Flowtime als alternatief voor de Pomodoro-techniek

Misschien heb je wel eens gehoord dat de pomodoro-techniek een ideale manier is om gefocust te blijven werken. Dat is het ook, voor veel mensen.

Maar zoals alles met productiviteit: het is niet voor iedereen.

Afhankelijk van allerlei factoren (wat voor werk doe je, werk je in een team of alleen, werk je direct met klanten of meer aan producten, et cetera) kan het zijn dat sommige dingen supergoed voor je werken, of juist helemaal niet. Nu zijn wij niet bang van alternatieven voor populaire methoden (zie bijvoorbeeld PRISMA vs SMART), en dat geldt hier ook.

Is de pomodoro techniek iets wat jou interessant lijkt, maar in de praktijk toch niet voor je werkt? Laten we eens kijken naar een andere aanpak: Flowtime.

Wat is Flowtime?

Flowtime is de naam die Zoe Read-Bivens heeft gegeven aan haar manier van "anti-pomodoro"-werken.

Zij houdt niet van pomodoro’s, en heeft een andere methode bedacht.

Het basisconcept is heel simpel:

  1. Je schrijft op wat je gaat doen. Net als met de pomodoro-techniek moet je "single-tasken", wat verstandig is, want multitasken bestaat niet;

  2. Daar achter schrijf je je starttijd op. Dus je kijkt gewoon even op de klok, en je schrijft op wat je ziet;

  3. Wanneer je het gevoel hebt dat je pauze nodig hebt stop je, en schrijf je weer de tijd op die op de klok staat;

  4. Nu kijk je naar het verschil tussen die twee tijden. Afhankelijk van de tijd die je gewerkt hebt, krijg je nu een pauze van een bepaalde lengte.

    Net als de 25/5-techniek van de pomodoro niet voor iedereen werkt (sommige mensen werken beter met 50/10 bijvoorbeeld), kun je hier natuurlijk ook afwijken van de suggestie, maar dit is wat zij voorstelt:

Gewerkte tijd Lengte van de pauze
25 minuten 5 minuten
25-50 minuten 8 minuten
50-90 minuten 10 minuten
Meer dan 90 minuten 15 minuten

Zo kan het dus gebeuren dat je alsnog in de "standaard" 25/5 werkt, maar als je gewoon wat langer door wilt gaan kan dat ook.

Zoe houdt nog een extra kolom bij waar je kunt bijhouden of je gestoord was tijdens je werk, maar het belangrijkste van het concept hebben we zo te pakken.

Waarom Flowtime beter kan werken dan pomodoro’s

De vraag die je jezelf natuurlijk moet stellen is: waarom zou ik Flowtime gebruiken?

En het antwoord zou moeten zijn: omdat het me productiever maakt.

Dat geldt overigens voor elke techniek om efficiënter te werken; gebruik ze alleen als ze je daadwerkelijk productiever maken. (Dus iets wat voor een ander enorm helpt, kan jou enorm tegenzitten — dan moet je het dus niet gebruiken.)

Hét argument voor Flowtime zit ‘m gelijk in de naam: je komt mogelijk meer in een flow, dan wanneer je "steeds" onderbroken wordt.

Net als met batching kan het er voor zorgen dat je dus beter doorwerkt.

Voor Zoe was het zo dat de keukenwekker, die voor rust moet zorgen, eigenlijk juist een bron van stress werd:

[..] the Timer is a tyrant. The indivisibility of a Pomodoro is supposed to prevent interruptions. But instead it often forces an exhausted me to work longer than I’m comfortable with, or it interrupts me when I’m engaged and working well.

Als jij dat ook hebt, zou Flowtime beter kunnen werken voor jou.

Waarom pomodoro’s beter kunnen werken dan Flowtime

Toch, zoals met veel van deze dingen, heeft pomodoro ook voordelen.

En een belangrijk voordeel is denk ik dat we vaak niet beseffen dat we rust nodig hebben, totdat het eigenlijk al "te laat" is.

Zoiets als dat je niet moet wachten met water drinken tot je dorst hebt: als je pas een pauze neemt als je écht moe bent, is het veel moeilijker om weer gefocust aan het werk te gaan na die pauze.

Door ongeveer elk half uur even vijf minuutjes te nemen, is het makkelijker om helder te blijven.

Hoe nu verder?

Heb je Flowtime en de pomodoro techniek allebei nog nooit geprobeerd?

Kies dan één van de methodes (denk er niet te lang over na, als je het niet weet gooi je gewoon een muntje op), en probeer die methode 1-2 weken dagelijks toe te passen.

Test daarna de andere methode 1-2 weken.

Op dat punt weet je:

  1. Welke methode het beste voor jou werkt;

  2. Of die methode je ook echt productiever maakt. Dat blijft de belangrijkste vraag.

    Het kan zijn dat het voelt als kiezen tussen twee kwaden, omdat ze allebei niet écht bij je passen.

    In dat geval is je de derde keuze ("ik zoek iets anders") de juiste optie. 😉

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]