Waarom doe je wat je doet?

Je kunt duizenden "trucjes", lifehacks, podcasts, artikelen en YouTube video’s bekijken…

Toch zul je vaak merken dat er uiteindelijk (op de lange termijn) weinig verandert.

Misschien dat je een weekje beter werkt omdat je geleerd hebt pomodoro’s te gebruiken voor concentratie, of door de juiste muziek voor productiviteit, of het stoppen met multitasken.

Maar vaak merk je dat dit maar van korte duur is. Waarom?

Voor ultieme productiviteit heb je een "waarom" nodig

De vraag is ook gelijk je antwoord: je hebt een waarom nodig.

Wanneer je niet helder hebt waarom je dingen doet… Waarom zou je ze dan überhaupt doen?

Het is makkelijker om drie keer per week 10 kilometer te gaan hardlopen, als je weet dat je een marathon wilt doen. Anders ben je gewoon een uur aan het rennen, om uiteindelijk weer uit te komen waar je begonnen bent.

Zo is het net zo goed met je werk: als je niet weet waarom je doet wat je doet, zijn met name de vervelende klusjes lastig. Dan ga je dus je benen niet trainen, kikkers laten liggen en nergens in investeren.

Maar als je weet waarom je het doet… Als jij een missie hebt, dan wordt het veel makkelijker.

Wil je mensen écht helpen hun probleem op te lossen? Dan is het niet zo erg om een keer wel wat langer door te werken, om te investeren in jezelf, en om die dingen te doen die je eigenlijk liever niet zou doen.

Herinner jezelf continu aan je waarom

Nog één ding hier over: wees eerlijk naar jezelf.

Misschien is de reden dat jij je werk doet, of je onderneming gestart bent, gewoon om veel geld te verdienen. Je wilt een passief inkomen opbouwen, zodat je uiteindelijk niet meer hoeft te werken.

Dat is prima, maar wees daar eerlijk over naar jezelf. Zoek die auto op die je wilt kopen, print een foto uit en hang ‘m boven je monitor. Boem, je "waarom" in beeld.

Is jouw "waarom" dat je oprecht gelooft dat jouw product waardevol is voor mensen? Probeer dan iets te vinden wat die transformatie visueel laat zien voor jou.

Dat hoeft niets groots te zijn natuurlijk. Als je een tijdrevolutie wilt ontketenen kan het gewoon een zandloper zijn die je steeds ziet; een simpele, maar krachtige reminder.

Een zandloper zou een prima object zijn om te herinneren aan de tijdrevolutie

Een zandloper zou een prima object zijn om te herinneren aan de tijdrevolutie

Doe je dit voor je kinderen? Zet een foto op je bureau, die je steeds herinnert dat je dit voor hen doet.

En heb je niets wat jouw waarom goed representeert? Schrijf het dan op een post-it en plak die op je monitor. Of maak er een afbeelding van en zet die als je bureaubladachtergrond.

Er is altijd wel een manier te vinden om je waarom te presenteren aan jezelf, en steeds als je de neiging hebt om vandaag "even iets anders te doen" herinnerd te worden aan de reden dat je dit bent gaan doen.

Als je weet waarom je dit doet, is het heel veel makkelijker om het te doen.