Gebruik een jaarthema voor helderheid, focus, en productiviteit

Thema’s zijn een heel krachtig hulpmiddel voor je productiviteit.

Je kunt bijvoorbeeld themadagen gebruiken voor meer focus, maar je kunt ook een thema voor het hele jaar zetten. (Of voor een maand, of een kwartaal.)

In dit artikel gaan we kijken hoe je een thema voor je jaar zet, hoe je dat toepast, en hoe het je kan helpen voor praktische besluiten.

Het is een proces wat we in een paar stappen doen:

Stap 1: gebruik je reflectie

Eerder hebben we gekeken hoe je kunt terugblikken op het afgelopen jaar, en waarom je dat zou willen.

Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je zeker aan om gewoon te kijken naar de korte versie, en een paar minuutjes te nemen om dat in te vullen.

Heb je het al wel gedaan? Dan pak je je terugblik er nu bij.

Wanneer je de korte versie gebruikt hebt wil je nu kijken naar het ding waar je trots op bent, en het ding wat je beter gaat doen dit jaar.

Heb je de lange versie gebruikt? Dan loop je de gebieden af: waar voel je een sterke emotie bij?

Gingen je relaties niet zo goed dit jaar? Had je problemen met je gezondheid, fysiek of mentaal? Heb je bij werk iets opgeschreven wat je voortaan juist wél gaat doen?

Je bent op zoek naar het ding waar je een erg sterk gevoel bij hebt.

Stap 2: bedenk een thema bij dit punt

Bedenk hier een thema bij. Bijvoorbeeld: je hebt bij "dit ga ik dit jaar beter doen" opgeschreven dat je meer boeken gaat lezen.

In plaats van nu een goed voornemen te stellen om dit jaar 50 boeken te lezen, maken we een thema: lezen. En dan wordt dit "Het jaar van lezen".

Je wilt dit niet heel specifiek maken. Het wordt dus niet "Het jaar van 50 boeken lezen". Dat is een doel. Niets mis met doelen1, maar dat is niet wat we hier zoeken — dan wordt het een "goed voornemen" waar je je toch nooit aan houdt. 🤷🏻‍♂️

Stap 3: breng je thema in beeld

Schrijf dit thema ergens op, waardoor je het vaak kunt zien.

Misschien is dat een blaadje wat je boven je toetsenbord legt, of een post-it die je op je monitor plakt.

Het kan een bureaublad-achtergrond zijn op je computer. Of de foto die je ziet als je je telefoon oppakt.

Je kunt een liedje hebben wat past bij jouw thema, zoals ik regelmatig Bleachers – I Wanna Get Better draaide bij mijn thema "verbetering". Gewoon een reminder.

En het hoeft allemaal niet heel letterlijk te zijn natuurlijk, zolang het voor jou maar iets betekent.

Stap 4: gebruik je thema

Wanneer je een besluit moet nemen (wat je eigenlijk de hele dag door doet, als je er op gaat letten!) denk je aan je thema.

Stel dat jouw thema voor dit jaar "Focus" is. Nu komt er een kans om aan iets nieuws te werken, terwijl je al een groot project hebt lopen, dan zal dit je helpen om "nee" te zeggen. Jouw thema is focus, en iets nieuws aannemen wat je afleidt van je huidige project hoort daar niet bij.

(Een thema als "focus" zou het gevolg kunnen zijn van "Ik ga stoppen met een lange lijst van 90%-projecten" in je werk-gebied.)

Maar is dit "Het jaar van ontdekking", en komt er dan iets nieuws op je pad? Dan zul je "ja" zeggen. Dit jaar gaat voor jou om nieuwe dingen proberen, en ook hier helpt je thema je weer om snel een keuze te maken.

(Een thema als "ontdekking" zou ontstaan kunnen zijn wanneer je bij "Reizen & Avontuur" hebt aangegeven dat je dit jaar meer nieuwe dingen gaat proberen.)

Stap 5: geniet van een betere jij

Aan het einde van het jaar, als je een nieuwe terugblik schrijft, kun je terugkijken op dit jaar en zul je zien dat je dit jaar een beetje beter bent geworden.

En zelfs als dat maar 0,1% beter zou zijn is dat nog steeds enorm krachtig over de lange termijn. Op z’n minst is het beter dan 0,1% slechter. 😉

Het verschil met goede voornemens is dat je hier eigenlijk altijd goed zit, tenzij je je thema compleet genegeerd hebt.

Als dit "het jaar van lezen" was, en jij hebt 42 boeken gelezen, is dat geweldig. Als jij het goede voornemen had om 50 boeken te lezen, heb je je doel gemist.

Hoewel ik deze methode van thema’s al zo’n 15 jaar gebruik, moet ik ook toegeven dat bekende YouTuber CGP Grey het gewoon heel mooi uitlegt in zijn veel recentere video, dus die zal ik ook even met je delen:

## Wat is mijn thema?

Ten slotte probeer ik dit artikel ieder jaar bij te werken met mijn thema voor het komende jaar. Omdat ik ‘m nog niet heb voor 2022 moet je daar even op wachten. 😉

Thema’s die ik in het verleden gehad heb zijn bijvoorbeeld "Groei" (en toen werd ik vader, wat ook zeker een vorm van groei was voor ons als gezin, al dacht ik oorspronkelijk meer aan bedrijfsgroei), Focus, Rust, en Verbetering.

Rust bijvoorbeeld heeft me een aantal nieuwe gewoontes opgeleverd, die ik nu nog steeds toepas. Maar ook zeker geholpen in keuzes waar ik nu nog steeds profijt van heb.

Jouw beurt

Nu weer terug naar jou: als je het nog niet gedaan hebt, wil ik je vragen om de stappen uit dit artikel te volgen.

Kijk naar je terugblik, bedenk een thema, zorg dat je je bewust bent, en zet het in.

Als je je thema wilt delen met mij zou ik dat superleuk vinden, mail me gewoon op martijn@strategischlui.nl, en vertel me wat jouw thema voor dit jaar wordt!


  1. Ok, er is van alles mis met de meeste doelen. Maar dat is niet het punt hier. ↩︎