Multitasken bestaat niet! (Of wel?)

Een term die onder kenniswerkers vrij populair lijkt te zijn is Multitasken.

Het idee is dan dat je twee (of meer!) dingen tegelijk doet, en dus veel efficiënter bent.

Klinkt op zich vrij logisch toch? De stelling op zich wel, ja. Maar je moet er ook rekening mee houden dat je een mens bent, en geen computer.

Wij zijn als mensen zijn op zich prima geschikt om te "multitasken". Denk maar eens na wat je nú allemaal aan het doen bent: ademen, voedingsstoffen verwerken, bloed rondpompen, deze tekst lezen. Je kunt dus prima dingen tegelijk doen, zolang dat op een onbewust niveau is.

Er zijn dan ook twee manieren om te multitasken: de juiste manier, en de verkeerde manier. 😉

Een goede manier van multitasken

Op een goede manier multitasken is een taak starten, die in de "achtergrond" kan draaien.

Als jij een kopje thee gaat maken ga je niet eerst je beker pakken, een theezakje zoeken, en dán je waterkoker aanzetten en wachten.

Je zet eerst de waterkoker aan, en terwijl het water opgewarmd wordt ga je je beker pakken.

Dat is een goede manier van multitasken: jij bent niet bewust bezig met het koken van het water, en dat draait gewoon lekker, terwijl jij doorgaat met de volgende taak.

De taken lopen in dit geval ook echt parallel, je bent niet aan het wisselen tussen het water koken en de spullen pakken.

Iets anders doen, terwijl je wacht op je computer, is natuurlijk prima
Iets anders doen, terwijl je wacht op je computer, is natuurlijk prima

De verkeerde methode om te multitasken

De andere manier van multitasken gaat om dingen die jij zelf kiest, waar je bewust aandacht aan moet geven.

Probeer je meerdere van deze taken te combineren gaat er iets mis.

In theorie klinkt als een goed idee, maar in de praktijk:

  • Doe je er anderhalf keer zo lang over!
  • Heb je meer concentratie nodig, zelfs voor simpele taken
  • Krijg je last van het "stroop-effect" (spoiler: het is bedacht door John Ridley Stroop, en heeft dus weinig met stroop te maken)
  • Kost het veel meer energie
  • Het resultaat is kwalitatief een stuk minder

Geloof je me niet? Probeer dan deze simpele, klassieke test eens.

Een simpele test: hoe goed kun jij multitasken?

Hier onder staat een plaatje met verschillende woorden. Het enige wat jij moet doen is hardop zeggen in welke kleur het woord geschreven staat. (Dus de eerste regel lees "Groen, Rood, Blauw" en niet "Geel, Blauw, Oranje".)

Stroop-test

Nog best lastig hè?

Dit komt omdat je feitelijk niet kunt multitasken. Het maakt daarbij overigens weinig uit of je een man of vrouw bent. Dat vrouwen kunnen multitasken, en mannen niet, is dus ook weer een mythe.

Wat je werkelijk doet is constant wisselen tussen taken. Dit noemen we ook wel switchtasken of serial tasken. Deze benamingen laat allebei duidelijker zien dat je de taken dus niet parallel uitvoert.

Niet overtuigd? Doe de test!

Nog niet overtuigd? Dan heb ik nog een testje voor je. (Lees elke regel helemaal, maar doe steeds de opdracht voor je naar de volgende regel gaat.)

  1. Open de stopwatch op je telefoon (of gebruik iets als online-stopwatch.com)
  2. Start de stopwatch, en tel zo snel mogelijk tot 10 (noteer je resultaat)
  3. Start de stopwatch opnieuw, en citeer het alfabet van A t/m J (noteer weer het resultaat)
  4. Neem een momentje voor jezelf om trots te zijn, dat jij dat zo snel kunt 🙂
  5. Start de stopwatch weer, en combineer nu het tellen en citeren om en om. Dus "A, 1, B, 2, C, 3, D, 4…" etc. etc. Noteer natuurlijk weer je tijd.
  6. Vergelijk je tijden. Als je de eerste twee bij elkaar optelt, is dat dan kleiner of groter dan het getal uit #5? 😉

Zelf deed ik er ongeveer twee keer zo lang over tijdens de combinatie-oefening. Ik moest daar ook een paar keer stoppen om na te denken. Had jij dat ook?

Raar eigenlijk dat de combinatie zo veel lastiger was, want je hebt van te voren zelfs nog geoefend door eerst beide manieren los te doen!

Dit is dus wat multitasken met je doet. Elke keer dat je wisselt tussen taken kost je dit tijd en energie.

Je hersenen moeten zich opnieuw instellen voor deze taak, andere informatie klaar hebben staan en andere denk-onderdelen activeren.

Waar je dus voor moet zorgen is dat je zo min mogelijk probeert te multitasken (of switch-tasken), want het kost je gewoon te veel tijd en energie.

Je wilt dus zo veel mogelijk singletasken. Met andere woorden: simpelweg één ding tegelijk doen. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Let maar eens op hoe verleidelijk het is om te multitasken.

Nog een (onbewust) multitasking-voorbeeld

Stel je maar voor dat je geconcentreerd aan een artikel gaat werken. Je laptop staat open, je kopje thee staat naast je, en je weet precies waar je het over wilt hebben.

  • Je begint enthousiast met typen en na twee alinea’s…
  • BLIEP een mailtje van die ene klant, die moet je toch even snel beantwoorden
  • Terug geconcentreerd aan je blogpost…
  • TRINGG een telefoontje van je moeder, toch maar even snel opnemen dan (kom op, je kunt je eigen moeder toch niet negeren?)
  • Ok. Slokje thee, en dan gaan we aan de slag. BAH! Thee is inmiddels koud…
  • Goed, nieuw kopje thee maken, maar dan echt verder
  • Terug aan je bureau heb je net vijf woorden getypt en…
  • klop klop Er klopt iemand op de deur om te vragen of je zo mee gaat lunchen

Zelfs als je van plan bent te gaan "single-tasken" is er nog een aardige kans dat je dus uiteindelijk aan het "switch-tasken" bent.

Tips om multitasken te voorkomen

Een aantal concrete tips om multitasken te verminderen en écht geconcentreerd aan één taak te kunnen werken:

  • Zet alle mogelijke meldingen en herinneringen uit (gebruik op de iPhone bijvoorbeeld de "Niet Storen"-modus).

    Email, Twitter, Facebook, SMS… Alles. Daar kom je wel weer aan toe zodra je klaar bent met je taak.

  • Plan een pomodoro per dag (als je themadagen gebruikt weet je precies wanneer dat kan). Dat half uur is "onderbreking-vrij".

    Doe dan je deur op slot, je telefoon uit, internet uit als je het niet nodig hebt… Alle vormen van contact eventjes afzetten om daadwerkelijk dingen gedaan te krijgen

  • Stel mensen waarmee je samenwerkt op de hoogte van jouw reactietijd.

    Vertel ze wanneer jouw onderbreking-vrije pomodoro is en dat je dan sowieso niet opneemt.

  • Let goed wanneer je toch multitaskt. Pas als je bewust bent van de "verleidingen" die jij hebt, kun je manieren bedenken om deze te voorkomen.

  • Let goed op de kleine dingetjes (hoe stom ze ook lijken, het zijn allemaal dingen die je nét even uit je focus kunnen halen):
    • Drink je graag water terwijl je bezig bent? Zet dan een flesje naast je neer in plaats van een glas, zodat je niet steeds naar de kraan hoeft te lopen
    • Werk je op een laptop vanaf de accu? Controleer dan even voor je taak of je batterij het lang genoeg volhoudt, zodat je niet halverwege "even" de lader moet pakken
    • Ga je aan de slag met pen en papier? Leg dan vast een extra pen klaar, zodat je geen andere hoeft te gaan pakken als deze leeg blijkt.
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]