Een ‘Ga-ik-niet-doen’ lijstje

Je bent een kenniswerker. Misschien heb je wel een eigen onderneming.

In ieder geval ben je veel bezig met je hoofd. Dus je hebt een goed getraind brein. Je bent constant oplossingen aan het verzinnen, en nieuwe ideeën aan het genereren.

En dat heeft ook een nadeel: op een gegeven moment heb je gewoon elke dag wel een (goed) idee — op de dagen dat je een braindump uitvoert misschien wel dertig. En omdat je niet genoeg tijd hebt ze allemaal te doen, heb je aan het einde van het jaar minstens 300 dingen die je nog niet gedaan hebt.

Ugh.

Daarom kan het handig zijn om naast je takenlijstje met dingen die je wél wilt gaan doen, ook een lijstje bij te houden met dingen waarvan je hebt besloten ze niet te gaan doen.

Hoe besluit je wat je niet wilt doen?

Ik zei het al eerder: tijd besparen is eigenlijk een kwestie van drie simpele stappen.

Bepalen wat je niet doet is ook weer een kwestie van drie stappen:

  1. Wat wil je (wel) écht bereiken? Wat zijn jouw doelen?
  2. Besluit wat je moet doen om je doelen te bereiken
  3. De andere dingen moet je vooral niet doen. Maak hier je "Ga-ik-lekker-niet-doen"-lijstje van.

Bepaal je core business

Net als de vorige keer zul je hier misschien ook een "Maar Martijn, …"-reactie hebben.

Ik zal ‘m vast voor je invullen: "Maar Martijn, mijn boekhouding doen hoort niet direct bij mijn doelen, maar moet wel gebeuren".

Klopt.

En daar komen we in het volgende deel van je lijstje. Je hebt besloten wat je allemaal sowieso niet moet doen. Die dingen kun je dus elimineren.

Daarna krijgen we automatiseren en delegeren nog.

Tenzij jij daadwerkelijk een boekhouder bent, is boekhouden waarschijnlijk niet je specialiteit.

Dus het is niet iets wat jij zou moeten doen. Maar je kunt het ook niet elimineren.

Wat komt er na elimineren? Automatiseren. Kun je je boekhouding automatiseren? Als je een modern boekhoud-systeem gebruikt, zoals Moneybird, waarschijnlijk wel!

Maar niet alles natuurlijk. Dus de rest kun je delegeren. (Moneybird heeft zelf een overzicht van adviseurs, en zelf heb ik heel goede ervaring met AEsh.)

Boekhouden kan dus ook gewoon op jouw "Niet (zelf) doen"-lijst.

Wat maakt jou(w bedrijf) uniek?

Wat maakt jou(w bedrijf) uniek?

Controleer je lijst regelmatig

Eén keer dit lijstje maken is niet genoeg.

Je moet het regelmatig (bijvoorbeeld tijdens je wekelijks onderhoud, waar Niels ooit al eens over schreef) in de gaten blijven houden!

Controleer of het lijstje nog klopt, en of je niet per ongeluk toch weer dingen op je takenlijst hebt gezet terwijl ze eigenlijk op je niet-doen-lijst staan.

Hoe helpt dit je tijd te besparen?

Deze techniek helpt je tijd besparen op verschillende manieren.

De eerste is vrij logisch: als er dingen zijn die jij niet hoeft te doen, kosten ze je ook geen tijd. Simpel.

Maar er is nog een tweede: het maakt het makkelijker om keuzes te maken. Hoe vaak komt er iets langs waarvan je twijfelt of je het moet doen?

Een leuke samenwerking, een nieuw idee, een probleem met je website, de BTW-aangifte…

Met je "Niet Doen"-lijstje er naast zijn deze beslissingen veel sneller te maken. Als jij op je "Niet Doen"-lijst hebt staan dat jij niet de technische problemen van de website moet aanpakken, weet je dus dat je iemand anders moet bellen als er een probleem met je website is.

Vermeld de reden

Een handige manier om je niet-doen-lijst bij te houden is in twee kolommen. Dat kan dus met een spreadsheet (Numbers, Microsoft Excel), een tabel die je maakt in een tekstverwerker (Pages, Microsoft Word) of gewoon met pen en papier door een verticale streep te zetten ongeveer 20% uit de linkermarge.

In de linkerkolom schrijf je het "ding" op. Bijvoorbeeld "Boodschappen doen". Rechts schrijf je de reden op, jouw waarom: "Ik koop altijd te veel (ongezonde) dingen als ik in de supermarkt loop, en het kost me te veel tijd."

(De oplossing hier is dus je boodschappen te laten bezorgen, wat vaak nog goedkoper is ook, omdat je niet meer koopt dan op je boodschappenlijstje staat.)

*Waarom* ga je dit niet doen?

*Waarom* ga je dit niet doen?

Je redenen kunnen ook veranderen over tijd, en het is niet erg als je op een gegeven moment besluit iets wél zelf te gaan doen. Denk er gewoon goed over na en besef dat je minder tijd over houdt voor iets anders — er moet dus waarschijnlijk iets nieuws op je "Niet Doen"-lijstje als je er iets af haalt.

Ter inspiratie: mijn lijstje

Om je een idee te geven, hier gewoon een paar dingen van mijn lijstje — dingen die ik niet ga doen.

  • Boekhouding. Het is niet dat ik heel slechts ben met cijfers, maar er zijn zo veel extra regeltjes en dingen dat ik het meeste maar aan een Moneybird expert over laat over laat. (Ook dit scheelt me waarschijnlijk weer geld, omdat ik anders vroeg of laat een boete zou krijgen van de Belastingdienst door iets wat ik verkeerd begrepen heb. 😉)

  • Discussies op internet. Ja, soms zie ik iemand die ongelijk heeft én hun mening dan ook nog eens plaatst op internet. Ik ga dan gewoon naar bed.

  • Bellen. Sommige mensen zijn gek op de telefoon, en gebruiken e-mail alleen om voor te stellen “even te bellen” (wat wat ik dus niet doe).

    Ik heb er een hekel aan, het kost me veel energie, en je moet het ofwel plannen (dus allebei tijd hebben, het juiste moment in de dag van te voren vinden) of — erger nog — ik word zo maar gestoord in mijn dag. Mensen die mijn nummer hebben weten dat ik mijn telefoon eigenlijk nooit opneem.

    Dit geeft je ook gelijk een aardig idee wat voor type agenda ik er op na houd. 😉

  • De laatste supertip om dingen 0,01% sneller gedaan te krijgen. Deze zou je misschien verbazen gezien de missie van Strategisch Lui. En het is ook niet dat ik niet geloof in de kracht van 0,01% — ik ben er een groot voorstander van.

    Maar ik denk ook dat het goed is dat je zorgt voor een stabiele basis, een goed fundament, en niet gewoon de laatste trend volgt.

  • "Klassieke" TV. In Amerika zouden ze het "cord-cutting" noemen.

    Het opgeven van "gewone" TV, en alleen nog gebruik maken van diensten als Netflix, films kopen/huren via iTunes, films kopen op DVD/Blu-Ray en dan omzetten voor gebruik in Plex.

    De reden is hier vooral het vermijden van reclames, en het schema van een ander moeten volgen.

  • Het nieuws. Jup. Ik lees/kijk/luister geen nieuws .Ik volg nog wel wat specifiek nieuws in mijn branches, maar niet het klassiek journaal.

    Dit is een hele discussie op zich, maar voor mij scheelt het tijd. En veel belangrijker nog: ik word er gelukkiger van als ik geen nieuws volg.

Ik gebruik mijn telefoon een paar uur per dag. Gewoon niet om te bellen. ;)

Ik gebruik mijn telefoon een paar uur per dag. Gewoon niet om te bellen. 😉

Dat is mijn lijstje maar. Misschien staat het vol dingen die jij wél wilt doen. En dat is helemaal goed!

Maar zorg wel dat je je eigen "Niet Doen"-lijstje hebt, met jouw redenen, zodat je ook weet wat je niet zou moeten doen.