Gratis tijd, ben jij er op voorbereid?
Stel je voor dat je over straat loopt, en er staat iemand te roepen "GRATIS GELD! GRATIS GELD!"… En het is ook echt zo: je ziet die persoon gewoon briefjes geven aan mensen.
Dat zou je gelijk aanpakken toch?
En wat nou als ze gratis tijd staan uit te delen? Dat is lastiger, want ze kunnen je hooguit een gratis horloge geven. Ook niet gek natuurlijk (horloges kunnen vrij duur zijn), maar een horloge geeft je niet meer tijd.
Maar stel… Dat het zou kunnen. Je krijgt "extra tijd". Zou je dat aannemen? Jawel toch?
Helaas kan dat niet. Al zou ik nog zo mijn best doen, ik kan jou niet zomaar "tijd geven".
Maar… Gratis tijd krijg je vaker dan je denkt!
Gratis tijd krijg je bijna iedere dag
Ik hoor het je nu gelijk denken: "Je krijgt vaker gratis tijd dan je denkt? Wanneer dan? Ik heb nog nooit gratis tijd gehad…"
Maar denk maar eens:
- Je afspraak (of jij!) komt te laat, wordt verzet, of gaat niet door;
- Een afspraak wijzigt van een fysieke meeting naar een Zoom call (en ineens heb je geen reistijd meer);
- De locatie voor een afspraak wijzigt;
- Het verkeer zat mee en je bent een stuk vroeger dan gepland;
- Je trein heeft vertraging, en je zit nog een half uur op het station.
Hoewel de meeste mensen in veel van deze gevallen in de stress schieten komt dat volgens mij vooral omdat ze niet weten wat ze met deze spontane gratis tijd moeten.
Wat kun je doen met die gratis tijd?
Nu heb je ineens extra tijd, en wat dan?
Misschien zit je normaal op kantoor, of ben je iemand die succesvol vanuit huis werkt, maar nu sta je gewoon een beetje op het station te twijfelen of je te veel gaat betalen voor slechte koffie van de Smullers.
Daar kun je toch niets mee?
Het kan prima… Maar dan moet je er wel voor zorgen dat je voorbereid bent! 😉
Hoe bereid je jezelf slim voor op gratis tijd?
Een paar tips hoe je ervoor kan zorgen dat je altijd voorbereid bent op gratis tijd.
Gebruik een context-specifieke takenlijst
Hopelijk heb je iets van een takenlijstje. Dat kan een heel simpel todo-lijstje zijn als je niet zoveel te doen hebt, maar als kenniswerker heb je dat waarschijnlijk wel; je hebt dus iets uitgebreiders nodig.
Vanuit de bekende GTD-methodologie kennen we dan "contexten".
Even heel kortgezegd: hoeveel tijd en energie heb je nodig voor deze taak? En moet je op een specifieke locatie zijn, of specifieke spullen hebben?
In moderne taken-apps (zoals OmniFocus, Todoist, Things, en anderen) kun je dit oplossen met tags.
Sommige taken kun je bijvoorbeeld alleen doen als je thuis bent. Het is lastig je ramen te wassen terwijl je op het station staat.
Het is dan handig om die taken een tag als thuis te geven.
Andere dingen kun je prima doen terwijl je "even 10 minuten hebt", dus die wil je misschien taggen met iets als "weinig-tijd", zodat je ze er snel bij kunt pakken.
Combineer dit met het batchen van je taken: terwijl je nog even moet wachten op je afspraak die in de file staat, pak jij je lijst er bij van "weinig-tijd" en "contact-bellen", en je gaat gewoon even wat telefoontjes doen.
Wanneer ze binnenkomen rond jij je telefoontje af (en het zijn allemaal korte gesprekken, dus ze hoeven niet lang te wachten), en in de tussentijd heb jij mooi een paar taken afgestreept.
Lees interessante informatie (of een boek!)
We hebben het al vaker gezegd: je kunt je dode tijd slim gebruiken met een app als Instapaper. ("Dode tijd" is hier eigenlijk vrijwel synoniem voor gratis tijd.)
Of zorg dat je een boek bij je hebt.
Wil je meer boeken lezen, maar heb je er geen tijd voor? Eigenlijk wel dus, je moet je momenten gewoon slim gebruiken. 😉
Of je kiest voor een heel boek, of alleen voor wat artikelen, zal afhangen van de beschikbare tijd, en natuurlijk je eigen voorkeuren.
In ieder geval is het vaak handiger om een specifieke leeslijst bij te houden, dan gewoon maar een beetje op social media te gaan scrollen in de hoop dat je iets goeds tegenkomt.
Tijd voor telefoontjes en e-mails
Hoewel ik er natuurlijk niet zo van houd om zomaar even te bellen (en het zelfs op mijn not-todo-lijstje staat), is het voor mij soms ook wel nodig om te bellen met mensen.
En heel eerlijk: terwijl ik dan toch niets aan het doen ben, is vaak een ideaal moment.
Hetzelfde voor e-mail: of je nu je e-mail inbox gaat verwerken, of zelf snel e-mails moet versturen, vaak kan het prima in die momenten.
En het zijn ook weer de typische dingen waar je de rest van de dag eigenlijk zo min mogelijk tijd aan wilt besteden, want als je gewoon een goed blok tijd hebt is het zonde om het te gebruiken voor wat mailtjes.
Doe een paar administratieve taken
Moet je naar de kapper? Dit is een prima moment om even online je afspraak te maken.
Voor mij zo’n typisch dingetje waar ik nooit zin in heb (terwijl het zo gedaan is), maar ideaal kan terwijl je toch ergens op aan het wachten bent.
Of verwerk even een paar bonnetjes in je administratie, is ook zo’n klusje waar je nooit zin in hebt, maar wat eigenlijk zo geregeld is. (Is jouw administratie niet "zo geregeld"? Dan besteed je er waarschijnlijk te veel tijd aan, en moet je nodig deze tips voor je administratie lezen.)
Het is ook oké om niets te doen
Ten slotte: het is ook prima als je even niets doet. Is je afspraak een kwartiertje later? Moet je 10 minuten op de volgende trein wachten? Sta je nog wel een half uur in de file?
Haal diep adem. En geniet.
Je hebt gewoon rust cadeau gekregen. Zomaar, ergens in je dag, hoef je ineens even niets. Gewoon lekker uitrusten.
Ontspan. Straks kun je weer verder.