag gaat verlopen, als alles gaat zoals jij het wilt. Je zult merken dat de kans dat het dan ook écht zo loopt veel groter is.

Leer van de beste: ochtendrituelen van succesvolle personen

Mijn ochtendritueel is er ook maar één. Het is zeker niet de enige, of zelfs de beste, manier om je dag te starten. Het werkt voor mij. Jij zult je eigen ochtendritueel gaan samen stellen.

Waarschijnlijk wil je dan weten wat super-succesvolle mensen ’s morgens doen. Ter inspiratie.

Daarom hebben we de gewoonten van een aantal van deze mensen voor je op een rijtje gezet in een gratis mini-ebook. We hebben gecheckt bij een aantal toffe, Nederlandse ondernemers: Martijn Aslander, Rogier van Wagtendonk, Petra Iuliano, Charda van der Vliet en andere succesvolle Nederlanders vind je hier in terug.

Je vindt alles, helemaal gratis, in ons mini-ebook Productieve Ochtenden: 12 Succesvolle Mensen Delen Hun Ochtendritueel.
Productieve Ochtenden: 12 Succesvolle Mensen Delen Hun Ochtendritueel

Download het mini e-book

Nadat je je mini-ebook hebt gedownload kun je aan de slag met het uitschrijven van je eigen ochtendritueel. Schrijf het in een tekstdocumentje op je computer en print het uit, of schrijf het gewoon ergens op een post-it die je duidelijk in zicht plakt.

Als je het maar makkelijk bij de hand hebt en het elke ochtend even ziet.

Wat we natuurlijk ook willen horen in de reacties hier onder: hoe ziet jouw ochtendritueel er uit? Wat bevalt je goed? Wat kun je eventueel nog verbeteren?

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[sl_lead_magnet_popup]
Download nu
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]