Vinden wat je zoekt op internet: handige Google tips

Zorgen dat je makkelijk en snel bij de juiste informatie kunt komen, is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen als kenniswerker.

Soms is dat informatie in je eigen systeem. Je wilt dus zorgen dat je bestanden helder georganiseerd zijn, dat je niet te veel tijd verspilt aan e-mail mappen, en dat je in het algemeen simpelweg "dingen kunt vinden".

Maar vaak zul je ook informatie ergens anders vandaan moeten halen. Dan helpt het bijvoorbeeld als je heldere e-mails schrijft wanneer je iets van iemand nodig hebt.

En wat als je weet dat het antwoord ergens op internet staat? Bijna iedereen, en zeker als kenniswerker, gebruikt dagelijks een zoekmachine op internet — Google, Bing, DuckDuckGo…

Maar veel mensen gebruiken deze zoekmachines maar heel beperkt. In dit artikel wil ik je laten zien dat er veel meer mogelijk is, en hoe dit je kan helpen om informatie sneller te vinden, wat je dan weer tijd geeft voor andere dingen. 🙂

Verschillende zoekmachines

Om te beginnen is het handig dat we het verschil bespreken tussen "een zoekmachine" en "Google". Die woorden worden nog al gebruikt als synoniemen, maar dat is zoiets als "koe" een synoniem maken voor "dier".

Google is een zoekmachine. Het is ook veruit de meest populaire, maar er zijn alternatieven.

Bing van Microsoft wordt bijvoorbeeld ook veel gebruikt, en zelf kies ik voor DuckDuckGo. Die laatste is wat meer gefocust op privacy, en geeft ook extra opties.

Dan zijn er ook nog meer specialistische zoekmachines: searchcode laat je bijvoorbeeld de broncode van computer-programma’s doorzoeken.

Voor dit artikel zal ik uit gaan van Google, maar de meeste tips zijn ook toepasbaar op alternatieven. Ik denk dat het meeste zelfs werkt op Yahoo.

Leer het verschil tussen advertenties en "organische" resultaten

Het eerste wat heel belangrijk is, is het verschil kunnen zien tussen een advertentie en een "echt" (organisch) resultaat.

Niet omdat advertenties per se slecht zijn, maar in theorie zul je bij de advertenties bovenaan degene zien die het meest betaalt, en bij de organische resultaten bovenaan het beste resultaat voor jouw zoekopdracht.

Het systeem is natuurlijk niet perfect. Zeker bij meer populaire zoekopdrachten, of termen waar veel geld te verdienen is (denk aan dingen als "hypotheek afsluiten" of "auto kopen"), zijn de bovenste resultaten waarschijnlijk óók van de websites die veel geld hadden voor "SEO". 😉

Zoekresultaten ontleden in advertenties en organisch

Toch wil ik je even laten zien hoe dit er uit ziet:

Het bovenste deel, in het rode vak, zijn de advertenties. Dit zijn dus resultaten waarvoor betaald is.

In dit geval hebben onder andere twee van de banken dus gezegd "Als iemand zoekt op ‘hypotheek afsluiten’ willen wij daar bovenaan staan. En als ze klikken op ons resultaat, willen we daar (veel) voor betalen."

Dat betekent dus niet per se dat ze het antwoord hebben op jouw vraag, of dat ze het beste resultaat zijn; vooral dat ze veel willen betalen.1

Let op dat er ook vermeld staat dat het om advertenties gaat. Zolang je goed oplet, is het dus makkelijk te herkennen.

Dan komt het oranje vak. Dit is een organisch resultaat, waar Google een stukje van een webpagina heeft overgenomen waarvan ze denken dat het relevant is.

Soms zie je hier het complete antwoord op je vraag al.

Daarna begint het groene deel: dit zijn, in theorie, de beste antwoorden op jouw vraag.

Hier zien we toevallig dat één van de grote banken bij de advertenties én de organische resultaten staat. Dat zul je ook vaak zien als je naar een specifiek merk zoekt: vaak kopen bedrijven de zoekwoorden van hun eigen merknaam wel, om te zorgen dat ze daar ook bovenaan staan.

Specifieke zoekopdrachten met aanhalingstekens

Nu we weten wat de "echte" resultaten zijn, kunnen we deze meer gaan beïnvloeden, om sneller de juiste resultaten te krijgen.

Eén van de eerste dingen die je moet weten is het gebruik van aanhalingstekens.

Wanneer je woorden tussen aanhalingstekens zet geef je twee dingen aan:

  1. Deze woorden moeten voorkomen op de pagina
  2. Als je meerdere woorden bij elkaar tussen aanhalingstekens zet, betekent het "zoek deze exacte zin"

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar vierkant beter dan rond, zou dat allerlei pagina’s geven die spreken over "vierkant" en "rond".

Maar zoek je naar "vierkant beter dan rond" krijg je resultaten waar letterlijk staat dat vierkant beter is dan rond.

Woorden uitsluiten van je zoekopdracht

Aan de andere kant wil je woorden soms uitsluiten. Misschien wil je informatie over appels hebben, in het Engels.

Een logische zoekopdracht om te beginnen is dan apple.

En dan krijg je ineens allemaal informatie over Apple, want Google let niet op je hoofdletters.

Dan kun je natuurlijk overstappen naar apple "fruit", maar niet alle pagina’s over appels zullen daadwerkelijk "fruit" benoemen.

In zo’n geval kun je ook woorden uitsluiten, met een min-teken. Bijvoorbeeld: apple -computer -iphone -mac -ipad -watch geeft je alle resultaten waar wél Apple staat, maar níet "computer", "iphone", "mac", ipad" of "watch".

Doorzoek een specifieke website

Wat als je weet op welke website het staat, maar niet op welke webpagina?

Wanneer een website dan niet zelf een zoekfunctie heeft, of de zoekfunctie gewoon niet goed is, kun je hier ook weer algemene zoekmachines voor gebruiken.2

Je weet bijvoorbeeld dat Strategisch Lui een artikel heeft over de pomodoro-techniek om geconcentreerd te blijven, maar niet waar het precies is. (Hint: hier.)

Dan kun je een zoekopdracht gebruiken als site:strategischlui.nl "pomodoro techniek", wat wil zeggen: "zoek in de website strategischlui.nl, naar de term ‘pomodoro techniek’".

Ik gebruik dit enorm vaak, omdat het vaak ook sneller is dan het vinden van de zoekfunctie van een website. 😉3

(En voor het geval je DuckDuckGo gebruikt kun je onze website snel doorzoeken met de bang "!slnl", dus bijvoorbeeld !slnl pomodoro techniek.)

Verschillende woorden gebruiken ("dit OF dat")

Google is prima in het herkennen van synoniemen, maar soms wil je twee verschillende termen opgeven.

Niemand zou zeggen dat rood een synoniem is voor groen, maar als jij een shirt zoekt voor kerst vind je allebei misschien acceptabel.

Dan kun je een pipe ("|") gebruiken, terwijl je de termen tussen haakjes zet. Dus bijvoorbeeld: "(rood|groen) shirt" vertelt Google dat je ofwel een rood, of een groen shirt zoekt.

Tijdgebonden resultaten

Soms wil je alleen heel recente resultaten, bijvoorbeeld omdat iets veranderd is.

Dit gebeurt mij nog wel eens met computer-werk, waar iets altijd op een bepaalde manier werkte, maar nu niet meer.

Dan kun je dit aan geven via een simpel filter.

Na het invoeren van je zoekopdracht klik je op "Tools", en "Elke periode" verander je naar de gewenste periode — bijvoorbeeld de afgelopen maand, of zelfs de afgelopen week.

Problemen oplossen? Gebruik specifieke termen

Wanneer je een probleem oplossing voor een probleem zoekt, helpt het vaak heel erg als je specifieke termen gebruikt.

Ik maak regelmatig mee dat mensen niet weten hoe ze bijvoorbeeld een probleem op de computer moeten oplossen. Vaak is het genoeg om letterlijk de foutcode in Google in te typen. "Foutcode -239" zegt jou zelf niets, maar grote kans dat er iemand is die heeft uitgelegd wat je moet doen als die code verschijnt.

(Dit geldt overigens voor "computer" in de ruime zin van het woord, dus ook bijvoorbeeld je wasmachine.)

Maar ook voor dingen waar je geen meldingen krijgt: vaak vind je sneller iets als je specifiek zoekt. "wasmachinekraan lekt" geeft je waarschijnlijk veel specifiekere tips dan "lekkage".

Zoeken naar getallenreeksen

Heb je veel met cijfers te maken in je zoekopdrachten? Dan is het handig om te weten dat je ook reeksen kunt gebruiken.

Door er simpelweg twee puntjes tussen te zetten zoek je tussen die twee getallen. Dus Daten voor mensen van 20..40 geeft je resultaten voor "daten voor mensen van 20", "daten voor mensen van 21", "daten voor mensen van 22", … Je snapt ‘m.

Ook handig met jaartallen. Gebruik bijvoorbeeld treinen 1970..1980 om informatie te zoeken over treinen uit de jaren ’70.

Bestandstypes zoeken

Soms heb je een specifiek type bestand nodig. Veel onderzoeksrapporten verschijnen bijvoorbeeld in PDF, dus het kan best dat jij je wilt beperken tot PDF-bestanden.

In zo’n geval kun je filetype:pdf gebruiken. Een zoekopdracht als md5 hashing algorithm filetype:pdf zou je bijvoorbeeld PDF-bestanden over MD5-hashing algoritmes geven. En wie wil daar nou níet meer over leren?

Maar denk bijvoorbeeld ook aan filetype:pdf "How to Win Friends and Influence People" om het bekende boek van Dale Carnegie te vinden. (Van plan meer boeken te lezen? Kijk hier voor advies.)

Omrekenen van afstanden, gewichten, en valuta

Dan nog een laatste tip: je kunt heel snel dingen omrekenen, en zelfs uitrekenen, met behulp van zoekmachines.

Even controleren of 2+2 nog steeds vijf is?

Je kunt het gewoon letterlijk intypen in Google om het te zien.

En ook omrekenen is geen probleem. Benieuwd hoeveel kilometer Yiannis Kouros liep voor z’n wereldrecord? Heb je ook zo gezien.

En zo heb je allerlei manieren om je favoriete zoekmachine nog slimmer te gebruiken.


  1. Ja, Google AdWords is veel complexer dan dat. En ja, er is een kwaliteit-score die zeker ook bepaalt welke resultaten daar verschijnen. Dat wordt veel te veel nuance voor dit artikel. 😉 ↩︎

  2. Het kan wel zijn dat je met de zoekfunctie van de website zelf sommige dingen wel kunt vinden, en met Google niet, als ze er voor gekozen hebben om sommige dingen niet in Google op te laten nemen. ↩︎

  3. In alle eerlijkheid: op het moment dat ik dit artikel schrijf zit onze zoekfunctie verstopt helemaal onderaan de pagina. ↩︎

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]