Slaapritme Tweaken om je Productiviteit te verhogen

Je hebt het ongetwijfeld een keer ervaren: Je wekker gaat en je bent wakker en vol energie, heerlijk kom maar op met die dag! Of andersom: Je hebt een zware dag voor de boeg en heb je zo je best gedaan om netjes 8 uur te slapen, en dan nog voel je je totaal gebroken. Dit heeft alles te maken met je slaapritme. Als je, ongeacht je hoeveelheid slaap, wakker wordt tijdens een ongunstige slaapfase ben je helemaal gebroken en daar kan je de hele dag last van hebben. Het is dus de uitdaging om je slaapritme zo te tweaken dat je altijd precies op het juiste moment wakker wordt.

SlapenVolgens wikipedia hebben volwassenen en ouderen gemiddeld zo’n 7 tot 8 uur slaap nodig, daar ontkom je niet aan. Maar waar je wel aan kan ‘tweaken’ is je slaapritme: het moment dat je gaat slapen, en de tijd dat je wakker wordt.

Slaapritme Tweaken: Bedtijd uitrekenen

Één van de manieren om je slaapritme te tweaken is om ervoor te zorgen dat je op het juiste moment gaat slapen, zodat als je wekker gaat dat je precies tussen de slaapfases zit en je heerlijk uitgerust wakker wordt. “Maar Niels, hoe dan?” Nou slaapfases duren gemiddeld zo’n 90 minuten, dus het is simpelweg terugtellen vanaf wanneer je wakker wilt worden. Zorg dat er een veelvoud van 90 (bij voorkeur 450 of 540) tussen je bedtijd en wekkertijd zit. Als je wekker om 7 uur gaat moet je dus zorgen dat je om 22:00, of 23:30 slaapt. Een tooltje dat zulke dingen makkelijk voor je kan uitrekenen is: sleepyti.me

Slaapritme Tweaken: Wekkertijd uitrekenen

Je kan het ook compleet andersom doen: Als ik nú ga slapen, hoelaat moet mijn wekker dan afgaan? In principe geld daar gewoon dezelfde rekensom: Zorg ervoor dat je wekker over een veelvoud van 90 minuten (bij voorkeur 450 of 540) afgaat. Dus als je om 23:15 wilt gaan slapen kan je het beste je wekker om 06:45 of 8:15 zetten. Ook hiervoor kan je sleepyti.me om het uit te rekenen.

Slaapritme Tweaken: There’s an app for that!

Nog ideaaler zou zijn als je gewoon je bed in stapt als je moe bent, en je wekker zich automatisch aan jou aanpast! Bizar genoeg kan dat, en vrij simpel zelfs tegenwoordig. De iPhone App “Sleep Cycle” doet dat. Door je iPhone ’s nachts bij je in bed te leggen kan de app met slimme sensoren meten hoe je beweegt. Gebaseerd op deze informatie bepaalt Sleep Cycle in wat voor slaapfase je je bevind en past de tijd van je wekker daar op aan.

Slaapritme Tweaken: Shit vergeten, en nu?

Stel je bent helemaal vergeten om rekening te houden met je slaapritme, en wordt dus tóch gebroken wakker. Na een chagerijnige ochtend heb je er inmiddels behoorlijk de pest in en wilt er nu toch onderhand echt wat aan doen zodat niet heel je dag verpest is. Op dat moment kan een zogenaamde ‘Powernap‘ je veel doen, simpelweg gewoon even 20 minuutjes slapen (Niet meer!) en je voelt je weer als herboren!

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]