De Pomodoro techniek: Urenlange concentratie

Wat geleerd?

Zie je wel eens tegen een taak op? Of kan je je écht niet concentreren op één ding? Dan zou de “Pomodoro” techniek best wel eens uitkomst kunnen bieden! :)

Nu hoor ik je denken “Huh!? Pomodoro? Dat is toch tomaat in het italiaans?” Klopt. Gelukkig heeft het weinig met tomaten te maken. De naam is zo ontstaan omdat de bedenker, Francesco Cirillo, een kookwekker gebruikte in de vorm van een tomaat. De Pomodoro techniek is een methode om je tijd in blokjes te hakken, met behulp van een kookwekker.

Pomodoro Techniek

Download de printbare PDF van deze flowchart

Pomodoro’s Voorbereiden

Maak een lijstje met wat je gaat doen vandaag. Kies een paar wat grotere taken waarvan je weet dat je er minstens 25 minuten mee bezig bent. Als een taak die je in gedachten had korter duurt probeer het dan te combineren met een andere soortgelijke taak. Als een taak meer dan 2 uur duurt, splits het dan op in kleinere taken.

Maak een lijstje met wat je gaat doen ter ontspanning. Denk hierbij aan het spelen van spelletjes, stukje lopen, lunchen, 10x opdrukken, uit het raam staren, luidkeels meezingen met je favoriete nummer, zolang jij er ontspanning uit haalt is alles goed. Let wel: probeer dingen op je lijstje te zetten die je in 5 minuten kan doen.

Zorg dat je een kookwekker klaar hebt staan. (Als je er geen hebt, of als jouw kookwekker stuk is, kan je e.ggtimer.com of promodoro app proberen)

Kies taak voor Pomodoro

Kies een taak van je lijstje welke je gaat doen. En kies ook een ontspanning van je lijstje, wat je daarna gaat doen. Hier zit opzich geen volgorde of iets dergelijks aan vast, wat mij betreft mag je in willekeurige volgorde van je lijstjes kiezen. Taken kunnen klaar zijn, en dus op raken, maar ontspannings activiteiten mag je natuurlijk ook hergebruiken.

Werk 25 minuten

Start je timer en werk door tot de wekker afloopt. Geen smoesjes, gewoon 25 minuten je best doen. Het is geen race tegen de klok, de taak hoeft niet per se af in deze 25 minuten, als je maar voortgang boekt.

Pauze

TRRRRRINGG! Stop met werken. Tijd voor ontspanning. In principe heb je nu 5 minuten pauze. Tenzij dit al je 4e pomodoro is, dan mag je genieten van 25 minuten pauze. In die 25 minuten pauze kan je bijvoorbeeld eens lekker ff gaan lunchen. Of als je, ondanks de Pomodoro Techniek, merkt dat je een dipje krijgt kan je die 25 minuten natuurlijk ook gebruiken voor een powernap.

Herhaal Pomodoro

Nu je weer heerlijk ontspannen en opnieuw opgeladen bent begin je weer van voor af aan. Net zo lang tot je werk van je lijstje op is, of je genoeg uren aan werk hebt besteed voor vandaag.

Download de printbare PDF van deze flowchart

Ik wens je heel veel plezier met deze, simpele, techniek. Mij helpt het in ieder geval enorm! :)

Tof? Wil je meer tips zoals deze? Gratis?

Zo ja, sluit je aan bij meer dan 3.000 mensen die het gratis het Slimmer Werken eZine ontvangen. Gratis tips over hoe ook jij stappen kunt zetten richting het ultieme doel van €100.000 per jaar, met 90% vrije tijd.

Klik op de groene knop hieronder.

BEGIN HIER.