Wet van de verminderende opbrengst

Een hardnekkige mythe is dat als je meer zou werken, dat je dan ook meer resultaten zou behalen. Meer tijd ergens in stoppen zou automatisch betekenen dat je ook meer bereikt.

Als je dat in een grafiek zou zetten krijg je ongeveer zoiets (Behalve dan dat het bij de 0 zou beginnen, maar zo goed kan ik niet tekenen ;)):

Tijd = Resultaat

Dankzij deze mythe zijn er bergen mensen die ‘overwerken’ zien als een positief ding. Politici die met een soort trots vertellen dat ze een vergadering hadden van wel 12 uur. Studenten die een all-nighter doen. Want tja.. meer is altijd beter, toch?

Als sport fanatiekeling heb ik geleerd dat je resultaten afhankelijk zijn van 3 elementen.

  • Inspanning
  • Voeding
  • Rust

Resultaat DriehoekDeze 3 elementen moeten in balans zijn, als een soort driehoek. Als deze 3 elementen niet in balans zijn blijven de resultaten uit. Of! Erger nog saboteer je jezelf.

Best logisch eigenlijk. Train je als een bezetene, maar honger je jezelf uit of neem je niet voldoende rust, dan kom je herstel tekort en zal je dus uiteindelijk alleen maar je lichaam saboteren.

Andersom geldt dit net zo goed. Ben je goed gevoed, en neem je voldoende rust, maar lever je geen (of te weinig) inspanning, dan wordt je iets wat ook wel bekend staat als een ‘couchpotato‘.

Het is dus belangrijk om een goede balans te vinden in deze drie elementen. In de sport. Maar voor je productiviteit natuurlijk geldt dit net zo goed. In de economie is er iets dat bekend staat als een ‘wet van verminderde opbrengst‘.

Beste man Henry Ford is één van de eersten die dat in de productiviteits wetenschappen (bestaat dat?) toepaste. Na veel experimenteren kwam hij erachter dat zijn personeel aan de lopende band tot 40 uur per week optimaal presteerde. Na die 40 uur leverden zijn werknemers minder resultaat per uur. Het is een keer ‘op’. Wij mensen hebben geen eeuwige energie en concentratie.  Daarom introduceerde hij de 40 urige werkweek, omdat het zonde van jouw tijd (en zijn geld) is om buiten de optimale zone te werken. (Later was iemand anders nóg slimmer en verving deze mensen aan de lopende band door robots, die robots kunnen wel 24/7 werken)

Volgens Henry Ford was 40 uur per week optimaal. Geldt die 40 uur per week voor ons als Zelfstandige Professionals ook? Nee. Wij doen namelijk heel ander werk, wij moeten creatief zijn, en veel ons hoofd gebruiken tijdens ons werk. Iets heel anders dan lopendeband werk. Mentaal wordt je een stuk sneller ‘moe’ dan fysiek, daarom moeten wij nog veel meer rekening houden met deze wet van verminderende opbrengst. Die opbrengst loopt namelijk veel harder terug.

Teruglopende resultaten

Je kan jezelf wijs proberen te maken dat je 40 uur per week, verdeeld over 8 uur per dag, moet werken omdat dat nou eenmaal de standaard is (dankzij meneer Ford). Maar jij doet geen lopende band werk, dus die 8 uur per dag gaat voor jou niet het beste resultaat opleveren. Experimenteer hier dus vooral mee, zoek wat voor jou de optimale balans is qua hoeveelheid werk per week, misschien is 9,7 uur voor jou wel meer dan genoeg.

Wat in ieder geval veel handiger is, is als je misbruik maakt van deze ‘wet’. Werk gewoon steeds vooral binnen jouw meest productieve periode. Werk steeds een korte periode, houdt dan even rust, en begin daarna opnieuw. Op deze manier pak je steeds alleen dat hele productieve moment en zorg je daarna weer dat de 3 elementen uit je resultaten driehoek in balans blijven (je kan zelfs je rust moment gebruiken om even wat te eten/drinken, 2 vliegen in 1 klap ;)). Een goed voorbeeld van hoe je zoiets aan kan pakken is bijvoorbeeld met behulp van de Pomodoro Techniek. Steeds even 25 minuten hyper productief werken, en daarna 5 minuten ‘herstellen’.

[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam]
[voornaam]
[emailadres]
[emailadres]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]
[voornaam1]
[voornaam1]
[email1]
[email1]
[submit]
[submit]
[submit]
[submit]
[formId]
[formId]
[return]
[return]
[formName]
[formName]